MF Dnes: Radnice chce zavést mýtné
4.2.2004 | PRAHA | MF Dnes | Jan Ziegler |
Dlouho se o tom mluvilo jen jako o jedné z mnoha možností. Teď už je však jasné, že se bez toho Praha zřejmě neobejde. Řidiči budou muset za jízdu autem v některých částech města platit mýtné. Připustil to včera náměstek primátora Jiří Paroubek.
"Zavedení mýtného je jednou z možností, jak získat další peníze," potvrdil Paroubek, že podobné plány existují. Kolik by Pražané platili? Existuje několik variant. Kterou Praha zvolí, není ještě zdaleka rozhodnuto. Pokud by ale město zpoplatnilo například vjezd do centra, podobně jako to loni udělal Londýn, mohlo by jednodenní mýtné stát až sto korun.
Město by tak vyřešilo dva problémy najednou. V přeplněném centru by bylo méně aut a přibyly by prostředky v městské kase. Peníze Praha potřebuje hlavně na dopravní stavby včetně dokončení městského okruhu. Aby stavby prostřednictvím mýtného zaplatili řidiči, považuje vedení města za logické.
Například nově budovaný úsek městského okruhu mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou, který povede většinou v tunelech, bude stát přes dvacet miliard korun.
"Zanedlouho budeme jednat s poradenskou firmou, která nám pomůže s hledáním peněz na dokončení městského okruhu, mýtné je jednou z možností. Uvažujeme také o tom, že bychom zvýšili ceny hotelových poplatků," řekl Paroubek.
Peníze za centrum
Další variantou zavedení mýtného, a to velmi pravděpodobnou, je vydávání pražské obdoby dálničních známek. Motoristé by platili tři sta až sedm set korun ročně. To by jim dovolovalo cestu do centra či na některé vybrané pražské silnice. Ačkoliv to nyní vypadá, že se Praha zavedení mýtného nevyhne, ve vedení města má tato varianta i odpůrce. Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát je proti tomu, aby město tahalo z lidí další peníze. "Můžeme třeba využít některé fondy Evropské unie, ale zavedení mýtného, to bych už chápal jako poslední možnosti, jak zaplatit drahé dopravní stavby," říká Laudát.
Radikální změny v systému pražské dopravy včetně zavedení poplatků také požadovala petice "Město pro lidi", kterou iniciovalo občanské sdružení Oživení. Na podpisové archy posbíralo přes deset tisíc jmen. Oživení chce, aby historické centrum metropole zůstalo pro auta co nejvíce uzavřeno.
Mýtné se může vymstít
Pokud jsou řidiči nuceni platit za jízdu do některých oblastí či za některé silnice, nemusí to vždy znamenat peníze pro majitele silnice. Odstrašujícím příkladem je Maďarsko, kde řidiči místo placené dálnice raději využívali souběžnou silnici. Hrozí něco podobného i Praze? "Mýtné nesmí stát tolik, aby na ně řidiči neměli," míní náměstek Paroubek.
reklama
Město by tak vyřešilo dva problémy najednou. V přeplněném centru by bylo méně aut a přibyly by prostředky v městské kase. Peníze Praha potřebuje hlavně na dopravní stavby včetně dokončení městského okruhu. Aby stavby prostřednictvím mýtného zaplatili řidiči, považuje vedení města za logické.
Například nově budovaný úsek městského okruhu mezi Malovankou a Pelc Tyrolkou, který povede většinou v tunelech, bude stát přes dvacet miliard korun.
"Zanedlouho budeme jednat s poradenskou firmou, která nám pomůže s hledáním peněz na dokončení městského okruhu, mýtné je jednou z možností. Uvažujeme také o tom, že bychom zvýšili ceny hotelových poplatků," řekl Paroubek.
Peníze za centrum
Další variantou zavedení mýtného, a to velmi pravděpodobnou, je vydávání pražské obdoby dálničních známek. Motoristé by platili tři sta až sedm set korun ročně. To by jim dovolovalo cestu do centra či na některé vybrané pražské silnice. Ačkoliv to nyní vypadá, že se Praha zavedení mýtného nevyhne, ve vedení města má tato varianta i odpůrce. Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát je proti tomu, aby město tahalo z lidí další peníze. "Můžeme třeba využít některé fondy Evropské unie, ale zavedení mýtného, to bych už chápal jako poslední možnosti, jak zaplatit drahé dopravní stavby," říká Laudát.
Radikální změny v systému pražské dopravy včetně zavedení poplatků také požadovala petice "Město pro lidi", kterou iniciovalo občanské sdružení Oživení. Na podpisové archy posbíralo přes deset tisíc jmen. Oživení chce, aby historické centrum metropole zůstalo pro auta co nejvíce uzavřeno.
Mýtné se může vymstít
Pokud jsou řidiči nuceni platit za jízdu do některých oblastí či za některé silnice, nemusí to vždy znamenat peníze pro majitele silnice. Odstrašujícím příkladem je Maďarsko, kde řidiči místo placené dálnice raději využívali souběžnou silnici. Hrozí něco podobného i Praze? "Mýtné nesmí stát tolik, aby na ně řidiči neměli," míní náměstek Paroubek.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




