Právo: Propojení dálnic D1 a D5 bude stát miliardy
27.9.2006 | PRAHA | Právo | Karolina Kudynová |
Do roku 2009 má být propojena brněnská dálnice D1 a plzeňská D5. Zástupci magistrátu odhadují, že výstavba šestikilometrového úseku jižní části Pražského okruhu mezi Lahovicemi a Slivencem potrvá asi tři roky. Stát do ní investuje 11 miliard korun.
Obyvatelům pražských částí Radotína a Barrandova by se tak mělo výrazně ulevit od hluku, prachu a exhalací z kamiónové dopravy, která je zatěžuje již řadu let.
„Dopravní situace je nadále neudržitelná. Se vstupem do Evropské unie především kamiónová doprava neustále narůstá a občané městských částí trpí hlukem a zplodinami z aut,“ říká starosta Lochkova Jiří Rendl. Stejně si posteskla i starostka Radotína Hana Žižková.
„Jižní spojka, která byla vyprojektována pro osobní automobily, je dnes přeplněna kamióny. Nemají k dispozici dálniční okruh, tak využívají ten městský. Za tři roky by však již měl barrandovský most sloužit zase výhradně pro dopravu osobních aut. Nikoli kamiónům projíždějícím přes centrální Evropu. Ty budou odkloněny po okraji města mimo obytné zóny,“ řekl Právu radní hl. m. Prahy pro dopravu Radovan Šteiner.
Nyní se připravuje vyhloubení téměř 1,7 kilometru dlouhého tunelu u městské části Lochkov se dvěma klesajícími a třemi stoupajícími pruhy. Ten má být dokončen v příštím roce. Příjezdové komunikace k němu jsou již hotovy. Navazovat na okruh má stavba nejdelšího mostu v ČR přes údolí Berounky. Zástupci ekologických organizací i Strany zelených připomínají, že je stavba příliš megalomanská.
Podle starosty Lochkova někteří místní nejsou nadšeni, že jim za domy vyroste několikaproudová silnice. Nespokojenost místních potvrdil i vedoucí stavby jižního úseku pražského okruhu. Lidé se na místo chodí dívat a ptají se, jak výstavba probíhá. Mají totiž obavy z hydrogeologických důsledků kopání tunelu a úbytku vody. Podle Rendla stavbu také provázejí majetkoprávní komplikace. Výhodou pro místní obyvatele má však být větší dostupnost do centra metropole. Nyní si musí Lochkovští vyhradit tři čtvrtě hodiny, aby ujeli čtyři kilometry do Radotína. To by se mělo do budoucna změnit.
Dalším negativem je, že stavba zasáhne část chráněného území a přírodní památky Slavičí údolí. Ředitelství silnic a dálnic proto musí investovat stovky tisíc korun na vybudování ochranné zdi a zeleně, která komunikaci odhluční.
Úkolem celého Pražského okruhu bude odlehčení zatížené sítě městských komunikací a propojení všech dálnic a rychlostní silnice u Prahy. Bude tak tranzitní dopravě umožněn plynulý přechod mezi všemi dálkovými trasami, které se z Prahy radikálně rozbíhají.
Důležitým přínosem výstavby úseku Lahovice-Slivenec bude i jeho technicky náročné napojení na Strakonickou ulici v oblasti Lahovic. „Tím se okruh stane dostupným pro obyvatele Velké a Malé Chuchle, Lahovic, Zbraslavi, Lipenců, Radotína. Napojena na něj bude i Strakonická ulice a silnice na Slapy a na Karlštejn,“ tvrdí primátor Bém.
***
Zajímavosti o okruhu
* Stavba úseku bude překonávat až extrémně složitý terén. Začíná napojením na nynější úsek dálnice D5 - Slivenec, následovat bude mimoúrovňová křižovatka Lochkov.
* Dále bude muset překonat pomocí mostu Lochkovské údolí (460 metrů) a Slavičí údolí (57 metrů). Po mnoha sporech s představiteli různých občanských sdružení a ekologických organizací došlo nakonec ke shodě na takzvané dlouhé variantě výstavby lochkovského tunelu (1610 m).
* Cena celého Pražského okruhu se odhaduje na 84 miliard korun.
reklama
„Dopravní situace je nadále neudržitelná. Se vstupem do Evropské unie především kamiónová doprava neustále narůstá a občané městských částí trpí hlukem a zplodinami z aut,“ říká starosta Lochkova Jiří Rendl. Stejně si posteskla i starostka Radotína Hana Žižková.
„Jižní spojka, která byla vyprojektována pro osobní automobily, je dnes přeplněna kamióny. Nemají k dispozici dálniční okruh, tak využívají ten městský. Za tři roky by však již měl barrandovský most sloužit zase výhradně pro dopravu osobních aut. Nikoli kamiónům projíždějícím přes centrální Evropu. Ty budou odkloněny po okraji města mimo obytné zóny,“ řekl Právu radní hl. m. Prahy pro dopravu Radovan Šteiner.
Nyní se připravuje vyhloubení téměř 1,7 kilometru dlouhého tunelu u městské části Lochkov se dvěma klesajícími a třemi stoupajícími pruhy. Ten má být dokončen v příštím roce. Příjezdové komunikace k němu jsou již hotovy. Navazovat na okruh má stavba nejdelšího mostu v ČR přes údolí Berounky. Zástupci ekologických organizací i Strany zelených připomínají, že je stavba příliš megalomanská.
Podle starosty Lochkova někteří místní nejsou nadšeni, že jim za domy vyroste několikaproudová silnice. Nespokojenost místních potvrdil i vedoucí stavby jižního úseku pražského okruhu. Lidé se na místo chodí dívat a ptají se, jak výstavba probíhá. Mají totiž obavy z hydrogeologických důsledků kopání tunelu a úbytku vody. Podle Rendla stavbu také provázejí majetkoprávní komplikace. Výhodou pro místní obyvatele má však být větší dostupnost do centra metropole. Nyní si musí Lochkovští vyhradit tři čtvrtě hodiny, aby ujeli čtyři kilometry do Radotína. To by se mělo do budoucna změnit.
Dalším negativem je, že stavba zasáhne část chráněného území a přírodní památky Slavičí údolí. Ředitelství silnic a dálnic proto musí investovat stovky tisíc korun na vybudování ochranné zdi a zeleně, která komunikaci odhluční.
Úkolem celého Pražského okruhu bude odlehčení zatížené sítě městských komunikací a propojení všech dálnic a rychlostní silnice u Prahy. Bude tak tranzitní dopravě umožněn plynulý přechod mezi všemi dálkovými trasami, které se z Prahy radikálně rozbíhají.
Důležitým přínosem výstavby úseku Lahovice-Slivenec bude i jeho technicky náročné napojení na Strakonickou ulici v oblasti Lahovic. „Tím se okruh stane dostupným pro obyvatele Velké a Malé Chuchle, Lahovic, Zbraslavi, Lipenců, Radotína. Napojena na něj bude i Strakonická ulice a silnice na Slapy a na Karlštejn,“ tvrdí primátor Bém.
***
Zajímavosti o okruhu
* Stavba úseku bude překonávat až extrémně složitý terén. Začíná napojením na nynější úsek dálnice D5 - Slivenec, následovat bude mimoúrovňová křižovatka Lochkov.
* Dále bude muset překonat pomocí mostu Lochkovské údolí (460 metrů) a Slavičí údolí (57 metrů). Po mnoha sporech s představiteli různých občanských sdružení a ekologických organizací došlo nakonec ke shodě na takzvané dlouhé variantě výstavby lochkovského tunelu (1610 m).
* Cena celého Pražského okruhu se odhaduje na 84 miliard korun.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




