MF Dnes: Prokletá cesta rájem
23.4.2003 | HRADEC KRÁLOVÉ | MF Dnes | Kateřina Frouzová |
Český ráj rozpůlený čtyřproudou silnicí. Tato představa, která se řadě místních lidí ani trochu nelíbí, se asi nakonec stane skutečností. Zlepšit komplikovanou dopravu mezi Libercem a Hradcem Králové a Libercem a Semily je totiž nezbytné a jiné možnosti - zdá se - - zatím nejsou nebo se s nimi nepočítá. "Hlasité úvahy a jednání kraje o jižní variantě se vedou pouze pro uklidnění lidí a odpůrců. Jisté je, že nakonec stejně postaví silnici mezi dvěma částmi Chráněné krajinné oblasti Český ráj," tvrdí například starosta Turnova Milan Hejduk.
O silnici spojující Turnov a Jičín se uvažuje již od šedesátých let. Právě s jejím vybudováním se podle Františka Pelce, poslance za Liberecko, počítalo, když se před časem rozšiřovala Chráněná krajinná oblast Český ráj, a tak mezi jejími dvěma částmi zůstal volný prostor. Donedávna na stole ležely pouze dvě možnosti, kudy zhruba za patnáct až dvacet let dálnice povede: nejstarší, severní varianta probíhající mezi dvěma částmi Chráněné krajinné oblasti Český ráj a jižní varianta z Turnova směrem na Mnichovo Hradiště přes Sobotku k Jičínu. Před několika dny se objevila ještě možnost třetí, zatím ne zcela jasná: "Koridor by mohl vést severně nad Českým rájem, tedy kolem Železného Brodu," uvedl radní libereckého krajského úřadu Luděk Suchomel. "Je to jen myšlenka, která vznikla tak, že si někdo vzal tužku a namaloval silnici na mapu," komentoval návrh radní Libereckého kraje Miroslav Mach, "odpor lidí, kteří nechtějí čtyřproudou silnici v Českém ráji, vede k tomu, že se hledají nové možnosti."
Variant je více, ale vlastně jen jedna
Krajský radní pro regionální rozvoj Luděk Suchomel popřel, že by úvahy o jižní variantě iniciovala snaha utišit argumenty odpůrců chystané dálnice. Připustil však, že práce na upřesnění a studii jižní varianty dálnice jsou spíše politickým než odborným rozhodnutím. "Jižní koridor je podle silničářů a odborníků na dopravu úplně jinou komunikací sloužící jinému účelu. Je to prostě jiná silnice, která nemůže nahradit severní variantu. Například vůbec nevyřeší spojení Liberce se Semily," zdůraznil Suchomel. Přesto Liberecký kraj o záměru postavit jižní variantu se Středočeským krajem jedná. "Snažíme se domluvit, zda mají zájem na vybudování dálnice mezi Mnichovým Hradištěm a Jičínem," uvedl Suchomel. Pro Středočeský kraj však jižní varianta není v popředí zájmu. "Vůbec by neřešila dopravní problém Liberce a Hradce Králové. Lidé by i nadále jezdili po staré silnici," vysvětlil mluvčí Martin Krafl. Nic jiného než severní varianta tedy podle starosty Turnova Milana Hejduka nezbývá. "Liberecký kraj potřebuje schválit svůj územní plán, ale jižní varianta vede Středočeským krajem," přidává Hejduk další argument proti jižní trase. Liberečtí krajští zastupitelé ji totiž nemohli ovlivnit, naplánovat, projektovat a už vůbec ne ji nechat postavit či schválit ve svém územním plánu. Jižní variantu navíc odmítá i ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. "Nezapadá do dopravní koncepce státu," poznamenal Mach a mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová to potvrdila: "Schválili jsme požadavek Libereckého kraje, aby původně zamýšlená dvoupruhová silnice byla nahrazena čtyřpruhovou. Navíc je jižní trasa v rozporu s usnesením vlády k návrhu rozvoje dopravních sítí v České republice." O tom, že je již téměř rozhodnuto, svědčí i skutečnost, že v koncepci připravovaného územního plánu Libereckého kraje je podle Macha zahrnuta pouze severní varianta. Právě takový přístup se nelíbí několika občanským iniciativám a obci Karlovice. "Jsme zásadně proti tomu, aby byla bez důsledného posouzení prosazována pouze jedna z možných variant," uvedla starostka Karlovic Vlasta Špačková. Za nevhodný zásah do krajiny považuje čtyřproudou silnici středem Českého ráje i poslanec František Pelc. "Možnosti musí být velmi důkladně zváženy a posouzeny po všech stránkách. Například jižní variantou se dosud nikdo příliš nezabýval," řekl.
Dva, nebo čtyři pruhy?
Otázkou je, zda kraj zůstane u čtyřpruhu, či zvolí variantu rychlostní komunikace dvouproudé, jak to bylo v prvopočátku plánováno. Na nedávném setkání radního Suchomela a poslance Pelce padl z úst starosty Turnova nápad, že by se kraj měl k variantě dvoupruhu vrátit. Tuto možnost nevyloučil ani poslanec Pelc. "Nakonec bude o turnovské rychlostní komunikaci asi rozhodovat až vláda a Českým rájem povede koridorem severní varianty jen dvouproudá silnice," předpověděl poslanec výsledek jednání. Současně připustil, že případy, kdy má komunikace potřebná pro jeden kraj vést přes území sousedního kraje (což se týká varianty jih), se obtížně řeší. "O tom bude zřejmě muset vždy rozhodovat vláda a ministerstva. V tomto konkrétním případě je evidentní, že Středočeský kraj dálnici mezi Mnichovým Hradištěm a Jičínem nepotřebuje, tak ani nemá důvod ji stavět," vysvětlil poslanec František Pelc.
Nikdo zatím neví, kolik to bude stát
Výběr trasy bude značně ovlivněn také penězi. Zatím se nikdo ani přibližně neodváží odhadnout, kolik bude dálnice stát, ale je jasné, že na to kraj vlastní prostředky mít nebude. Jedinou možností pro Liberecký a Královéhradecký kraj, pro něž je prioritou zlepšit dopravu právě mezi těmito dvěma městy, je Evropská unie. "Společně ještě s Pardubickým krajem tvoříme region soudržnosti severovýchod. Tak můžeme snáze čerpat prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie na územní rozvoj, a především na silnice," uvedl Suchomel. Tím v podstatě ještě více podložil výrok starosty Turnova, že Liberecký kraj uvažuje o jižní variantě dálnice, jen aby uklidnil veřejné mínění. Jenže právě jižní varianta by měla být podle Martiny Pokorné z turnovského občanského hnutí S drakem rval se Michael levnější. "I neodborník musí při pohledu na jižní i severní variantu poznat, že jižní vyjde, přestože je delší, levněji," tvrdí Pokorná. Stavba severní totiž obnáší hned několik technologicky náročných bodů. Stejný argument použil při porovnávání obou variant i poslanec Pelc. "Podle dosavadních předpokladů bude zřejmě dražší severní varianta, protože je kopcovitá a bude tu zapotřebí vybudovat několik mostů a tunelů."
Zboří stavba šanci na zápis kraje do UNESCO?
Důkladné posouzení všech tří variant požaduje také vedoucí Chráněné krajinné oblasti Český ráj Lenka Šoltysová. "Teprve po vyhodnocení vlivů na životní prostředí budeme moci zaujmout stanovisko. V každém případě si musí kraj ujasnit, zda chce Český ráj a zápis Skalních měst do seznamu UNESCO, či dopravní kanál. Obojí asi skloubit nelze." Přesněji to ovšem řekne až komisař z Mezinárodní organizace pro ochranu přírody, který má v nejbližší době do Českého ráje dorazit. V žádosti o zápis Skalních měst mezi přírodní památky UNESCO totiž museli uvést i možná negativa. "Je možné, že by plánovaná výstavba čtyřproudé komunikace mezi dvěma částmi chráněné krajinné oblasti mohla zápis ohrozit," upozornila Šoltysová. Až slovo komisaře však rozhodne, zda bude moci Česká republika pokračovat se snaze o zápis do seznamu. Obec Ktová dokonce uspořádala petici proti záměru kraje postavit v Českém ráji takový typ silnice. "Návrh trasy by znehodnotil celou Chráněnou krajinnou oblast Český ráj, která patří svým množstvím přírodních a kulturních památek k unikátům nejen republikového, ale i světového významu," tlumočila názor petičního výboru v Ktové Markéta Kovaříková a poznamenala: "Je nepřijatelné, aby vedle oblasti, o jejíž zařazení do seznamu světového dědictví UNESCO žádáme, vedla rychlostní komunikace."
Vyslyší je?
Poté, co kraj oznámil záměr vybudovat silnici čtyřpruhovou, a nikoli pouze dvoupruhovou, se zvedla vlna odporu. Od té doby sehnala dvě občanská sdružení - S drakem rval se Michael a Pro Ktovou - pod své protestní petice už dva tisíce podpisů. "Taková silnice by rozdělila Český ráj. To je strašný zásah, který krajinu drasticky zdevastuje. Právě toto hledisko je podle nás jedno z nejzávažnějších při argumentaci proti výstavbě," uvedla Martina Pokorná z hnutí S drakem rval se Michael. "Nesouhlasí obyvatelé Turnova, Mašova, Pelešan, Karlovic, Ktové, Roudného, Štěpánovic, Rovenska pod Troskami a dalších obcí," vyjmenovává Pokorná a dodává: "Chápeme, že je nutné dopravní problém v regionu řešit. Současná situace je již neudržitelná, ale preferujeme jižní variantu, která nerozdělí Český ráj a tranzitní dopravě bude stačit." Pokorná se obává především toho, že se z turisticky atraktivního ráje stane pouze místo, jímž lidé projedou autem za pět minut. "Nedovedu si představit například pohled z Trosek. To se budou lidé dívat na dálnici?" táže se. "Dva pruhy by stačily pojmout kapacitu projíždějících aut. Takže to považuji v této chvíli za vhodné řešení," bere se pro změnu za původní variantu severní trasy starosta Turnova Milan Hejduk. Organizátoři petic si také myslí, že obyvatelé obcí, kolem nichž silnice povede, nemohou očekávat příliš mnoho výhod. "Bude se jednat o komunikaci, po níž povede tranzitní mezinárodní doprava. Představa, že to okolním obcím něco přinese, je lichá," upozornila Pokorná. Podle Pelce by také hrozilo, že Český ráj ztratí svou výjimečnost turistického regionu. "Taková silnice by rozhodně zhoršila průchodnost regionu, rozdělila by ho," dodal poslanec.
reklama
Variant je více, ale vlastně jen jedna
Krajský radní pro regionální rozvoj Luděk Suchomel popřel, že by úvahy o jižní variantě iniciovala snaha utišit argumenty odpůrců chystané dálnice. Připustil však, že práce na upřesnění a studii jižní varianty dálnice jsou spíše politickým než odborným rozhodnutím. "Jižní koridor je podle silničářů a odborníků na dopravu úplně jinou komunikací sloužící jinému účelu. Je to prostě jiná silnice, která nemůže nahradit severní variantu. Například vůbec nevyřeší spojení Liberce se Semily," zdůraznil Suchomel. Přesto Liberecký kraj o záměru postavit jižní variantu se Středočeským krajem jedná. "Snažíme se domluvit, zda mají zájem na vybudování dálnice mezi Mnichovým Hradištěm a Jičínem," uvedl Suchomel. Pro Středočeský kraj však jižní varianta není v popředí zájmu. "Vůbec by neřešila dopravní problém Liberce a Hradce Králové. Lidé by i nadále jezdili po staré silnici," vysvětlil mluvčí Martin Krafl. Nic jiného než severní varianta tedy podle starosty Turnova Milana Hejduka nezbývá. "Liberecký kraj potřebuje schválit svůj územní plán, ale jižní varianta vede Středočeským krajem," přidává Hejduk další argument proti jižní trase. Liberečtí krajští zastupitelé ji totiž nemohli ovlivnit, naplánovat, projektovat a už vůbec ne ji nechat postavit či schválit ve svém územním plánu. Jižní variantu navíc odmítá i ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. "Nezapadá do dopravní koncepce státu," poznamenal Mach a mluvčí ministerstva dopravy Ludmila Roubcová to potvrdila: "Schválili jsme požadavek Libereckého kraje, aby původně zamýšlená dvoupruhová silnice byla nahrazena čtyřpruhovou. Navíc je jižní trasa v rozporu s usnesením vlády k návrhu rozvoje dopravních sítí v České republice." O tom, že je již téměř rozhodnuto, svědčí i skutečnost, že v koncepci připravovaného územního plánu Libereckého kraje je podle Macha zahrnuta pouze severní varianta. Právě takový přístup se nelíbí několika občanským iniciativám a obci Karlovice. "Jsme zásadně proti tomu, aby byla bez důsledného posouzení prosazována pouze jedna z možných variant," uvedla starostka Karlovic Vlasta Špačková. Za nevhodný zásah do krajiny považuje čtyřproudou silnici středem Českého ráje i poslanec František Pelc. "Možnosti musí být velmi důkladně zváženy a posouzeny po všech stránkách. Například jižní variantou se dosud nikdo příliš nezabýval," řekl.
Dva, nebo čtyři pruhy?
Otázkou je, zda kraj zůstane u čtyřpruhu, či zvolí variantu rychlostní komunikace dvouproudé, jak to bylo v prvopočátku plánováno. Na nedávném setkání radního Suchomela a poslance Pelce padl z úst starosty Turnova nápad, že by se kraj měl k variantě dvoupruhu vrátit. Tuto možnost nevyloučil ani poslanec Pelc. "Nakonec bude o turnovské rychlostní komunikaci asi rozhodovat až vláda a Českým rájem povede koridorem severní varianty jen dvouproudá silnice," předpověděl poslanec výsledek jednání. Současně připustil, že případy, kdy má komunikace potřebná pro jeden kraj vést přes území sousedního kraje (což se týká varianty jih), se obtížně řeší. "O tom bude zřejmě muset vždy rozhodovat vláda a ministerstva. V tomto konkrétním případě je evidentní, že Středočeský kraj dálnici mezi Mnichovým Hradištěm a Jičínem nepotřebuje, tak ani nemá důvod ji stavět," vysvětlil poslanec František Pelc.
Nikdo zatím neví, kolik to bude stát
Výběr trasy bude značně ovlivněn také penězi. Zatím se nikdo ani přibližně neodváží odhadnout, kolik bude dálnice stát, ale je jasné, že na to kraj vlastní prostředky mít nebude. Jedinou možností pro Liberecký a Královéhradecký kraj, pro něž je prioritou zlepšit dopravu právě mezi těmito dvěma městy, je Evropská unie. "Společně ještě s Pardubickým krajem tvoříme region soudržnosti severovýchod. Tak můžeme snáze čerpat prostředky ze strukturálních fondů Evropské unie na územní rozvoj, a především na silnice," uvedl Suchomel. Tím v podstatě ještě více podložil výrok starosty Turnova, že Liberecký kraj uvažuje o jižní variantě dálnice, jen aby uklidnil veřejné mínění. Jenže právě jižní varianta by měla být podle Martiny Pokorné z turnovského občanského hnutí S drakem rval se Michael levnější. "I neodborník musí při pohledu na jižní i severní variantu poznat, že jižní vyjde, přestože je delší, levněji," tvrdí Pokorná. Stavba severní totiž obnáší hned několik technologicky náročných bodů. Stejný argument použil při porovnávání obou variant i poslanec Pelc. "Podle dosavadních předpokladů bude zřejmě dražší severní varianta, protože je kopcovitá a bude tu zapotřebí vybudovat několik mostů a tunelů."
Zboří stavba šanci na zápis kraje do UNESCO?
Důkladné posouzení všech tří variant požaduje také vedoucí Chráněné krajinné oblasti Český ráj Lenka Šoltysová. "Teprve po vyhodnocení vlivů na životní prostředí budeme moci zaujmout stanovisko. V každém případě si musí kraj ujasnit, zda chce Český ráj a zápis Skalních měst do seznamu UNESCO, či dopravní kanál. Obojí asi skloubit nelze." Přesněji to ovšem řekne až komisař z Mezinárodní organizace pro ochranu přírody, který má v nejbližší době do Českého ráje dorazit. V žádosti o zápis Skalních měst mezi přírodní památky UNESCO totiž museli uvést i možná negativa. "Je možné, že by plánovaná výstavba čtyřproudé komunikace mezi dvěma částmi chráněné krajinné oblasti mohla zápis ohrozit," upozornila Šoltysová. Až slovo komisaře však rozhodne, zda bude moci Česká republika pokračovat se snaze o zápis do seznamu. Obec Ktová dokonce uspořádala petici proti záměru kraje postavit v Českém ráji takový typ silnice. "Návrh trasy by znehodnotil celou Chráněnou krajinnou oblast Český ráj, která patří svým množstvím přírodních a kulturních památek k unikátům nejen republikového, ale i světového významu," tlumočila názor petičního výboru v Ktové Markéta Kovaříková a poznamenala: "Je nepřijatelné, aby vedle oblasti, o jejíž zařazení do seznamu světového dědictví UNESCO žádáme, vedla rychlostní komunikace."
Vyslyší je?
Poté, co kraj oznámil záměr vybudovat silnici čtyřpruhovou, a nikoli pouze dvoupruhovou, se zvedla vlna odporu. Od té doby sehnala dvě občanská sdružení - S drakem rval se Michael a Pro Ktovou - pod své protestní petice už dva tisíce podpisů. "Taková silnice by rozdělila Český ráj. To je strašný zásah, který krajinu drasticky zdevastuje. Právě toto hledisko je podle nás jedno z nejzávažnějších při argumentaci proti výstavbě," uvedla Martina Pokorná z hnutí S drakem rval se Michael. "Nesouhlasí obyvatelé Turnova, Mašova, Pelešan, Karlovic, Ktové, Roudného, Štěpánovic, Rovenska pod Troskami a dalších obcí," vyjmenovává Pokorná a dodává: "Chápeme, že je nutné dopravní problém v regionu řešit. Současná situace je již neudržitelná, ale preferujeme jižní variantu, která nerozdělí Český ráj a tranzitní dopravě bude stačit." Pokorná se obává především toho, že se z turisticky atraktivního ráje stane pouze místo, jímž lidé projedou autem za pět minut. "Nedovedu si představit například pohled z Trosek. To se budou lidé dívat na dálnici?" táže se. "Dva pruhy by stačily pojmout kapacitu projíždějících aut. Takže to považuji v této chvíli za vhodné řešení," bere se pro změnu za původní variantu severní trasy starosta Turnova Milan Hejduk. Organizátoři petic si také myslí, že obyvatelé obcí, kolem nichž silnice povede, nemohou očekávat příliš mnoho výhod. "Bude se jednat o komunikaci, po níž povede tranzitní mezinárodní doprava. Představa, že to okolním obcím něco přinese, je lichá," upozornila Pokorná. Podle Pelce by také hrozilo, že Český ráj ztratí svou výjimečnost turistického regionu. "Taková silnice by rozhodně zhoršila průchodnost regionu, rozdělila by ho," dodal poslanec.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




