MF Dnes: Rozšíří se automobilka?
12.3.2007 | VRCHLABÍ | MF Dnes | Ivan Truhlička |
Vrchlabí čekají léta bouřlivého rozvoje, nebo velké problémy. Další osud města má v rukou automobilka Škoda Auto, která by měla brzy rozhodnout o plánovaném rozšíření svého vrchlabského závodu.
Schválení modernizace přinese tisíce nových pracovních míst a rozvoj celého regionu, její zamítnutí se v největší továrně ve městě zřejmě neobejde bez postupného omezování výroby a propouštění.
Rozhodnutí má padnout do poloviny roku
„Pokud vedení Škodovky modernizaci neschválí, bude to hodně špatné. V takovém případě by asi musel přijít na řadu nějaký útlumový program a ve Vrchlabí bychom se dostali do velkých problémů,“ míní náměstek krajského hejtmana zodpovědný za oblast regionálního rozvoje Helmut Dohnálek.
Kraj se podle něj rozšířením vrchlabské automobilky už několik měsíců zabývá stejně intenzivně jako v případě nedávných úspěšných jednání o rozvoji závodu v Kvasinách.
„Škodovka není daleko od projednávání záměru v nejvyšším vedení. Podle mých informací by se mělo rozhodnout v prvním pololetí letošního roku,“ tvrdí Dohnálek.
Z podkladů, které největší česká automobilka poslala úřadům a ministerstvu životního prostředí kvůli nezbytnému posouzení vlivu jejího záměru na životní prostředí, vyplývá, že plánovaná modernizace vrchlabského závodu by mohla přinést přes tři tisíce nových pracovních míst, zvětšení plochy závodu a razantní zvýšení výroby ze současných 150 na 1000 aut denně. Práce na zvětšení továrny zhruba o polovinu současné rozlohy by měly začít letos v prosinci a skončit v roce 2009. Ve prospěch rozvoje vrchlabské automobilky mluví podle vedení kraje především dlouhá místní tradice automobilové výroby a existence současného závodu s více než 1600 zaměstnanci. Problémem naopak může být omezený prostor pro další rozvoj továrny, špatné dopravní spojení krkonošského města se světem i citelný nedostatek dalších potřebných kvalifikovaných pracovních sil. „Výstavba nového závodu někde jinde v republice podle mě však nepřipadá v úvahu. Spíš je zde riziko posunutí rozšiřování výroby dál na východ,“ soudí Dohnálek.
Záležet bude na státu
Rozhodující podle něj bude, jak se k rozvojovým záměrům automobilky postaví stát. „Přístup státu bude mimořádně důležitý. Státní podpora podnikání poměrně štědře napomáhá příchodu jiných zahraničních investorů, ale škodovku v této oblasti trochu opomíjí. Automobilka, která zde odvádí daně, si tak vlastně sama financuje konkurenci. To se vedení firmy samozřejmě nelíbí,“ říká Dohnálek.
Společnost Škoda Auto v minulosti podle údajů státní agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest získala investiční pobídky již na tři své záměry. Prvním byl v roce 1998 výrobní projekt v Mladé Boleslavi, jehož uskutečněním Škodovka vytvořila přes 600 nových pracovních míst.
Další pobídky přišly v roce 2005 na výrobní projekt sdílený mezi Mladou Boleslaví a Rychnovem nad Kněžnou a na technologické centrum v Mladé Boleslavi. Zdaleka největší část objemu pobídek přitom tvořila sleva na dani.
Státní podpora vyžaduje splnění řady podmínek
Pro získání státní podpory na rozvoj vrchlabského závodu by opět musela Škodovka splnit celou řadu podmínek včetně minimální výše investice, která pro trutnovský okres činí 200 milionů korun. Potom by měla právo získat pobídky teoreticky až do výše 40 procent své investice. Konkrétně v okrese Trutnov má přitom nárok pouze na slevu na dani a na úhradu 35 procent nákladů spojených s rekvalifikací nebo školením nových zaměstnanců. Finanční příspěvky na tvorbu nových pracovních míst stát v trutnovském regionu neposkytuje. „Škodovka má se systémem státní podpory podnikání a investic poměrně rozsáhlé zkušenosti, takže pokud bude připravovat nové významné projekty, myslím, že můžeme předpokládat, že se na nás obrátí znovu,“ sdělila mluvčí agentury CzechInvest Alžběta Honsová.
reklama
Rozhodnutí má padnout do poloviny roku
„Pokud vedení Škodovky modernizaci neschválí, bude to hodně špatné. V takovém případě by asi musel přijít na řadu nějaký útlumový program a ve Vrchlabí bychom se dostali do velkých problémů,“ míní náměstek krajského hejtmana zodpovědný za oblast regionálního rozvoje Helmut Dohnálek.
Kraj se podle něj rozšířením vrchlabské automobilky už několik měsíců zabývá stejně intenzivně jako v případě nedávných úspěšných jednání o rozvoji závodu v Kvasinách.
„Škodovka není daleko od projednávání záměru v nejvyšším vedení. Podle mých informací by se mělo rozhodnout v prvním pololetí letošního roku,“ tvrdí Dohnálek.
Z podkladů, které největší česká automobilka poslala úřadům a ministerstvu životního prostředí kvůli nezbytnému posouzení vlivu jejího záměru na životní prostředí, vyplývá, že plánovaná modernizace vrchlabského závodu by mohla přinést přes tři tisíce nových pracovních míst, zvětšení plochy závodu a razantní zvýšení výroby ze současných 150 na 1000 aut denně. Práce na zvětšení továrny zhruba o polovinu současné rozlohy by měly začít letos v prosinci a skončit v roce 2009. Ve prospěch rozvoje vrchlabské automobilky mluví podle vedení kraje především dlouhá místní tradice automobilové výroby a existence současného závodu s více než 1600 zaměstnanci. Problémem naopak může být omezený prostor pro další rozvoj továrny, špatné dopravní spojení krkonošského města se světem i citelný nedostatek dalších potřebných kvalifikovaných pracovních sil. „Výstavba nového závodu někde jinde v republice podle mě však nepřipadá v úvahu. Spíš je zde riziko posunutí rozšiřování výroby dál na východ,“ soudí Dohnálek.
Záležet bude na státu
Rozhodující podle něj bude, jak se k rozvojovým záměrům automobilky postaví stát. „Přístup státu bude mimořádně důležitý. Státní podpora podnikání poměrně štědře napomáhá příchodu jiných zahraničních investorů, ale škodovku v této oblasti trochu opomíjí. Automobilka, která zde odvádí daně, si tak vlastně sama financuje konkurenci. To se vedení firmy samozřejmě nelíbí,“ říká Dohnálek.
Společnost Škoda Auto v minulosti podle údajů státní agentury pro podporu podnikání a investic CzechInvest získala investiční pobídky již na tři své záměry. Prvním byl v roce 1998 výrobní projekt v Mladé Boleslavi, jehož uskutečněním Škodovka vytvořila přes 600 nových pracovních míst.
Další pobídky přišly v roce 2005 na výrobní projekt sdílený mezi Mladou Boleslaví a Rychnovem nad Kněžnou a na technologické centrum v Mladé Boleslavi. Zdaleka největší část objemu pobídek přitom tvořila sleva na dani.
Státní podpora vyžaduje splnění řady podmínek
Pro získání státní podpory na rozvoj vrchlabského závodu by opět musela Škodovka splnit celou řadu podmínek včetně minimální výše investice, která pro trutnovský okres činí 200 milionů korun. Potom by měla právo získat pobídky teoreticky až do výše 40 procent své investice. Konkrétně v okrese Trutnov má přitom nárok pouze na slevu na dani a na úhradu 35 procent nákladů spojených s rekvalifikací nebo školením nových zaměstnanců. Finanční příspěvky na tvorbu nových pracovních míst stát v trutnovském regionu neposkytuje. „Škodovka má se systémem státní podpory podnikání a investic poměrně rozsáhlé zkušenosti, takže pokud bude připravovat nové významné projekty, myslím, že můžeme předpokládat, že se na nás obrátí znovu,“ sdělila mluvčí agentury CzechInvest Alžběta Honsová.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




