MF Dnes: Radnice solení silnic chválí, ochranáři skřípou zuby
11.4.2005 | ŠPINDLERŮV MLÝN | MF Dnes | Ivan Truhlička |
Horské silnice do Špindlerova Mlýna a Pece pod Sněžkou, které se v minulosti kvůli ochraně přírody udržovaly jen posypem, začali letos v zimě silničáři poprvé solit.
Zatímco radnice a správci komunikací si změnu nemohou vynachválit, pracovníci Krkonošského národního parku nad chemickým ošetřováním dalších vozovek v chráněném území jen bezmocně skřípou zuby.
„Naše stanovisko se nemění. Podle nás by se na území parku solit nemělo, protože chemické ošetřování vozovek poškozuje přírodu v jejich okolí. Solení jen zbytečně rozmazluje návštěvníky, kteří do hor vyrazí jednou nebo dvakrát za zimu. Místním lidem sníh na silnicích nevadí, jsou na to zvyklí,“ uvedl mluvčí Správy Krkonošského národního parku ve Vrchlabí Radek Drahný.
Obavy ochranářů vyplývají z jejich zkušeností se solením mezinárodní komunikace k hraničnímu přechodu do Polska v Harrachově, která byla až do letošní zimy jedinou chemicky ošetřovanou silnicí na území parku.
Na některých stromech kolem silnice do Harrachova například jeden rok vůbec nenarostou listy, jehličnanům rezavějí jehlice a zvyšuje se tam i výskyt travin a plevele. Na stejných místech naopak botanici zaznamenali úbytek chráněných rostlin.
Negativní jevy ochranáři částečně kladou za vinu právě solení, a proto s chemickým ošetřováním horských silnic do Pece pod Sněžkou a Špindlerova Mlýna nikdy nesouhlasili. Přesto vloni vláda silničářům na žádost královéhradeckého krajského úřadu solení na jednu zimní sezonu povolila.
Správci parku budou nyní zjišťovat, jak se se solením na komunikacích do lyžařských středisek vyrovnala příroda. „Máme objednány odborné posudky. Jejich výsledky zatím neznáme. Musíme počkat, až roztaje sníh a budou se moci odebrat vzorky půdy,“ informoval Drahný.
Silničáři mají naopak jasno už dnes. „Z našeho pohledu solení nemělo chybu. Letos jsme na silnicích do Špindlerova Mlýna a Pece pod Sněžkou ani jednou nemuseli nasazovat speciální techniku na odstranění souvislé vrstvy ledu, kterou jsme tam v minulosti museli používat i několikrát za zimu. Ubylo i dopravních nehod a na jaře se na silnicích tolik nepráší, jako při celosezonním používání posypu,“ vypočítal Vítězslav Janků ze střediska silničářů v Trutnově.
Upřesnil, že obě horské silnice se v zimě chemicky ošetřovaly pouze preventivně při vznikajícím náledí nebo před očekávaným sněžením. „Používali jsme tam také výrazně nižší koncentrace soli oproti silnicím mimo území parku,“ uvedl Janků.
„Většina obyvatel i návštěvníků si solení pochvalovala. Objevilo se pouze pár výhrad vůči špinavému sněhu ve městě a mizející romantice střediska, ale ty bych spočítal na prstech jedné ruky. Určitě to byl přínos a doufám, že solení bude možné i v příštích letech,“ sdělil starosta Špindlerova Mlýna Oldřich Šimek.
Někteří obyvatelé města si ale myslí pravý opak. „Málokomu z místních lidí, se kterými jsem mluvil, solení vyhovovalo. Každý říkal, že takhle špinavé město už dlouho nebylo. Vadí mi i větší zatížení přírody podél silnice a časté dopravní problémy v centru střediska, když si tam motoristé, kteří přijeli po holé silnici, houfně začali na kola nasazovat řetězy,“ řekl špindlerovský prodejce sněžných skútrů Jaroslav Šípek.
Problémy podle něj přineslo solení i místním boudařům, kteří se prý po středisku letos v zimě nemohli pohybovat na sněžných skútrech v takovém rozsahu jako dřív a zavazadla hostů museli kvůli holým silnicím překládat na auta. „Pokud by se mělo solit i nadále, určitě proti tomu něco podnikneme,“ varoval horal.
Radnice v Peci pod Sněžkou problémům s holými komunikacemi v centru předešla tím, že se dohodla se silničáři na solení pouze k benzinové pumpě stojící několik stovek metrů před vjezdem do města. Boudaři proto mohli se skútry a rolbami po celou zimu v pohodě dojet pro své hosty na všechna hlavní parkoviště ve středisku i pro pohonné hmoty k čerpací stanici.
„Se solením jsme naprosto spokojeni. A nejen my. Chválili si je i naši hosté, kteří si na silnici za Horním Maršovem neničili auta v ledových kolejích a po celou zimní sezonu k nám vždy bezpečně dojeli,“ sdělil pecký místostarosta a provozovatel místní chaty Purkyně Jaromír Dostálek.
reklama
„Naše stanovisko se nemění. Podle nás by se na území parku solit nemělo, protože chemické ošetřování vozovek poškozuje přírodu v jejich okolí. Solení jen zbytečně rozmazluje návštěvníky, kteří do hor vyrazí jednou nebo dvakrát za zimu. Místním lidem sníh na silnicích nevadí, jsou na to zvyklí,“ uvedl mluvčí Správy Krkonošského národního parku ve Vrchlabí Radek Drahný.
Obavy ochranářů vyplývají z jejich zkušeností se solením mezinárodní komunikace k hraničnímu přechodu do Polska v Harrachově, která byla až do letošní zimy jedinou chemicky ošetřovanou silnicí na území parku.
Na některých stromech kolem silnice do Harrachova například jeden rok vůbec nenarostou listy, jehličnanům rezavějí jehlice a zvyšuje se tam i výskyt travin a plevele. Na stejných místech naopak botanici zaznamenali úbytek chráněných rostlin.
Negativní jevy ochranáři částečně kladou za vinu právě solení, a proto s chemickým ošetřováním horských silnic do Pece pod Sněžkou a Špindlerova Mlýna nikdy nesouhlasili. Přesto vloni vláda silničářům na žádost královéhradeckého krajského úřadu solení na jednu zimní sezonu povolila.
Správci parku budou nyní zjišťovat, jak se se solením na komunikacích do lyžařských středisek vyrovnala příroda. „Máme objednány odborné posudky. Jejich výsledky zatím neznáme. Musíme počkat, až roztaje sníh a budou se moci odebrat vzorky půdy,“ informoval Drahný.
Silničáři mají naopak jasno už dnes. „Z našeho pohledu solení nemělo chybu. Letos jsme na silnicích do Špindlerova Mlýna a Pece pod Sněžkou ani jednou nemuseli nasazovat speciální techniku na odstranění souvislé vrstvy ledu, kterou jsme tam v minulosti museli používat i několikrát za zimu. Ubylo i dopravních nehod a na jaře se na silnicích tolik nepráší, jako při celosezonním používání posypu,“ vypočítal Vítězslav Janků ze střediska silničářů v Trutnově.
Upřesnil, že obě horské silnice se v zimě chemicky ošetřovaly pouze preventivně při vznikajícím náledí nebo před očekávaným sněžením. „Používali jsme tam také výrazně nižší koncentrace soli oproti silnicím mimo území parku,“ uvedl Janků.
„Většina obyvatel i návštěvníků si solení pochvalovala. Objevilo se pouze pár výhrad vůči špinavému sněhu ve městě a mizející romantice střediska, ale ty bych spočítal na prstech jedné ruky. Určitě to byl přínos a doufám, že solení bude možné i v příštích letech,“ sdělil starosta Špindlerova Mlýna Oldřich Šimek.
Někteří obyvatelé města si ale myslí pravý opak. „Málokomu z místních lidí, se kterými jsem mluvil, solení vyhovovalo. Každý říkal, že takhle špinavé město už dlouho nebylo. Vadí mi i větší zatížení přírody podél silnice a časté dopravní problémy v centru střediska, když si tam motoristé, kteří přijeli po holé silnici, houfně začali na kola nasazovat řetězy,“ řekl špindlerovský prodejce sněžných skútrů Jaroslav Šípek.
Problémy podle něj přineslo solení i místním boudařům, kteří se prý po středisku letos v zimě nemohli pohybovat na sněžných skútrech v takovém rozsahu jako dřív a zavazadla hostů museli kvůli holým silnicím překládat na auta. „Pokud by se mělo solit i nadále, určitě proti tomu něco podnikneme,“ varoval horal.
Radnice v Peci pod Sněžkou problémům s holými komunikacemi v centru předešla tím, že se dohodla se silničáři na solení pouze k benzinové pumpě stojící několik stovek metrů před vjezdem do města. Boudaři proto mohli se skútry a rolbami po celou zimu v pohodě dojet pro své hosty na všechna hlavní parkoviště ve středisku i pro pohonné hmoty k čerpací stanici.
„Se solením jsme naprosto spokojeni. A nejen my. Chválili si je i naši hosté, kteří si na silnici za Horním Maršovem neničili auta v ledových kolejích a po celou zimní sezonu k nám vždy bezpečně dojeli,“ sdělil pecký místostarosta a provozovatel místní chaty Purkyně Jaromír Dostálek.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




