Právo: Ruské železnice razantně bojují o pasažéry
14.6.2004 | NOVOSIBIRSK | Právo | Břetislav Tureček, Eva Vlčková |
Sami Rusové mají často cestování po železnici spojené s představou zatuchlých nádražních hal a nekonečných front pasažérů prosících arogantní pokladní o lístek napříč šestinou Země. Nyní se ale rýsuje obrat a na 86 tisících kilometrů ruských železnic lze dnes zažít mnohá příjemná překvapení, a to nejen na nádražích.
"Bývaly doby, kdy nás průvodčí dálkového vlaku nadchla nabídkou ranního čaje a sušenek. A když ještě dokázala vykouzlit kartáč na oblečení nebo na boty, mohli jsme mluvit o vrcholu péče o pasažéry," píše železničářský deník Gudok prodávaný na větších nádražích po celém Rusku. "Časy se ale mění a služby nabízené ve značkových vlacích nechávají daleko za sebou servis v jiných druzích dopravy."
Zmíněné značkové, v ruštině "firemní" vlaky, tedy na místní poměry luxusní dálkové spoje, jsou dnes nejviditelnějším symbolem boje, který o přízeň klientů státní Ruské železnice (RŽD) svádějí. Jízdenka v nich bývá až o sto procent dražší než u běžných spacích rychlíků. Lístek do čtyřlůžkového kupé běžného vlaku z Novosibirska do 1840 kilometrů vzdáleného Irkutska tak vyjde na 1350 rublů (totéž v korunách), zatímco ve firemním stojí jízdenka 2170 rublů. Ceny jsou to však stále relativně nízké a pro většinu Rusů tak jízda vlakem zůstává navzdory expanzi regionálních leteckých společností stále přitažlivá.
Od sprchy po internet
K vylepšování poskytovaných služeb žene dráhy poptávka cestujících, ale hlavně velká konkurence. Téměř vždy lze v danou dobu na určené trati volit mezi dvěma až třemi vlaky.
Provozovatelé poměřují své síly nejen naostro, ale také během každoroční soutěže o prestižní titul Nejlepší vagón Ruska. Podle deníku Izvěstija je z čeho vybírat: zatímco ve vlaku Rossija na 9300 kilometrů dlouhé trase Moskva-Vladivostok je pochopitelně největším tahákem sprcha, expres "Voroněž" (Moskva-Voroněž) nabízí na požádání mobilní telefon, v expresu "Sajany" do černomořského letoviska Soči lze počítat se zvýšeným lékařským dohledem. V "Jamalu" je možný přístup na internet a na vyžádání zvláštní policejní doprovod.
Letos prim drží Sibirjak (Moskva-Novosibirsk) - podle Izvěstijí bije do očí hlavně nezvyklá čistota vagónu. V dvoumístných prostorných kupé první třídy s dřevěnými obklady cestující vybírají oběd z pětistránkového menu a dlouhé hodiny a někdy i dny strávené na cestě si krátí filmy z přehrávače DVD. Sprcha a dětské kupé je tu samozřejmostí.
V noclehárenských vozech je k nedýchání
Většina cestujících má ale přece jen hlouběji do kapsy a často se musí spokojit s obyčejným rychlíkem, a v něm navíc hledat tzv. plackartové vozy, což nejsou - jak by se podle názvu zdálo - místenkové vagóny, ale zvláštní "noclehárenské" vozy bez dělení na kupé, kde v jednom prostoru spí až 54 pasažérů.
"Co je platné, že v drahých kupé značkových vlaků máte klimatizaci, když tady v noclehárenském dýchá jeden vzduch v uzavřeném vagónu půlstovka lidí," rozčiluje se mírně průvodčí Světlana. "Mnohdy nejdou otevřít okna a stává se, že tu někteří lidé omdlévají," vysvětluje Právu. "Zlepšení na celé dráze potřebuje ještě nějaký čas," dodává ale optimisticky.
Méně movité cestující zatím může těšit, že lehátko v pojízdné noclehárně z Novosibirska do Irkutska vyjde jen na 670 rublů.
reklama
Zmíněné značkové, v ruštině "firemní" vlaky, tedy na místní poměry luxusní dálkové spoje, jsou dnes nejviditelnějším symbolem boje, který o přízeň klientů státní Ruské železnice (RŽD) svádějí. Jízdenka v nich bývá až o sto procent dražší než u běžných spacích rychlíků. Lístek do čtyřlůžkového kupé běžného vlaku z Novosibirska do 1840 kilometrů vzdáleného Irkutska tak vyjde na 1350 rublů (totéž v korunách), zatímco ve firemním stojí jízdenka 2170 rublů. Ceny jsou to však stále relativně nízké a pro většinu Rusů tak jízda vlakem zůstává navzdory expanzi regionálních leteckých společností stále přitažlivá.
Od sprchy po internet
K vylepšování poskytovaných služeb žene dráhy poptávka cestujících, ale hlavně velká konkurence. Téměř vždy lze v danou dobu na určené trati volit mezi dvěma až třemi vlaky.
Provozovatelé poměřují své síly nejen naostro, ale také během každoroční soutěže o prestižní titul Nejlepší vagón Ruska. Podle deníku Izvěstija je z čeho vybírat: zatímco ve vlaku Rossija na 9300 kilometrů dlouhé trase Moskva-Vladivostok je pochopitelně největším tahákem sprcha, expres "Voroněž" (Moskva-Voroněž) nabízí na požádání mobilní telefon, v expresu "Sajany" do černomořského letoviska Soči lze počítat se zvýšeným lékařským dohledem. V "Jamalu" je možný přístup na internet a na vyžádání zvláštní policejní doprovod.
Letos prim drží Sibirjak (Moskva-Novosibirsk) - podle Izvěstijí bije do očí hlavně nezvyklá čistota vagónu. V dvoumístných prostorných kupé první třídy s dřevěnými obklady cestující vybírají oběd z pětistránkového menu a dlouhé hodiny a někdy i dny strávené na cestě si krátí filmy z přehrávače DVD. Sprcha a dětské kupé je tu samozřejmostí.
V noclehárenských vozech je k nedýchání
Většina cestujících má ale přece jen hlouběji do kapsy a často se musí spokojit s obyčejným rychlíkem, a v něm navíc hledat tzv. plackartové vozy, což nejsou - jak by se podle názvu zdálo - místenkové vagóny, ale zvláštní "noclehárenské" vozy bez dělení na kupé, kde v jednom prostoru spí až 54 pasažérů.
"Co je platné, že v drahých kupé značkových vlaků máte klimatizaci, když tady v noclehárenském dýchá jeden vzduch v uzavřeném vagónu půlstovka lidí," rozčiluje se mírně průvodčí Světlana. "Mnohdy nejdou otevřít okna a stává se, že tu někteří lidé omdlévají," vysvětluje Právu. "Zlepšení na celé dráze potřebuje ještě nějaký čas," dodává ale optimisticky.
Méně movité cestující zatím může těšit, že lehátko v pojízdné noclehárně z Novosibirska do Irkutska vyjde jen na 670 rublů.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




