https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/protest-nepomohl-prekladiste-bude
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Protest nepomohl, překladiště bude

8.1.2005 | KOLÍN | MF Dnes
Rozhodnuto: pár kilometrů od Kolína bude stát obrovské, čtyřicetihektarové překladiště pro osobní automobily. Nic nezmohly protesty kolínské radnice ani obyvatel z okolních vesnic.
 
Firma Litra vybuduje u Ratboře rozlehlý přepravní terminál, odkud se budou do celé Evropy vozit vozy značky Toyota.
„Můžu jen s lítostí konstatovat, že jsme prohráli,“ prohlásil místostarosta Jiří Buřič. Radní se bojí, že překladiště ještě víc zatíží Kolín dopravou, firma to ale odmítá. Zároveň oznámila, že od svého záměru neustoupí.

Terminál bude mít kapacitu 10 tisíc automobilů. Svážet se do něj budou nejen vozy vyrobené v nové automobilce Toyoty, Peugeotu a Citroënu (TPCA) v Ovčárech, ale i další japonské vozy značky Toyota.

Odtud je pak bude firma rozvážet zákazníkům. Problém je v tom, že překladiště má stát na opačné straně města, než na které stojí automobilka TPCA. Radnice proto firmě navrhla, aby terminál vybudovala přímo v průmyslové zóně u Ovčár, tedy v sousedství TPCA. To proto, aby kamiony dovážející do překladiště vyrobené vozy nemusely jezdit přes město. Firma to ale po konzultacích s evropským vedením Toyoty odmítla.

„Už jsme do této akce vložili příliš mnoho peněz,“ řekl šéf Litry Pavel Kučera. Firma se brání odhadům, že provoz překladiště přispěje ke zhoršení dopravní situace v Kolíně. Do terminálu i z něj se totiž budou auta dovážet hlavně po železnici - kamionů sem přijede nanejvýš patnáct za den. „Terminál přispěje k zatížení města jen kapičkou,“ uvedl Jan Kašík ze společnosti DHV, která pro radnici vypracovala návrh na řešení dopravní krize. Proti překladišti ale protestují také obyvatelé vesnic kolem Ratboře: například v nedalekém Kbelu vznikla petice, kterou podepsala většina lidí žijících v obci. Mají například strach o spodní vodu a ani se jim nechce z oken dívat na obří parkoviště. „Terminál by měl být od nás asi sedm set metrů, takže se lidé bojí negativních dopadů,“ řekl starosta Karel Vedral.

Naopak v Ratboři jsou za investici vděční. Překladiště totiž nabídne až 200 pracovních míst a navíc pomůže využít železniční trať na Ledečko. Ta není příliš frekventovaná a dráhy dokonce uvažovaly o tom, že v Ratboři zruší zastávku. „Terminál pomůže v rozvoji obce. Například nám stále ubývá obyvatel, a tahle investice by mohla problém vyřešit,“ uvedl ratbořský starosta Zdeněk Bydžovský. Úřady zatím proti stavbě překladiště nemají vážné námitky - podle nich neohrozí životní prostředí. Stavět se začne zřejmě na jaře a náklady se vyšplhají asi na půl miliardy.

reklama

Vojtěch Blažek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist