https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/senat-vratil-zakon-o-stavbe-dalnic
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Senát vrátil zákon o stavbě dálnic

5.5.2005 | PRAHA | MF Dnes | Jiří Novotný |
Sněmovna se bude muset znovu zabývat poslaneckým návrhem zákona, jenž má urychlit stavbu dálnic a rychlostních silnic. Schválila ho sice 30. března, ale v Senátu zákon neprošel. Předtím ho doporučily zamítnout tři senátní výbory.
 
Senátorům vadí zejména navrhované podmínky pro vyvlastňování pozemků potřebných pro výstavbu. Zákon má totiž dát státu možnost je získat i bez souhlasu vlastníka.

„Odpadlo by řízení stavebního úřadu o tom, zda je stavba ve veřejném zájmu. Majitel pozemku by tak již nemohl donekonečna požadovat změnu trasy. A pokud by nebyl s finanční náhradou spokojen, rozhodl by soud,“ řekl už dříve Právu poslanec Jaromír Schling (ČSSD).

Naopak ODS tvrdí, že by zákon dal vládě bianko šek, aby ona sama došla k závěru, na co všechno se takový právní předpis užije.

Příprava staveb se může zastavit

„Zákon má takové základní nedostatky, že by stejně nevyřešil to, co by měl řešit,“ řekl ČTK senátor Igor Petrov (SNK). Problém výstavby silnic a dálnic podle něj tkví spíše v nedostatku peněz a výkup pozemků lze lépe vyřešit v chystaném novém stavebním zákoně.

Ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) však připomněl, že nový stavební zákon bude přijat nejdříve za dva roky. „Obávám se, že současná praxe a očekávání nového stavebního zákona by mohly vést k zastavení přípravy dálničních staveb,“ uvedl Šimonovský.

V současné době má Česká republika jen 530 kilometrů dálnic. Pokračování výstavby důležitých komunikací, například D 11 z Prahy přes Hradec Králové na hranice s Polskem, či průchod dálnice D 3 (Praha-České Budějovice) Posázavím, se ekologickým aktivistům daří blokovat již řadu let.

Nebude tak splněn program rozvoje dálniční sítě, podle něhož měla mít Česká republika v roce 2010 téměř tisíc kilometrů dálnic.

Na otázku Práva, co se stane, když Senát předlohu vrátí k novému projenání, odpověděl Schling: „Celý proces by pak musel začít znovu. To by ale nebylo ve prospěch rozvoje dálniční sítě, která svým rozsahem výrazně zaostává za vyspělými zeměmi Evropské unie.

Rozvoj dopravní infrastruktury má být jednou z priorit nové vlády Jiřího Paroubka. „Soustředíme se na ty stavby, které by měly dále zlepšit dopravní obslužnost a současně se stát motorem růstu české ekonomiky,“ řekl v té souvislosti novinářům Šimonovský. Jak informoval, v současné době je v ČR ve výstavbě celkem 160 kilometrů dálnic, z nichž 30 až 40 kilometrů by mělo být do provozu uvedeno ještě letos.
reklama

 
Jiří Novotný

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist