MF Dnes: Radní: Chceme Prahu bez aut
17.9.2003 | PRAHA | MF Dnes
Vedení města se rozhodlo, že přesvědčí Pražany, aby nejezdili do práce autem. Situace v ulicích je totiž často na hranici kolapsu. O výhodnosti městské dopravy oproti automobilům teď chce radnice lidi přesvědčit neobvyklou akcí. V jejím rámci bude mimo jiné jeden den městská doprava zcela zdarma.
Do ulic metropole každodenně vyjíždí téměř šest set tisíc osobních automobilů. To teď chce město změnit. Řidiče, kteří většinou sedí v autě sami, maximálně vezou jednoho spolujezdce, by rádo dostalo do autobusů, tramvají a metra.
Jak řidiče přesvědčit, aby svá auta nechali doma?
"Městská doprava je rychlejší než auto," říkají radní. Na důkaz svého tvrzení se proto včera ráno někteří zúčastnili závodu, který měl jejich slova potvrdit.
Pořadatelé závodu připravili dvě trasy. Jednu ze sídliště v Bohnicích ze zastávky Odra, druhou z Jižního Města. Obě měly cíl na Václavském náměstí.
U autobusové zastávky Brechtova na Jižním Městě stál i jeden z pražských radních. "Zvítězíme tak o deset minut," tipoval ještě před začátkem soutěže radní pro dopravu Radovan Šteiner, když čekal na autobus, aby se svezl k metru.
Kromě automobilů a městské dopravy soutěžili také lidé na kolech a motocyklech. Šteinerem vedená skupina brzy narazila na první problém. Autobus měl zpoždění a byl plný školáků. Nebylo snadné se do něj dostat. "To je tím zpožděním, autobus za ním bude skoro prázdný," omlouval snížený komfort cestování Šteiner. Pak už byla cesta do centra města snadná - skupinka pokračovala metrem. "Teď bych měl čas přečíst si noviny, zatímco nervózní řidič v autě někde postává na semaforech," uvažoval radní. Na Václavském náměstí byl za půl hodiny. Cyklista i muž na mopedu dorazili o deset minut dříve. Rychlejší bylo i auto. Jeho řidič však prohrál, dlouho hledal místo k zaparkování, a oproti skupině z metra tak do cíle dorazil o několik minut později. Závod tak nedopadl příliš přesvědčivě. Výhoda městské dopravy spočívala snad jen v tom, že se cestující nemusel soustředit na řízení.
reklama
Jak řidiče přesvědčit, aby svá auta nechali doma?
"Městská doprava je rychlejší než auto," říkají radní. Na důkaz svého tvrzení se proto včera ráno někteří zúčastnili závodu, který měl jejich slova potvrdit.
Pořadatelé závodu připravili dvě trasy. Jednu ze sídliště v Bohnicích ze zastávky Odra, druhou z Jižního Města. Obě měly cíl na Václavském náměstí.
U autobusové zastávky Brechtova na Jižním Městě stál i jeden z pražských radních. "Zvítězíme tak o deset minut," tipoval ještě před začátkem soutěže radní pro dopravu Radovan Šteiner, když čekal na autobus, aby se svezl k metru.
Kromě automobilů a městské dopravy soutěžili také lidé na kolech a motocyklech. Šteinerem vedená skupina brzy narazila na první problém. Autobus měl zpoždění a byl plný školáků. Nebylo snadné se do něj dostat. "To je tím zpožděním, autobus za ním bude skoro prázdný," omlouval snížený komfort cestování Šteiner. Pak už byla cesta do centra města snadná - skupinka pokračovala metrem. "Teď bych měl čas přečíst si noviny, zatímco nervózní řidič v autě někde postává na semaforech," uvažoval radní. Na Václavském náměstí byl za půl hodiny. Cyklista i muž na mopedu dorazili o deset minut dříve. Rychlejší bylo i auto. Jeho řidič však prohrál, dlouho hledal místo k zaparkování, a oproti skupině z metra tak do cíle dorazil o několik minut později. Závod tak nedopadl příliš přesvědčivě. Výhoda městské dopravy spočívala snad jen v tom, že se cestující nemusel soustředit na řízení.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk