https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/silnejsi-vozy-kvuli-emisim-mozna-znacne-zdrazi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Silnější vozy kvůli emisím možná značně zdraží

9.2.2007 | PRAHA | Právo | Martin Procházka |
Evropská komise v rámci boje proti globálnímu oteplování včera navrhla do roku 2012 snížení povolených emisí oxidu uhličitého u nových automobilů. Ty by měly celkově klesnout až na 120 gramů na kilometr.
 
Na 130 gramů na kilometr mají snížit emise výrobci aut, o dalších 10 gramů na kilometr mají podle Unie klesnout emise v důsledku dalších opatření, například zlepšením pneumatik či zvýšením kvality paliv či využíváním biopaliv. Právu to potvrdil člen představenstva mladoboleslavské Škody Auto Martin Jahn.
Navrhovanou normu ale už někteří výrobci u svých malých typů aut splňují, nestěžuje si například kolínská TPCA, která vyrábí malolitrážní peugeoty, toyoty a citroeny.

Přijetí závazné direktivy je ale podle Jahna otázkou ještě mnoha měsíců.

„Nyní se budou hodnotit dopady návrhu na automobilový průmysl, podle toho potom vznikne návrh direktivy. Ten musí projednat mimo jiné Evropský parlament, takže od případného konečného rozhodnutí nás dělí ještě mnoho měsíců,“ dodal Jahn.

Nárůst cen automobilů v případě nejhorší varianty, tedy povinného snížení emisí na 120 gramů, odhaduje na více než sto tisíc korun. Škoda Auto podle Jahna nyní dosahuje emisí zhruba 150 až 152 gramů CO2 na kilometr, tedy zhruba o deset gramů méně, než je evropský průměr.

Přesun výroby není na pořadu dne

Jahn upozornil, že by v nejhorším případě mohlo dojít k přesunu výroby některých evropských automobilek směrem na východ. „Výroba aut by se mohla přesunout mimo Evropskou unii do zemí, kde jsou například mnohem nižší náklady na pracovní sílu,“ řekl již dříve Právu Jahn. To je ale podle něho zatím pravděpodobné. „Není to ale na pořadu dne ani o to nemáme zájem,“ dodal Jahn.

Generální tajemník Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA) Ivan Hodač včera v Bruselu řekl, že by návrhy v nynější podobě mohly vést k odlivu výroby aut z Evropy do Ruska či asijských zemí.

Podle ACEA je dnešní návrh nevyvážený a nevychází z hodnocení dopadu. Asociaci sdružující 13 velkých evropských výrobců vadí, že se nesnaží řešit problém komplexně, ale jen zaměřením na technologie. Podle asociace by se komise měla zaměřit na harmonizovanou daň, která by zvýšila poptávku po úsporných vozech.
Evropští automobiloví výrobci se v roce 1998 dobrovolně zavázali, že se do roku 2008 dostanou na úroveň 140 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Loni se však ukázalo, že většina automobilek za tímto slibem zaostává. Podle Hodače je to tím, že auta jsou čím dál těžší - kvůli nárokům na bezpečnost a komfort, které vyplývají z požadavků zákazníků i z nových regulí.
reklama

 
Martin Procházka

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist