Právo: Radnice odmítá plán obnovy areálu na Poříčí
15.12.2006 | PRAHA | Právo | Karolina Kudynová |
V centru Prahy mezi náměstím Republiky a Florencí má vzniknout multifunkční komplex Vítek. V centru tak přibudou další obchody, restaurace, služby nebo fitness.
Budova v ulici Na Poříčí 30 bude zrekonstruována, ostatní objekty bývalé České typografie budou nahrazeny novostavbou. Takový je plán rakouského investora. Praha 1 má ale vůči plánům řadu výhrad. Odbor dopravy i životního prostředí požaduje, aby firma vysvětlila, jak bude řešit dopravní situaci v okolí plánované stavby tak, aby dodržel zákonné normy a lidé se nezalykali prachem. Zastupitelé Prahy 1 jsou vyděšeni záměrem investora vybudovat zde přes 500 podzemních parkovacích míst.
Hluk a prach už nyní nad kritickou hladinou
„To by znamenalo denně o zhruba tři a půl tisíce průjezdů aut navíc touto lokalitou. Ta je už ale i nyní přetížená, více aut neunese,“ říká bývalá místostarostka Prahy 1 Příhodová (ODS). Se situací je nespokojen i šéf odboru dopravy Prahy 1 Karel Žrout i nový radní pro územní rozvoj Filip Dvořák (ODS). „Pokud si budou investoři v Praze dělat, co chtějí, a nebudou respektovat požadavky města a městských částí, tak je z Prahy vyženu,“ řekl k tomu Právu primátor Pavel Bém. Podle primátora má prioritu výstavba podzemních garáží pro tzv. rezidenční parkování pro obyvatele Prahy 1, nikoli místa pro nakupování.
„Ve stávajícím objektu je 220 parkovacích stání a na povrchu pak sto stání. Ta budou přenesena do podzemních garáží nového areálu. Nových parkovacích míst proto přibude jen 186. Právu to potvrdil jednatel rakouské developerské firmy Plan & Bau ČR s. r. o., Franz Paul Bauer.
„Od dopravních specialistů jsme si také nechali vypočítat, jaký vliv bude mít tento nárůst počtu parkovacích stání na dopravu v okolí komplexu. Ověřili kapacity nejzatíženějších křižovatek v okolí komplexu pro rok 2010, kdy by měl komplex být uveden do provozu, a zjistili, že budou pro tento nárůst dopravy dostatečné,“ říká jednatel firmy Plan & Bau.
Další garáže ale město hodlá postavit v rámci rekonstrukce Masarykova nádraží. „Chceme, aby rekonstrukce České typografie a Masarykova nádraží probíhaly souběžně, aby bylo jasné, kolik parkovacích míst je potřeba, aby pak nezůstala nevyužitá,“ upozorňuje Příhodová.
„Budeme bojovat proti velkému nákupnímu centru. Vhodnější by byla menší nákupní pasáž, byty, hotel a kanceláře, případně prostory pro sport nebo bazén,“ přiblížil představu Prahy 1 Dvořák...
„Podle současných plánů jsou obchodní plochy navrženy jen ve třech nejnižších nadzemních podlažích a v ostatních nadzemních podlažích by měly být kancelářské prostory. S představiteli Prahy 1 a také magistrátu intenzívně jednáme po celou dobu přípravy tohoto projektu,“ ujistil Bauer.
„Pokud investor nevysvětlí, jak hodlá zajistit dopravní situaci v lokalitě, navrhneme mu, zdali by zvážil jiné řešení pro využití budovy,“ říká Příhodová. Podle ní by po dokončené obnově blízkého Masarykova náraží byly v místě mnohem více užitečný hotel nebo byty. Ty se podle ní v této lokalitě vždy hravě uživí. Mezi Florencí a náměstím Republiky již stojí Bílá labuť, Stará Celnice, Kotva a za rok by měl být otevřen palác Palladium přímo na náměstí Republiky.
Suť asi odvezou lodě
Další podmínkou, na které hodlají zástupci Prahy 1 trvat s ohledem na zdraví místních obyvatel i návštěvníků pohybujících se v těchto místech, je způsob, jak má být ze stavby odvážena stavební suť. „Už nyní jsou v místě dlouhodobě překročeny limity hluku a prachu, prostředí je zatíženo emisemi z aut,“ varuje Příhodová. Okolí náměstí Republiky je jedno velké staveniště, což trápí zdejší obyvatele již řadu měsíců.
„Při rekonstrukci Palladia se v místě dlouhodobě nedalo dýchat. Po špatné zkušenosti požadujeme, aby při rekonstrukci budovy na Poříčí maximum stavebního odpadu firma odvážela k řece a odtud by suť odvážely lodě,“ říká Příhodová. „Jako optimální řešení se zdá překladiště v Karlíně, kde je nejbližší kontakt s vodou,“ dodal Dvořák.
Rakušané nyní na základě podnětu odboru ochrany životního prostředí magistrátu přepracovávají dokumentaci EIA. „Proces může trvat ještě měsíce,“ řekl Právu pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek. Zdůraznil, aby občané, kterých se problém týká, nezapomněli přijít, až se plány investora budou znovu veřejně projednávat na půdě městské části.
reklama
Hluk a prach už nyní nad kritickou hladinou
„To by znamenalo denně o zhruba tři a půl tisíce průjezdů aut navíc touto lokalitou. Ta je už ale i nyní přetížená, více aut neunese,“ říká bývalá místostarostka Prahy 1 Příhodová (ODS). Se situací je nespokojen i šéf odboru dopravy Prahy 1 Karel Žrout i nový radní pro územní rozvoj Filip Dvořák (ODS). „Pokud si budou investoři v Praze dělat, co chtějí, a nebudou respektovat požadavky města a městských částí, tak je z Prahy vyženu,“ řekl k tomu Právu primátor Pavel Bém. Podle primátora má prioritu výstavba podzemních garáží pro tzv. rezidenční parkování pro obyvatele Prahy 1, nikoli místa pro nakupování.
„Ve stávajícím objektu je 220 parkovacích stání a na povrchu pak sto stání. Ta budou přenesena do podzemních garáží nového areálu. Nových parkovacích míst proto přibude jen 186. Právu to potvrdil jednatel rakouské developerské firmy Plan & Bau ČR s. r. o., Franz Paul Bauer.
„Od dopravních specialistů jsme si také nechali vypočítat, jaký vliv bude mít tento nárůst počtu parkovacích stání na dopravu v okolí komplexu. Ověřili kapacity nejzatíženějších křižovatek v okolí komplexu pro rok 2010, kdy by měl komplex být uveden do provozu, a zjistili, že budou pro tento nárůst dopravy dostatečné,“ říká jednatel firmy Plan & Bau.
Další garáže ale město hodlá postavit v rámci rekonstrukce Masarykova nádraží. „Chceme, aby rekonstrukce České typografie a Masarykova nádraží probíhaly souběžně, aby bylo jasné, kolik parkovacích míst je potřeba, aby pak nezůstala nevyužitá,“ upozorňuje Příhodová.
„Budeme bojovat proti velkému nákupnímu centru. Vhodnější by byla menší nákupní pasáž, byty, hotel a kanceláře, případně prostory pro sport nebo bazén,“ přiblížil představu Prahy 1 Dvořák...
„Podle současných plánů jsou obchodní plochy navrženy jen ve třech nejnižších nadzemních podlažích a v ostatních nadzemních podlažích by měly být kancelářské prostory. S představiteli Prahy 1 a také magistrátu intenzívně jednáme po celou dobu přípravy tohoto projektu,“ ujistil Bauer.
„Pokud investor nevysvětlí, jak hodlá zajistit dopravní situaci v lokalitě, navrhneme mu, zdali by zvážil jiné řešení pro využití budovy,“ říká Příhodová. Podle ní by po dokončené obnově blízkého Masarykova náraží byly v místě mnohem více užitečný hotel nebo byty. Ty se podle ní v této lokalitě vždy hravě uživí. Mezi Florencí a náměstím Republiky již stojí Bílá labuť, Stará Celnice, Kotva a za rok by měl být otevřen palác Palladium přímo na náměstí Republiky.
Suť asi odvezou lodě
Další podmínkou, na které hodlají zástupci Prahy 1 trvat s ohledem na zdraví místních obyvatel i návštěvníků pohybujících se v těchto místech, je způsob, jak má být ze stavby odvážena stavební suť. „Už nyní jsou v místě dlouhodobě překročeny limity hluku a prachu, prostředí je zatíženo emisemi z aut,“ varuje Příhodová. Okolí náměstí Republiky je jedno velké staveniště, což trápí zdejší obyvatele již řadu měsíců.
„Při rekonstrukci Palladia se v místě dlouhodobě nedalo dýchat. Po špatné zkušenosti požadujeme, aby při rekonstrukci budovy na Poříčí maximum stavebního odpadu firma odvážela k řece a odtud by suť odvážely lodě,“ říká Příhodová. „Jako optimální řešení se zdá překladiště v Karlíně, kde je nejbližší kontakt s vodou,“ dodal Dvořák.
Rakušané nyní na základě podnětu odboru ochrany životního prostředí magistrátu přepracovávají dokumentaci EIA. „Proces může trvat ještě měsíce,“ řekl Právu pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek. Zdůraznil, aby občané, kterých se problém týká, nezapomněli přijít, až se plány investora budou znovu veřejně projednávat na půdě městské části.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




