MF Dnes: Protne Severní spoj vzácný les?
25.11.2008 | OSTRAVA | MF Dnes
Jakou trasou povede dálniční přivadeč, takzvaný Severní spoj, který má od hustého provozu ulevit hlavně částem Ostravy Porubě, Martinovu a Třebovicím? Zasáhne nová silnice chráněný lužní les Turkov, nebo jej mine?
Do rozhodování o finální variantě trasy Severního spoje mohou do středy zasáhnout občané. Už 26. listopadu totiž vyprší termín patnácti dnů od veřejného projednávání návrhu změny územního plánu týkající se konečné trasy silnice, jejíž první etapa v úseku mezi mimoúrovňovou křižovatkou dálnice a Mariánskohorskou ulicí se už staví.
Nyní se jedná o etapu druhou, která naváže na Martinovskou ulici. Užití slova „nyní“ však není zrovna na místě. O tom, kudy cesta povede, se totiž jedná už od osmdesátých let minulého století.
„Výstavba Severního spoje byla součástí Územního plánu města Ostravy už roku 1980. Trasa vedla přes část Turkova a přímo navazovala na ulici Bedřicha Nikodéma v Porubě,“ připomíná tisková mluvčí porubské radnice Petra Špornová. V devadesátých letech se ale trasa silnice změnila. Turkov byl v roce 1993 stanoven přírodní památkou a o rok později byla do územního plánu zavedena nová trasa Severního spoje. Lužní les míjela, vedla Provozní ulicí, ústila do křižovatky s ulicí Čs. armádního sboru.
Současné vedení porubské radnice s touto verzí spoje nesouhlasí. Vedla by podle něj hustou zástavbou čtvrtého obvodu.
Radnice trvá na tom, aby silnice vedla původní trasou z 80. let jižním krajem lužního lesa.
Proti jsou ekologové a stovky dalších lidí, kteří v minulosti podepsali petici za záchranu Turkova.
„Stavba Severního spoje je důležitá. Myslíme si ale, že je možné najít kompromis - vybudovat dálniční přivaděč a současně uchovat Turkov,“ říká Daniel Horváth, zástupce občanského sdružení Ekolyceum, které bojuje za záchranu lesa.
Jak se sdružení staví k čtyřem novým návrhům trasy z dílny Útvaru hlavního architekta města Ostravy, z nichž má vzejít konečná varianta trasy Severního spoje?
„Jsme buď pro variantu tři, která Turkov míjí, nebo pro zachování trasy v současném územním plánu. Té, která vede Provozní ulicí. Jsme proti argumentu radnice, která říká, že v případě vedení spoje Provozní ulicí by provoz proudil hustou zástavbou. Stavbou retardérů a jinými opatřeními by se tomu dalo zabránit,“ míní Daniel Horváth.
20 druhů chráněných živočichů na 20 hektarech Poukazuje k dalším třem návrhům trasy Severního spoje. Více či méně výrazně by podle něj všechny Turkov ovlivnily. Ohrožení lesa vidí na rozdíl od tiskové mluvčí ostravského magistrátu Andrey Vojkovské i u návrhu číslo dvě, který počítá s trasou, jež Turkov mine těsně u jeho jižního okraje.
„Byla by obrovská škoda, kdyby se do Turkova zasáhlo. Je to poslední zachovaný lužní les v povodí Opavy na území města výjimečný svým umístěním uprostřed výstavby,“ říká Daniel Horváth.
„Na ploše dvaceti hektarů žije šedesát čtyři druhů ptáků a dvacet druhů chráněných živočichů,“ uvádějí autoři takzvané studie SEA, která hodnotí vliv navrhovaných tras Severního spoje na životní prostředí.
Jako nejvhodnější doporučují návrhy číslo tři a čtyři. První z nich Turkov zcela míjí, druhý prochází jeho severním okrajem.
Starosta Ostravy-Poruby Miroslav Novák trvá na trase procházející jižním okrajem lesa. „V žádném případě nenaruší 'ekologickou stabilitu' oblasti,“ míní starosta. Připomíná, že přírodní památka vznikla lidskou činností - v minulosti v lokalitě byly rybníky a zůstaly zde původní hráze.
Mluvčí ostravské radnice Andrea Vojkovská připomíná, že navrhovaná řešení trasy Severního spoje zájemci objeví na webových stránkách města www.ostrava.cz.
K tomu, zda se trasa druhé stavby Severního spoje dostane do kontaktu s Turkovem, se podle ní vyjádří dotčené orgány, jejichž stanovisko bude zapracováno do výsledného materiálu a bude jedním z podkladů pro rozhodování zastupitelů města.
Kdy se rozhodne o tom, kudy Severní obchvat povede? Je to ještě poměrně dlouhá cesta. „Po schválení konceptu změny územního plánu bude zpracován její návrh. Ten bude znovu veřejně projednán a pak předložen zastupitelům města k vydání změny Územního plánu města Ostravy,“ popisuje Andrea Vojkovská.
reklama
Nyní se jedná o etapu druhou, která naváže na Martinovskou ulici. Užití slova „nyní“ však není zrovna na místě. O tom, kudy cesta povede, se totiž jedná už od osmdesátých let minulého století.
„Výstavba Severního spoje byla součástí Územního plánu města Ostravy už roku 1980. Trasa vedla přes část Turkova a přímo navazovala na ulici Bedřicha Nikodéma v Porubě,“ připomíná tisková mluvčí porubské radnice Petra Špornová. V devadesátých letech se ale trasa silnice změnila. Turkov byl v roce 1993 stanoven přírodní památkou a o rok později byla do územního plánu zavedena nová trasa Severního spoje. Lužní les míjela, vedla Provozní ulicí, ústila do křižovatky s ulicí Čs. armádního sboru.
Současné vedení porubské radnice s touto verzí spoje nesouhlasí. Vedla by podle něj hustou zástavbou čtvrtého obvodu.
Radnice trvá na tom, aby silnice vedla původní trasou z 80. let jižním krajem lužního lesa.
Proti jsou ekologové a stovky dalších lidí, kteří v minulosti podepsali petici za záchranu Turkova.
„Stavba Severního spoje je důležitá. Myslíme si ale, že je možné najít kompromis - vybudovat dálniční přivaděč a současně uchovat Turkov,“ říká Daniel Horváth, zástupce občanského sdružení Ekolyceum, které bojuje za záchranu lesa.
Jak se sdružení staví k čtyřem novým návrhům trasy z dílny Útvaru hlavního architekta města Ostravy, z nichž má vzejít konečná varianta trasy Severního spoje?
„Jsme buď pro variantu tři, která Turkov míjí, nebo pro zachování trasy v současném územním plánu. Té, která vede Provozní ulicí. Jsme proti argumentu radnice, která říká, že v případě vedení spoje Provozní ulicí by provoz proudil hustou zástavbou. Stavbou retardérů a jinými opatřeními by se tomu dalo zabránit,“ míní Daniel Horváth.
20 druhů chráněných živočichů na 20 hektarech Poukazuje k dalším třem návrhům trasy Severního spoje. Více či méně výrazně by podle něj všechny Turkov ovlivnily. Ohrožení lesa vidí na rozdíl od tiskové mluvčí ostravského magistrátu Andrey Vojkovské i u návrhu číslo dvě, který počítá s trasou, jež Turkov mine těsně u jeho jižního okraje.
„Byla by obrovská škoda, kdyby se do Turkova zasáhlo. Je to poslední zachovaný lužní les v povodí Opavy na území města výjimečný svým umístěním uprostřed výstavby,“ říká Daniel Horváth.
„Na ploše dvaceti hektarů žije šedesát čtyři druhů ptáků a dvacet druhů chráněných živočichů,“ uvádějí autoři takzvané studie SEA, která hodnotí vliv navrhovaných tras Severního spoje na životní prostředí.
Jako nejvhodnější doporučují návrhy číslo tři a čtyři. První z nich Turkov zcela míjí, druhý prochází jeho severním okrajem.
Starosta Ostravy-Poruby Miroslav Novák trvá na trase procházející jižním okrajem lesa. „V žádném případě nenaruší 'ekologickou stabilitu' oblasti,“ míní starosta. Připomíná, že přírodní památka vznikla lidskou činností - v minulosti v lokalitě byly rybníky a zůstaly zde původní hráze.
Mluvčí ostravské radnice Andrea Vojkovská připomíná, že navrhovaná řešení trasy Severního spoje zájemci objeví na webových stránkách města www.ostrava.cz.
K tomu, zda se trasa druhé stavby Severního spoje dostane do kontaktu s Turkovem, se podle ní vyjádří dotčené orgány, jejichž stanovisko bude zapracováno do výsledného materiálu a bude jedním z podkladů pro rozhodování zastupitelů města.
Kdy se rozhodne o tom, kudy Severní obchvat povede? Je to ještě poměrně dlouhá cesta. „Po schválení konceptu změny územního plánu bude zpracován její návrh. Ten bude znovu veřejně projednán a pak předložen zastupitelům města k vydání změny Územního plánu města Ostravy,“ popisuje Andrea Vojkovská.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk