https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/regiotram-ujizdi-kraj-zkusi-brusel
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Regiotram ujíždí, kraj zkusí Brusel

16.7.2007 | LIBEREC | MF Dnes | Jan Sůra |
Naděje, že vlaky a tramvaje v kraji dostanou miliardy korun na svůj rozvoj od státu a Evropské unie, jsou opět menší. Cestující tak musí počítat s tím, že cestování se v příštích letech příliš nezlepší.
 
Ministr dopravy Aleš Řebíček definitivně potvrdil, že stát s projektem Regiotram Nisa, který má zlepšit dopravní obslužnost zejména aglomerace Liberec - Jablonec nad Nisou, nepočítá. Ministerstvo ho již před dvěma měsíci vyškrtlo ze seznamu projektů, které se za Česko budou ucházet o dotace z evropského Operačního fondu doprava.

„Dopadli jsme relativně dobře,“ řekl po návštěvě u ministra dopravy krajský radní pro dopravu Vladimír Richter. Ministr podle něj slíbil kraji, že se pokusí sehnat peníze přes jiné fondy v Bruselu.

„Hledáme jiné možnosti financování,“ potvrdil Řebíček.

Kde ale v Bruselu několik miliard na Regiotram najít, zatím na ministerstvu neví. „Je potřeba najít cesty k jiným fondům, ale ještě nemáme představu, které to budou,“ uvedl náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Regiotram přišel o naději společně s jinými regionálními projekty. Ministerstvo dopravy to vysvětluje tím, že je potřeba vybudovat nejdříve páteřní silniční a železniční síť. „Pak se třeba peníze najdou. Teď je to jako rozhodovat se mezi tím, zda je nutnější koupě chleba, nebo auto,“ dodal Hodač.

Kraj teď bude společně s ministerstvem hledat, kde jinde sehnat peníze. „V září bychom měli vědět více,“ uvedl Richter. O tom, že by celý projekt, jehož přípravy už stály desítky milionu korun, úplně ukončil, ale zatím podle svých slov neuvažuje. Kraj už ale ustoupil od megalomanských plánů propojit kraj Regiotramem od Žitavy až do Jelení Hory a soustředí se hlavně na trať Hrádek nad Nisou - Liberec - Tanvald. Je tak možné, že místo Regiotramu se budou postupně dávat peníze do oprav jednotlivých tratí.

„Jejich stav není dobrý a je do nich potřeba hodně investovat,“ uvedla vedoucí odboru dopravy Stanislava Jakešová.

Kraj hledá cestu, jak zrychlit cestování vlakem. K tomu je ale potřeba zlepšit kvalitu železničního svršku. „Týká se to prakticky celé kolejové sítě po kraji. Bez zrychlení vlaků nám budou cestující utíkat do individuální dopravy,“ podotkla Jakešová. Kraj v těchto dnech řeší, jak rychlost na tratích zvýšit. Velkým problémem je například zabezpečení přejezdů, na řadě z nich musí vlaky příliš zpomalovat a jízda pak trvá déle. Na některých přejezdech klesá rychlost i jen na deset kilometrů za hodinu. Lepší zabezpečení přitom může přinést rychlejší spojení, což ukazuje i případ trati mezi Libercem a Jabloncem. Správa železniční a dopravní cesty proto také uvažuje, že některé přejezdy úplně zruší.

Kraj stála příprava Regiotramu několik desítek milionů korun. Sklidil za to i kritiku od řady odborníků: podle nich se jedná o příliš složité a drahé řešení a veřejnou dopravu je podle jejich názoru možné vylepšit za méně peněz. O projektu se mluví několik let, podle původních prohlášení měly už letos na koleje vyjet první soupravy. Zatím jediným výsledkem je kromě mnoha slibů to, že na trati mezi Smržovkou a Josefovým Dolem vyrostla údajně díky Regiotramu nová zastávka Tanvaldský Špičák.
reklama

 
Jan Sůra

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist