https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/projekt-premisteni-hlavniho-zeleznicniho-nadrazi-v-brne
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Projekt přemístění hlavního železničního nádraží v Brně

16.1.2004 | BRNO | Dopravní noviny
V souvislosti s rozhodnutím statutárního města Brna akcelerovat postup realizace dlouhodobého záměru přemístění hlavního železničního nádraží do prostoru v blízkosti autobusového nádraží Zvonařka, které je součástí projektu přestavby železničního uzlu Brno, se členové ADI rozhodli vyjádřit své odborné stanovisko k tomuto projektu.
 
Diskuse na téma přemístění hlavního nádraží v Brně se v různých souvislostech objevují již od počátku 20. století. K realizaci tohoto projektu doposud nedošlo a zástavba a dopravní obsluha této lokality se s postupem času přizpůsobila potřebám rozvoje města a společenskému životu v něm. Po téměř stu letech se v současnosti připravuje definitivní vyřešení problému přemístění hlavního nádraží, které je však z pohledu dopravní problematiky nejednoznačné a ne zcela koncepční. Lze říci, že projekt odsunu železničního objektu a změna polohy a konfigurace jeho napojení na ostatní druhy dopravy neodpovídá potřebám města.
Prezentace řešení železniční problematiky v Brně vedla v průběhu dlouholetých diskusí k upřednostnění řešení dopravní obsluhy města primárně silniční dopravou. V této souvislosti se pak odsun páteřního, trvale udržitelného dopravního systému, kterým železniční doprava nepochybně je, jeví jako neopodstatněný. Řešení problému přemístění hlavního nádraží v Brně však není v evropském kontextu ojedinělé, neboť velká evropská města řešila a v současnosti často řeší problém historického umístění nádraží do jejich středu. Zkušenosti těchto měst poukazují na vhodnost zachování historicky dané funkce nádraží v centrech měst, tj. terminálů osobní dopravy, které tuto funkci dále rozvíjejí propojováním a návazností městské, případně kolejové regionální dopravy. Má-li některý druh dopravy plnit svou funkci, musí tvořit co nejdokonalejší dopravní systém. Kolejová doprava v současné době, i přes některé záporné proklamace, tvoří v jihomoravském regionu i v brněnské aglomeraci páteř dopravního systému přepravy osob. Tuto funkci je v zájmu zvyšování kvality života a trvale udržitelné mobility vhodné zachovat a dále rozvíjet.
Je zřejmé, že uskutečněním projektu by Brno získalo moderní osobní nádraží, vybudované s uplatněním soudobých i výhledových požadavků včetně požadavku budoucího napojení na evropskou vysokorychlostní železniční síť. Enormně vysoké investiční náklady na uskutečnění projektu a dodatečně vyvolané investice jsou však diskutabilní a diskutabilní je rovněž podmíněnost rozvoje města uskutečněním tohoto projektu. Ve střednědobém horizontu se neočekává dynamický vývoj hospodářství v brněnské aglomeraci, který by naplnil projektové záměry vybudovat nové komerční městské centrum
Brna a s ním související požadavky na zajištění zvýšené mobility osob. Na základě těchto skutečností se členové Asociace dopravních inženýrů domnívají, že je vhodné:
• zvážit akceleraci realizace projektu a problém podrobit diskusi odborné i laické veřejnosti,
• zpracovat odbornou expertizu zahrnující analýzu evropských zkušeností řešení problematiky historických dopravních terminálů v centrech měst,
• kvalifikovaně posoudit efektivnost vynaložených finančních prostředků a dopady této investice na financování rozvoje dopravní infrastruktury v ČR,
• analyzovat reálnost synergických efektů pro rozvoj brněnské městské aglomerace a jihomoravského regionu,
• přehodnotit méně nákladnou revitalizaci funkcí stávajících prostor a navazující infrastruktury MHD, které by umožnily zvýšit pohodlí a kulturu cestování a přispět tak k trvalému zvyšování kvality života v regionu.
Asociace dopravních inženýrů je díky svým odborným kompetencím připravena k zahájení odborné diskuse o této problematice a je ochotna aktivně se podílet na hledání efektivního a systémového řešení tohoto problému. Asociace dopravních inženýrů

Asociace dopravních inženýrů (ADI) je nezávislým,nepolitickým, zájmovým profesním sdružením fyzických osob činných v oblasti dopravy, které usiluje o rozvoj trvale udržitelných řešení dopravní problematiky a o budování kvalitních a efektivních dopravních systémů a služeb formou kultivace lidských zdrojů.
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist