https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/ruzyne-hleda-nejtissi-leteckou-firmu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Ruzyně hledá nejtišší leteckou firmu

6.1.2006 | PRAHA | MF Dnes | Jan Cizner |
Šéfové největšího tuzemského leteckého uzlu se snaží přesvědčit veřejnost o tom, že neustále rostoucí letecký provoz v Česku s sebou nemusí automaticky přinášet i rostoucí zátěž pro životní prostředí.
 
Letiště Ruzyně a šestá městská část hlavního města společně přesvědčují lidi, že se snaží dopady leteckého transportu omezit. Pražská Ruzyně například tvrdí, že v okolí klesá v posledních letech hluková zátěž. Generální ředitelka Letiště Praha Hana Černochová uvedla, že hladina hluku byla na konci roku 2005 o více než dva decibely nižší než v roce 1990. Jen pro srovnání: dech člověka stojícího tři metry daleko dělá hluk deset decibelů. Letadlo na sto metrů je hlučné jako rockový koncert v hale, tedy 120 decibelů.

Letiště ročně odbavuje asi desetkrát více cestujících než v roce 1990 a pohybují se po něm stále větší letadla. Také proto mají lidé z některých okolních obcí jiný názor než vedení Ruzyně. „Mám pocit, že hluk letadel je v poslední době naopak větší,“ řekl starosta Jenče Josef Doudera.

Podle šéfky letiště hlučnost snižuje modernizace flotil leteckých dopravců. Výrazně se snížil hluk v letech 1999 až 2002, kdy byla podle směrnice EU o provozu na mezinárodních letištích vyloučena hlučná letadla. Staré modely kdysi slavných Boeingů 727 nebo starších ruských strojů Tu-134 a Tu-154 nebo Iljušin 62 už na Ruzyni vidět nejsou.

Starosta obce Horoměřice a předseda „Zájmového sdružení právnických osob dotčených provozem letiště“ Václav Kášek souhlasí, že stroje dnes dělají menší hluk. Množství letadel prý způsobuje, že hluk je proti minulým letům dlouhodobější.

Letiště vybírá od aerolinek hlukové poplatky. Letadla jsou rozdělena do čtyř kategorií: poplatky v nejhlučnější kategorii jsou desetkrát vyšší než poplatky nejtišších letadel. K lepšímu dodržování hlukových norem letiště navíc motivuje letecké společnosti loni zavedenými pokutami za překročení hlukových norem. Za každý decibel nad limit zaplatí dopravci 5000 korun pokuty.

Teď navíc letiště s Prahou 6 vyhlásilo soutěž, v níž bude podobně jako zahraniční letiště vyhodnocovat aerolinky, které nejlépe dodržují hluková omezení. Soutěž proběhne od ledna do září. Každý týden budou na internetu dostupné průběžné výsledky. Na konci roku letiště s Prahou 6 vyhodnotí nejlepšího dopravce. Například v Manchesteru podobnou soutěž vyhrály České aerolinie.

Kromě toho se letiště snaží hluk omezovat tím, že většinu provozu soustřeďuje na hlavní přistávací dráhu ve směru Horoměřice-Jeneč. V noci je provoz omezen na maximálně tři vzlety a tři přistání do hodiny.

Starosta Horoměřic, přes které létá zhruba 80 procent strojů, míní, že noční provoz narůstá. „Katastrofa je to v létě večer. Každou minutu letí letadlo. Je tady takový hluk, že nelze ani poslouchat rádio,“ sdělil Kášek.

Hluk v okolí letiště monitoruje a vybrané poplatky dává na protihluková okna v rodinných domech, úřadech a školách v ochranném pásmu letiště. Od roku 1998 dalo letiště na investice do protihlukových opatření přes 430 milionů korun.
reklama

 
Jan Cizner

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist