https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/prvni-vlak-pendolino-dorazil-do-ceske-republiky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: První vlak Pendolino dorazil do České republiky

10.7.2003 | PRAHA | Dopravní noviny
Minulý týden se na pražském Hlavním nádraží české veřejnosti poprvé představila dlouho očekávaná souprava rychlovlaku řady 680, nazývaného České Pendolino. Jednalo se o první ze sedmi souprav, které si České dráhy objednaly u francouzské firmy Alstom.Roll-out prvního Českého Pendolina se uskutečnil již na konci března v italském Saviglianu, kde bylo vyrobeno. Od dubna do června pak probíhaly úvodní zkoušky na italských tratích a do České republiky dorazilo Pendolino v polovině června, aby se mohlo minulý týden představit veřejnosti.
 
Ministr dopravy Milan Šimonovský v průběhu slavnostního ceremoniálu uvedl, že souprava Pendolino je dokladem toho, že České dráhy plní slib, že zlepší své služby, a vyjádřil naději, že jim pomůže přilákat zpět ztracené zákazníky. Generální ředitel Českých drah Petr Kousal při této příležitosti prohlásil, že Pendolino představuje po stu letech od elektrifikace železnice na území dnešní České republiky další přelomovou událost v historii drah a že se díky němu České dráhy přidávají k nejvyspělejším železničním společnostem Evropy. „České Pendolino má již řadu sourozenců a nyní doplníme tuto mozaiku devátým dílkem,“ uvedl Petr Kousal v narážce na to, že Česká republika je teprve devátou zemí, v níž budou Pendolina uvedena do provozu. Generální ředitel ČD dále zdůraznil, že „Pendolina dokáží nejen rychle jezdit, ale nabídnou i novou kvalitu služeb zákazníkům“. Vnitřní vybavení totiž cestujícím nabídne komfort, na jaký dosud ve vlacích nebyli zvyklí: v 1. třídě je například u každé sedačky přípojka pro sluchátka a volič programů vlakového rozhlasu s hudbou či zásuvka pro notebook. Ve vlaku je také bar a místa vyhrazená pro vozíčkáře. Sedačky, jimiž jsou Pendolina vybavena, byly oceněny Českou národní cenou za design. Další velkou vymožeností vlaku je systém naklápěcí techniky, který vyvinula společnost Fiat Ferroviaria (dnes Alstom). Tento systém umožňuje rychlovlaku řady 680, aby projížděl tratě o velkém počtu malých oblouků větší rychlostí než klasické vlaky. Staré tratě tak nemusejí být nahrazovány novými, přímými a velmi drahými vysokorychlostními tratěmi, a přesto na nich lze díky Pendolinu zvýšit rychlost a zkrátit tak dobu cestování. Podle charakteru tratě může Pendolino těmito úseky projíždět až o 30 procent vyšší rychlostí, čímž se zkrátí doba jízdy oproti klasickým soupravám o 15 až 20 procent. Podobnou strategii jako České dráhy zvolily i drážní podniky Itálie, Švýcarska, Německa či Velké Británie. Rychlovlak řady 680 je prvním vlakem této třídy, který je vybaven pro provoz na třech napájecích systémech používaných v České republice, SRN a Rakousku. Disponuje také zabezpečovacími a řídicími systémy kompatibilními s interoperabilním Systémem řízení evropské železniční dopravy (ERTMS). Nejen do Drážďan a do Vídně. Petr Kousal dále potvrdil, že Pendolina budou jezdit na trase Drážďany-Praha-Vídeň a že na základě nedávného jednání zástupců Visegrádské čtyřky se rýsuje možnost, že by Pendolino mohlo jezdit i do Bratislavy, Budapešti či Varšavy. Do provozu v roce 2005 Pendolino nyní čeká náročný program zkoušek na Zkušebním železničním okruhu v Cerhenicích u Velimi, který by měl podle předběžných plánů trvat do září. V dalších měsících by souprava měla být testována na tratích České republiky, následně pak i na tratích v SRN a Rakousku. V březnu až dubnu příštího roku by měly začít zkušební jízdy s cestujícími a do plného provozu, tzn. s využitím naklápěcí skříně, by měla být Pendolina uvedena v roce 2005.
reklama


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist