https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ruske-zeleznice-razantne-bojuji-o-pasazery
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Ruské železnice razantně bojují o pasažéry

14.6.2004 | NOVOSIBIRSK | Právo | Břetislav Tureček, Eva Vlčková |
Sami Rusové mají často cestování po železnici spojené s představou zatuchlých nádražních hal a nekonečných front pasažérů prosících arogantní pokladní o lístek napříč šestinou Země. Nyní se ale rýsuje obrat a na 86 tisících kilometrů ruských železnic lze dnes zažít mnohá příjemná překvapení, a to nejen na nádražích.
 
"Bývaly doby, kdy nás průvodčí dálkového vlaku nadchla nabídkou ranního čaje a sušenek. A když ještě dokázala vykouzlit kartáč na oblečení nebo na boty, mohli jsme mluvit o vrcholu péče o pasažéry," píše železničářský deník Gudok prodávaný na větších nádražích po celém Rusku. "Časy se ale mění a služby nabízené ve značkových vlacích nechávají daleko za sebou servis v jiných druzích dopravy."
Zmíněné značkové, v ruštině "firemní" vlaky, tedy na místní poměry luxusní dálkové spoje, jsou dnes nejviditelnějším symbolem boje, který o přízeň klientů státní Ruské železnice (RŽD) svádějí. Jízdenka v nich bývá až o sto procent dražší než u běžných spacích rychlíků. Lístek do čtyřlůžkového kupé běžného vlaku z Novosibirska do 1840 kilometrů vzdáleného Irkutska tak vyjde na 1350 rublů (totéž v korunách), zatímco ve firemním stojí jízdenka 2170 rublů. Ceny jsou to však stále relativně nízké a pro většinu Rusů tak jízda vlakem zůstává navzdory expanzi regionálních leteckých společností stále přitažlivá.

Od sprchy po internet

K vylepšování poskytovaných služeb žene dráhy poptávka cestujících, ale hlavně velká konkurence. Téměř vždy lze v danou dobu na určené trati volit mezi dvěma až třemi vlaky.
Provozovatelé poměřují své síly nejen naostro, ale také během každoroční soutěže o prestižní titul Nejlepší vagón Ruska. Podle deníku Izvěstija je z čeho vybírat: zatímco ve vlaku Rossija na 9300 kilometrů dlouhé trase Moskva-Vladivostok je pochopitelně největším tahákem sprcha, expres "Voroněž" (Moskva-Voroněž) nabízí na požádání mobilní telefon, v expresu "Sajany" do černomořského letoviska Soči lze počítat se zvýšeným lékařským dohledem. V "Jamalu" je možný přístup na internet a na vyžádání zvláštní policejní doprovod.
Letos prim drží Sibirjak (Moskva-Novosibirsk) - podle Izvěstijí bije do očí hlavně nezvyklá čistota vagónu. V dvoumístných prostorných kupé první třídy s dřevěnými obklady cestující vybírají oběd z pětistránkového menu a dlouhé hodiny a někdy i dny strávené na cestě si krátí filmy z přehrávače DVD. Sprcha a dětské kupé je tu samozřejmostí.

V noclehárenských vozech je k nedýchání

Většina cestujících má ale přece jen hlouběji do kapsy a často se musí spokojit s obyčejným rychlíkem, a v něm navíc hledat tzv. plackartové vozy, což nejsou - jak by se podle názvu zdálo - místenkové vagóny, ale zvláštní "noclehárenské" vozy bez dělení na kupé, kde v jednom prostoru spí až 54 pasažérů.
"Co je platné, že v drahých kupé značkových vlaků máte klimatizaci, když tady v noclehárenském dýchá jeden vzduch v uzavřeném vagónu půlstovka lidí," rozčiluje se mírně průvodčí Světlana. "Mnohdy nejdou otevřít okna a stává se, že tu někteří lidé omdlévají," vysvětluje Právu. "Zlepšení na celé dráze potřebuje ještě nějaký čas," dodává ale optimisticky.
Méně movité cestující zatím může těšit, že lehátko v pojízdné noclehárně z Novosibirska do Irkutska vyjde jen na 670 rublů.
reklama

 
Břetislav Tureček, Eva Vlčková

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist