MF Dnes: Rok 2025: kraj plní dálnice a vily
29.6.2005 | PARDUBICE | MF Dnes | Vítězslav Dittrich |
Kraj prošpikovaný hustou dálniční sítí, rychlovlaky prohánějící se koridory, vytížené letiště i přístav, dobře fungující průmyslové zóny a spokojená satelitní městečka. Tak si představují politici Pardubický kraj za dvacet let.
Na počátku dvacátého století si jeho konec lidé představovali věru fantasticky - po obloze pluly vzducholodě, svítilo elektrické osvětlení a po cestách jezdila auta, někdy i tři za sebou.
To místní politici se do tak smělých plánů nepouštějí. Téměř všichni ovšem předpokládají, že na dopravní mapě Pardubického kraje budou za dvacet let běžné dálnice.
"Pevně věřím, že do Pardubic bude možné přijet po dálnici a město bude mít dálniční obchvat, který zklidní dopravu v jeho centru," odhaduje pardubický primátor Jiří Stříteský.
S moderní dálnicí a obchvaty jednotlivých okresních měst počítá například i chrudimský starosta Ladislav Libý.
První náměstek hejtmana Roman Línek se zase ve svých vizích opírá o železniční a leteckou dopravu i fungující pardubický přístav. "Rychlovlaky na koridoru, napojení na evropskou dálniční síť, mezinárodní letiště v Pardubicích a přístav na Labi umožní další hospodářský rozvoj Pardubického kraje," sní Línek.
Svitavský starosta Václav Koukal doufá, že rychlovlaky včetně v té době dosluhujících Pendolin budou mít ve svém jízdním řádu i nadále nádraží ve Svitavách.
Průmyslové zóny budou plné bohatých investorů
Výhodná poloha kraje i vylepšená síť silnic by podle starostů mohly nastartovat i pořádný ekonomický růst regionu.
"V chrudimské průmyslové zóně bude za dvacet let působit řada firem. Byl bych rád, kdyby vyráběly špičkové technologie. Lidé z města by tu tak získali dobře placenou práci a zatížení životního prostředí by nebylo velké," načrtává plány Libý, kterému přizvukuje jeho svitavský kolega. "Považoval bych za neúspěch, kdybychom tu i za dvacet let měli dvanáct a půl procenta nezaměstnaných," říká Koukal. To Línek věří také v hospodářské oživení venkova. "V malých městech a obcích by mohly prosperovat drobné průmyslové podniky a mnoho lidí najde na venkově práci v rozvíjejících se službách," říká Línek.
Budoucnost venkova podle něj ovšem nespočívá v zemědělství, ale především v cestovním ruchu.
"Potenciál kraje není dostatečně využitý. Máme ideální podmínky pro cykloturistiku nebo jízdy na koni. Předpokládám, že tu vznikne síť koňských stezek a zhoustne síť cyklotras, ze kterých budou podnikatelé na venkově moci profitovat," říká Línek.
Města pozvolna propojí ostrůvky rodinných domků
Nač se všichni politici těší, je rozvoj vilových čtvrtí a malých satelitních městeček, které postupně nahradí bydlení v panelových sídlištích. "Pardubice se budou postupně rozšiřovat směrem k Hradci Králové a k Chrudimi. To jsou směry, kde je pro další výstavbu místo. Podle mě se budou v nových čtvrtích stavět převážně rodinné a řadové domy. Doufám, že paneláky budou mít za dvacet let odzvoněno," prorokuje primátor Stříteský.
Starosta Svitav počítá i s družstevní výstavbou. "Na základě zkušeností z Evropy předpokládám, že většina nových bytů ve Svitavách vznikne v individuální a družstevní výstavbě. Nájemní byty se budou stavět jako doplněk pro sociálně nejslabší rodiny. Počítám i s tím, že se Svitavy budou muset postarat o bydlení a další zařízení pro seniory, kterých bude výrazně víc než dnes," odhaduje starosta Václav Koukal.
reklama
To místní politici se do tak smělých plánů nepouštějí. Téměř všichni ovšem předpokládají, že na dopravní mapě Pardubického kraje budou za dvacet let běžné dálnice.
"Pevně věřím, že do Pardubic bude možné přijet po dálnici a město bude mít dálniční obchvat, který zklidní dopravu v jeho centru," odhaduje pardubický primátor Jiří Stříteský.
S moderní dálnicí a obchvaty jednotlivých okresních měst počítá například i chrudimský starosta Ladislav Libý.
První náměstek hejtmana Roman Línek se zase ve svých vizích opírá o železniční a leteckou dopravu i fungující pardubický přístav. "Rychlovlaky na koridoru, napojení na evropskou dálniční síť, mezinárodní letiště v Pardubicích a přístav na Labi umožní další hospodářský rozvoj Pardubického kraje," sní Línek.
Svitavský starosta Václav Koukal doufá, že rychlovlaky včetně v té době dosluhujících Pendolin budou mít ve svém jízdním řádu i nadále nádraží ve Svitavách.
Průmyslové zóny budou plné bohatých investorů
Výhodná poloha kraje i vylepšená síť silnic by podle starostů mohly nastartovat i pořádný ekonomický růst regionu.
"V chrudimské průmyslové zóně bude za dvacet let působit řada firem. Byl bych rád, kdyby vyráběly špičkové technologie. Lidé z města by tu tak získali dobře placenou práci a zatížení životního prostředí by nebylo velké," načrtává plány Libý, kterému přizvukuje jeho svitavský kolega. "Považoval bych za neúspěch, kdybychom tu i za dvacet let měli dvanáct a půl procenta nezaměstnaných," říká Koukal. To Línek věří také v hospodářské oživení venkova. "V malých městech a obcích by mohly prosperovat drobné průmyslové podniky a mnoho lidí najde na venkově práci v rozvíjejících se službách," říká Línek.
Budoucnost venkova podle něj ovšem nespočívá v zemědělství, ale především v cestovním ruchu.
"Potenciál kraje není dostatečně využitý. Máme ideální podmínky pro cykloturistiku nebo jízdy na koni. Předpokládám, že tu vznikne síť koňských stezek a zhoustne síť cyklotras, ze kterých budou podnikatelé na venkově moci profitovat," říká Línek.
Města pozvolna propojí ostrůvky rodinných domků
Nač se všichni politici těší, je rozvoj vilových čtvrtí a malých satelitních městeček, které postupně nahradí bydlení v panelových sídlištích. "Pardubice se budou postupně rozšiřovat směrem k Hradci Králové a k Chrudimi. To jsou směry, kde je pro další výstavbu místo. Podle mě se budou v nových čtvrtích stavět převážně rodinné a řadové domy. Doufám, že paneláky budou mít za dvacet let odzvoněno," prorokuje primátor Stříteský.
Starosta Svitav počítá i s družstevní výstavbou. "Na základě zkušeností z Evropy předpokládám, že většina nových bytů ve Svitavách vznikne v individuální a družstevní výstavbě. Nájemní byty se budou stavět jako doplněk pro sociálně nejslabší rodiny. Počítám i s tím, že se Svitavy budou muset postarat o bydlení a další zařízení pro seniory, kterých bude výrazně víc než dnes," odhaduje starosta Václav Koukal.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




