MF Dnes: Řidiči si auta nabijí v horách
11.1.2007 | DESNÁ | MF Dnes | Kateřina Frouzová |
První veřejnou „pumpu“ v Česku pro automobily poháněné elektřinou chce do léta otevřít Desná v Jizerských horách. „Všichni o ekologii hodně mluví, ale konkrétních činů je málo. Chceme jít příkladem,“ vysvětlil plány starosta Desné Marek Pieter.
Podle starosty je dobré podporovat ekologické způsoby dopravy. „Řada lidí ani neví, že taková auta po silnicích jezdí a my bychom jejich propagaci rádi podpořili,“ podotkl. Řidiči v Desné jeho nápad podporují s tím, že je to ekologické a elektromobily mají budoucnost. „Zatím tu nikdo elektromobil nemá, ale určitě si ho lidé koupí. Začít se přeci musí s tím, že motoristé budou mít kde dobít,“ reagoval pětatřicetiletý muž z Desné.
Nabíjecí stanici pro elektromobily chce starosta umístit nedaleko kulturního centra v Riedlově vile. „Rádi bychom tu zavedli zásuvky na dvě stě třicet a čtyři sta voltů. Vybudování místa přitom stojí kolem patnácti tisíc korun,“ uvedl konstatoval Pieter. Jedná již se zástupci občanského sdružení Elektromobily.
Kromě motoristů budou moci zásuvky využít i handicapovaní lidé a dobít si tu svůj vozík. „V Desné jsou dva takto postižení lidé a přijíždí sem i postižení turisté. Rádi bychom jim umožnili podívat se do Jizerských hor, v čemž jim často brání krátká dojezdová vzdálenost jejich vozíku,“ zmínil starosta.
Za dobíjení zaplatí lidé jednotnou cenu
„Nechceme lidem prodávat energii, protože by bylo složité podmínky pro takovou aktivitu vyjednat. Budou proto platit za stání auta na místě během dobíjení. Třeba paušál padesát korun,“ informoval Pieter. V Česku jezdí podle Jaromíra Vegra z českého klubu elektromobilů asi dvacet aut na tento ekologický pohon.
„Pokud se v Desné podaří projekt realizovat, určitě jej uvítáme,“ řekl Vegr. „Klidně bych i do Desné přijel a ukázal lidem elektromobil, jak se tankuje a jak jezdí.“ Podle něj bude tankovací místo první veřejné v Česku. Právě nedostatek dobíjecích míst majitele aut na elektriku omezuje. Dojezd jejich vozidel je totiž kolem sto až sto dvaceti kilometrů a pak musí znovu získat energii. Přitom je jízda elektromobilem levná. Plné nabití auta na sto kilometrů stojí patnáct až padesát korun.
Pořízení elektromobilu je však nákladnější. Starší vůz, který má najeto asi dvacet tisíc kilometrů, i s baterií se dá podle Vegra pořídit za čtvrt milionu. Ceny nového vozu se pohybují kolem jednoho milionu korun. Jestli si vůz na elektřinu pořídí i desenská radnice, když bude mít vlastní dobíjecí stanici, není jisté. „Neuvažoval jsem o tom, ale pokud bude jeho cena přijatelná, můžeme o tom diskutovat,“ podotkl starosta.
reklama
Nabíjecí stanici pro elektromobily chce starosta umístit nedaleko kulturního centra v Riedlově vile. „Rádi bychom tu zavedli zásuvky na dvě stě třicet a čtyři sta voltů. Vybudování místa přitom stojí kolem patnácti tisíc korun,“ uvedl konstatoval Pieter. Jedná již se zástupci občanského sdružení Elektromobily.
Kromě motoristů budou moci zásuvky využít i handicapovaní lidé a dobít si tu svůj vozík. „V Desné jsou dva takto postižení lidé a přijíždí sem i postižení turisté. Rádi bychom jim umožnili podívat se do Jizerských hor, v čemž jim často brání krátká dojezdová vzdálenost jejich vozíku,“ zmínil starosta.
Za dobíjení zaplatí lidé jednotnou cenu
„Nechceme lidem prodávat energii, protože by bylo složité podmínky pro takovou aktivitu vyjednat. Budou proto platit za stání auta na místě během dobíjení. Třeba paušál padesát korun,“ informoval Pieter. V Česku jezdí podle Jaromíra Vegra z českého klubu elektromobilů asi dvacet aut na tento ekologický pohon.
„Pokud se v Desné podaří projekt realizovat, určitě jej uvítáme,“ řekl Vegr. „Klidně bych i do Desné přijel a ukázal lidem elektromobil, jak se tankuje a jak jezdí.“ Podle něj bude tankovací místo první veřejné v Česku. Právě nedostatek dobíjecích míst majitele aut na elektriku omezuje. Dojezd jejich vozidel je totiž kolem sto až sto dvaceti kilometrů a pak musí znovu získat energii. Přitom je jízda elektromobilem levná. Plné nabití auta na sto kilometrů stojí patnáct až padesát korun.
Pořízení elektromobilu je však nákladnější. Starší vůz, který má najeto asi dvacet tisíc kilometrů, i s baterií se dá podle Vegra pořídit za čtvrt milionu. Ceny nového vozu se pohybují kolem jednoho milionu korun. Jestli si vůz na elektřinu pořídí i desenská radnice, když bude mít vlastní dobíjecí stanici, není jisté. „Neuvažoval jsem o tom, ale pokud bude jeho cena přijatelná, můžeme o tom diskutovat,“ podotkl starosta.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




