https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/prostejov-osvobodi-az-obchvat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Prostějov osvobodí až obchvat

10.6.2008 | PROSTĚJOV | MF Dnes | Michal Šverdík |
Více než deset let mluví představitelé Prostějova o tom, že musejí něco udělat s dopravou na vnitřním okruhu města. Kolony aut, smrad z kouřících výfuků v pravidelných zácpách a obrovské zdržení jsou zde v podstatě pravidlem. Radnice už zrušila několik přechodů pro chodce, aby se provoz urychlil, a pro pěší naopak vybudovala uprostřed silnic ostrůvky, katastrofální situace však trvá dál. A tak zřejmě jediné účinné vysvobození pro Prostějov se jmenuje velký obchvat. Na ten ale zatím nejsou peníze.
 
V devadesátých letech se na radnici objevila myšlenka, že by vnitřní okruh mohl být jednosměrný. Město si nechalo zpracovat několik studií od specializovaných firem, ale celý plán nyní definitivně odložilo. Dopravě výrazně nepomohl ani malý obchvat ve směru od Plumlova na Kostelec na Hané a na radnici si nikdo nedělá iluze, že by přetíženým silnicím ulehčila podobná spojnice od Plumlova na Určice, kterou nyní město začíná budovat. „Toto jsou jen malé střípky do mozaiky, pomáhají, ale nikoliv zásadně. Vzhledem k obrovskému nárůstu dopravy to dělat musíme, silnice však mají jen určitou kapacitu. Výrazně proto může pomoci jen velký obchvat Prostějova,“ řekl místostarosta Alois Mačák.

Motoristé jsou pochopitelně nespokojení. „Měl jsem naplánovanou schůzku na určitou hodinu, ale v žádném případě jsem nepočítal s tím, že Prostějovem pojedu dvacet minut. Pravda je, že jsem tady dlouho nebyl, ale takovou krizi jsem nečekal. Řekl bych, že i v Olomouci je situace lepší,“ svěřil se například Marek Frágner, který nedávno do Prostějova přijel na pracovní setkání. Jeho začátek zmeškal, protože musel čekat v zácpě na vnitřním okruhu. Místní lidé již přes centrum raději vůbec nejezdí. „Když se někam vypravujeme autem, většinou na nákup do supermarketu, dobře si rozmýšlíme trasu,“ potvrdil Prostějovan Jaroslav Pospíšil.

Poté, co město opustilo myšlenku jednosměrného vnitřního okruhu, zadalo si další dopravní studii. Ta ukázala, že jednou z cest může být budování kruhových objezdů, pečlivé sladění takzvané zelené vlny na světlech, ale především velký obchvat města. „Kdybychom se pustili do jednosměrného vnitřního okruhu, asi by to nějaký efekt přineslo, ale odborníci se shodují, že by nebyl tak velký. Chtělo by to totiž řadu dalších návazných opatření, úpravu mnoha bočních ulic ve městě, změny v hromadné dopravě. Stálo by to desítky až stovkymilionů, studie se však shodují, že větší pomoc by mělo vybudování velkého severního a jižního obchvatu Prostějova, které by z města odvedly především kamiony. S podporou fondů z Evropské unie se to může povést,“ doufá místostarosta Mačák.

To ovšem podle něj neznamená, že by radnice na změny v prostějovské dopravě rezignovala. Finišují přípravy na stavbu jižního malého obchvatu od Plumlova směrem na Určice a ještě letos by se měla začít stavět kruhová křižovatka v ulici Určické. Radní zrušili několik přechodů pro chodce na vnitřním okruhu například u pošty nebo u supermarketu Billa, aby provoz byl plynulejší, a na Vápenici a ve Wolkerově ulici naopak vybudovali ostrůvky a odbočovací pruhy. „Nechali jsme si také zpracovat průzkum od odborné firmy o směru a intenzitě dopravy. Firma navrhla změny v nastavení světel na křižovatkách, kterým jsme se přizpůsobili,“ uvedl šéf odboru dopravy na radnici Miroslav Nakládal.

Město rovněž počítá s tím, že na Petrském, Jiráskově a Přikrylově náměstí postaví kruhové křižovatky. Místostarosta Alois Mačák tvrdí, že radnice každoročně na věci, které souvisejí s dopravou, věnuje desítky milionů korun. Situace však stále není dobrá. „Městem denně projede kolem dvaceti tisíc aut. Za poslední roky se přitom počet vozidel zvýšil až dvakrát, ve špičce to může být ještě více,“ přiznal Nakládal.

Zpomalená doprava v centru Prostějova paradoxně vede k tomu, že na silnicích je poměrně bezpečno. Riziko nehody je zde totiž podle žebříčku České pojišťovny nejmenší z velkých měst Olomouckého kraje.
reklama

 
Michal Šverdík

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist