Právo: Silnice R 35 by měla vést jižní variantou, míní zelení
4.6.2009 | LIBEREC | Právo | Barbora Silná |
Klíčová dopravní tepna, silnice R 35, o jejíž trase se zejména v Libereckém kraji vedou dlouhodobě diskuse a zatím jsou ve hře stále tři možnosti, by měla vést jižní trasou.
Jde o trasu nejšetrnější k životnímu prostředí a také nejlevnější. V rozhovoru s Právem to řekl náměstek ministra životního prostředí a šéf krajské organizace Strany zelených František Pelc.
„Musíme se na podobu trasy dívat v celoevropském měřítku,“ říká Pelc s tím, že nejde posuzovat trasu pouze regionální optikou, neboť trať je součástí širšího dopravního systému. „Jižní varianta je sice delší o jedenáct kilometrů, ale rozhodně je hodna pozornosti a je potřeba ji posuzovat z nadregionálního hlediska,“ podotkl Pelc, kterému se nelíbí, jakým způsobem vede Liberecký kraj projednávání o podobě trasy.
Už před časem se totiž nechal liberecký hejtman Stanislav Eichler (ČSSD) slyšet, že jižní variantu považuje za málo pravděpodobnou. „Lidé by nejezdili až k Mladé Boleslavi, aby se tam napojili na komunikaci na Jičín a Hradec Králové. Všichni by odbočili u Turnova a jezdili po staré silnici, takže tato varianta toho pro Liberecký kraj mnoho neřeší,“ řekl Eichler, který se přiklání k tzv. střední neboli severní variantě přes Český ráj.
Severní, resp. superseverní a ekologicky šetrnější varianta, která počítá s napojením Semilska, je zase velmi nákladná a přišla by podle Eichlera asi na 37 miliard korun. Rozhodnout přitom chce kraj ještě do konce letošního roku.
Podle Pelce je ale optika, kterou Liberecký kraj používá, velmi úzká a příliš vázaná na regionální souvislosti. Upozornil také, že výstavba tak robustní komunikace na sebe v budoucnu vždycky bude vázat další logistické zázemí podél trati.
K argumentům hejtmana pak říká: „Vše se dá regulovat. Pokud budu Turnovák a pojedu do Hradce, tak samozřejmě nepojedu po jižní trase, na druhou stranu se pohyb kamiónů na této komunikaci dá regulovat a odklonit je.“ Turnovská zastupitelka a ekoložka ze sdružení S. O. S. Český ráj Martina Pokorná (SZ) navíc upozorňuje, že s prosazením severní varianty okolo chráněného území bude mít Liberecký kraj velké potíže.
„Pokud vím, tak jestliže bude chtít LK realizovat střední variantu, potom narazí na stavební uzávěry v jednotlivých obcích, které nepovolují stavbu silnic první a vyšší třídy,“ upozornila už dříve Pokorná. Ta zároveň dodala, že do severní varianty je podle jejích informací započítán také obchvat Turnova, což náklady na samotný tah uměle navyšuje.
reklama
„Musíme se na podobu trasy dívat v celoevropském měřítku,“ říká Pelc s tím, že nejde posuzovat trasu pouze regionální optikou, neboť trať je součástí širšího dopravního systému. „Jižní varianta je sice delší o jedenáct kilometrů, ale rozhodně je hodna pozornosti a je potřeba ji posuzovat z nadregionálního hlediska,“ podotkl Pelc, kterému se nelíbí, jakým způsobem vede Liberecký kraj projednávání o podobě trasy.
Už před časem se totiž nechal liberecký hejtman Stanislav Eichler (ČSSD) slyšet, že jižní variantu považuje za málo pravděpodobnou. „Lidé by nejezdili až k Mladé Boleslavi, aby se tam napojili na komunikaci na Jičín a Hradec Králové. Všichni by odbočili u Turnova a jezdili po staré silnici, takže tato varianta toho pro Liberecký kraj mnoho neřeší,“ řekl Eichler, který se přiklání k tzv. střední neboli severní variantě přes Český ráj.
Severní, resp. superseverní a ekologicky šetrnější varianta, která počítá s napojením Semilska, je zase velmi nákladná a přišla by podle Eichlera asi na 37 miliard korun. Rozhodnout přitom chce kraj ještě do konce letošního roku.
Podle Pelce je ale optika, kterou Liberecký kraj používá, velmi úzká a příliš vázaná na regionální souvislosti. Upozornil také, že výstavba tak robustní komunikace na sebe v budoucnu vždycky bude vázat další logistické zázemí podél trati.
K argumentům hejtmana pak říká: „Vše se dá regulovat. Pokud budu Turnovák a pojedu do Hradce, tak samozřejmě nepojedu po jižní trase, na druhou stranu se pohyb kamiónů na této komunikaci dá regulovat a odklonit je.“ Turnovská zastupitelka a ekoložka ze sdružení S. O. S. Český ráj Martina Pokorná (SZ) navíc upozorňuje, že s prosazením severní varianty okolo chráněného území bude mít Liberecký kraj velké potíže.
„Pokud vím, tak jestliže bude chtít LK realizovat střední variantu, potom narazí na stavební uzávěry v jednotlivých obcích, které nepovolují stavbu silnic první a vyšší třídy,“ upozornila už dříve Pokorná. Ta zároveň dodala, že do severní varianty je podle jejích informací započítán také obchvat Turnova, což náklady na samotný tah uměle navyšuje.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
jo - 4. 6. 2009 - DanaHlavně nimby. Na jihu nic není, tam jsou lvi. Ty můžem převálcovat, protože co se lvama, že? |




