Právo: Ropovod přes Vysočinu je bezpečný
2.4.2004 | JIHLAVA | Právo | Jana Pechová |
Krajští hasiči převzali v rámci smlouvy mezi Hasičským záchranným sborem (HZS) ČR a soukromým přepravcem ropy, firmou Mero, špičkovou techniku pro případ havárie. Generální ředitel HZS ČR Miroslav Štěpán připomněl, že k uzavření oboustranně výhodné smlouvy přispěla událost, která se stala před devíti lety právě v oblasti Vysočiny.
Ropovod Družba prochází Vysočinou po trase zhruba kopírující dálnici D 1 ve směru od Brna. Na Havíčkobrodsku se od autostrády začíná mírně odchylovat.
Elektronické zabezpečení poruch
"Na rozdíl od moderního Ingolstadtu byl ropovod Družba projektován již před 40 lety. Ještě ve druhé polovině 90. let nesplňoval představy o potřebném zabezpečení. Do jeho modernizace jsme pak investovali 1,5 miliónu korun," shrnul předseda představenstva firmy Mero Václav Franc.
Podpis první rámcové smlouvy o spolupráci mezi státem a soukromým přepravcem ropy přišel v roce 1995. Jedním z vlivných momentů byla podle Miroslava Štěpána havárie ropovodu u Olešné na Havlíčkobrodsku v červnu téhož roku.
"Tenkrát došlo k úniku ropy z praskliny v potrubí. Ropa tam tekla z kopce do potoka a hasiči ji pak chytali klasickými nornými stěnami," připomněl šéf havlíčkobrodských hasičů Jaroslav Nácovský.
Specialista firmy Mero Peter Kováč Právu vysvětlil, že dnes je zabezpečení ropovodu na úplně jiné úrovni. "Dřív se porucha na potrubí zjistila většinou tak, že například zemědělci při práci na poli ucítili plyn. Dneska zabezpečují poruchy na ropovodu hned dva souběžné systémy. Jeden se řídí z našeho centrálního dispečinku, který díky elektronickému zabezpečení po celé trase přesně určí místo případné poruchy.
Sedm minut k havárii
Uzavírací ventily dělí ropovod na 65 sekcí, které lze jednotlivě uzavřít, takže případný únik ropy je zásadně omezen. Druhý systém zabezpečují hasiči. Všechny dotčené stanice jsme vybavili špičkovými technickými prostředky, které mohou používat i pro jiné situace," shrnul.
Krajští hasiči z Vysočiny převzali techniku za 12 miliónů korun. Patří k ní kontejner s vybavením pro odstraňování ropných havárií, týlový kontejner a nezbytný podvozek MAN. Dále tři malé sady k týmž účelům. Podle šéfa KHZS Vysočina Drahoslava Ryby je na Vysočině kromě Jihlavy potřebná těžká technika po trase ropovodu i v Havlíčkově Brodě, Ledči nad Sázavou a Žďáru nad Sázavou. Dojezdový čas pro případ havárie je maximálně sedm minut. K žádné havárii na ropovodu ale od případu z Olešné před devíti lety již nedošlo.
reklama
Elektronické zabezpečení poruch
"Na rozdíl od moderního Ingolstadtu byl ropovod Družba projektován již před 40 lety. Ještě ve druhé polovině 90. let nesplňoval představy o potřebném zabezpečení. Do jeho modernizace jsme pak investovali 1,5 miliónu korun," shrnul předseda představenstva firmy Mero Václav Franc.
Podpis první rámcové smlouvy o spolupráci mezi státem a soukromým přepravcem ropy přišel v roce 1995. Jedním z vlivných momentů byla podle Miroslava Štěpána havárie ropovodu u Olešné na Havlíčkobrodsku v červnu téhož roku.
"Tenkrát došlo k úniku ropy z praskliny v potrubí. Ropa tam tekla z kopce do potoka a hasiči ji pak chytali klasickými nornými stěnami," připomněl šéf havlíčkobrodských hasičů Jaroslav Nácovský.
Specialista firmy Mero Peter Kováč Právu vysvětlil, že dnes je zabezpečení ropovodu na úplně jiné úrovni. "Dřív se porucha na potrubí zjistila většinou tak, že například zemědělci při práci na poli ucítili plyn. Dneska zabezpečují poruchy na ropovodu hned dva souběžné systémy. Jeden se řídí z našeho centrálního dispečinku, který díky elektronickému zabezpečení po celé trase přesně určí místo případné poruchy.
Sedm minut k havárii
Uzavírací ventily dělí ropovod na 65 sekcí, které lze jednotlivě uzavřít, takže případný únik ropy je zásadně omezen. Druhý systém zabezpečují hasiči. Všechny dotčené stanice jsme vybavili špičkovými technickými prostředky, které mohou používat i pro jiné situace," shrnul.
Krajští hasiči z Vysočiny převzali techniku za 12 miliónů korun. Patří k ní kontejner s vybavením pro odstraňování ropných havárií, týlový kontejner a nezbytný podvozek MAN. Dále tři malé sady k týmž účelům. Podle šéfa KHZS Vysočina Drahoslava Ryby je na Vysočině kromě Jihlavy potřebná těžká technika po trase ropovodu i v Havlíčkově Brodě, Ledči nad Sázavou a Žďáru nad Sázavou. Dojezdový čas pro případ havárie je maximálně sedm minut. K žádné havárii na ropovodu ale od případu z Olešné před devíti lety již nedošlo.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




