Právo: Silnice u Kolovče vzniká recyklací starého asfaltu
19.9.2008 | KOLOVEC | Právo | Jindra Pašková |
Silnice u Kolovče na Domažlicku je opravována unikátní technologií recyklace asfaltových vozovek na místě za studena. Moderní technologii prezentuje, poprvé v Plzeňském kraji, firma Skanska.
Opravou touto technologií prochází čtyřkilometrový úsek silnice II/183 mezi Hradištěm a Kolovčí. „Vyjma komunikací v obcích,“ upřesnil ředitel Správy a údržby silnic Domažlice Josef Šimánek. Asfaltobetonovým povrchem ABH dokončí stavbu společnost Silba Plzeň a Silnice Horšovský Týn. „Nastupujeme příští pondělí, zahájíme úsekem od Hradiště,“ dodal ředitel firmy Silnice Jan Hauser.
Unikátnost technologie spočívá v opravě silnic pomocí recyklace staré asfaltové vrstvy přímo na místě. Umožňuje to souprava navazujících strojů. V jednom procesu se odfrézuje původní povrch, který se ve speciálním stroji rozmělní na drť a přetřídí.
Větší částice a hrudky, které neprojdou sítem, se vrací do drticího procesu. Vzniklá hmota se promíchá s pojivy, znovu položí a zhutní. Za soupravou strojů tak zůstává nová podkladová vrstva komunikace. Technologie je bezodpadová, plně využívá původní vyfrézovaný materiál, čímž spoří materiál nový.
Současně snižuje objem materiálu ukládaného na skládky, jeho transport a šetří tak životní prostředí. Ušetřen je i čas, právě probíhající oprava se zkrátí na zhruba 14 dnů.
„Technologie recyklace vozovek za studena je ve světě stále více využívaná. Ani v České republice není úplně nová, stroj máme asi dva a půl roku, za tu dobu jsme realizovali deset úseků různých délek v různých koutech republiky. Na západě Čech jsme ale poprvé,“ informoval výrobně technický ředitel společnosti Skanska Josef Richter.
Výkon recyklačního stroje CRMX-2, který obstarává funkci drtiče, třídiče a míchačky, je až 400 tun za hodinu. „To je ale maximum, v praxi dosahujeme výkonu zhruba polovičního,“ dodal ředitel Richter.
Investorem opravy silnice na Domažlicku je Správa a údržba silnic Domažlice. Využití nové technologie umožnil Plzeňský kraj. Rekonstrukce vyjde na 13 300 000 Kč. Oprava je prováděna za plné výluky dopravy, která tu platí od tohoto pondělí. „Skončit by měla příští čtvrtek,“ dodal ředitel správy silnic.
Stroj máme asi dva a půl roku, za tu dobu jsme realizovali deset úseků různých délek v různých koutech republiky
Josef Richter, technický ředitel spol. Skanska
reklama
Unikátnost technologie spočívá v opravě silnic pomocí recyklace staré asfaltové vrstvy přímo na místě. Umožňuje to souprava navazujících strojů. V jednom procesu se odfrézuje původní povrch, který se ve speciálním stroji rozmělní na drť a přetřídí.
Větší částice a hrudky, které neprojdou sítem, se vrací do drticího procesu. Vzniklá hmota se promíchá s pojivy, znovu položí a zhutní. Za soupravou strojů tak zůstává nová podkladová vrstva komunikace. Technologie je bezodpadová, plně využívá původní vyfrézovaný materiál, čímž spoří materiál nový.
Současně snižuje objem materiálu ukládaného na skládky, jeho transport a šetří tak životní prostředí. Ušetřen je i čas, právě probíhající oprava se zkrátí na zhruba 14 dnů.
„Technologie recyklace vozovek za studena je ve světě stále více využívaná. Ani v České republice není úplně nová, stroj máme asi dva a půl roku, za tu dobu jsme realizovali deset úseků různých délek v různých koutech republiky. Na západě Čech jsme ale poprvé,“ informoval výrobně technický ředitel společnosti Skanska Josef Richter.
Výkon recyklačního stroje CRMX-2, který obstarává funkci drtiče, třídiče a míchačky, je až 400 tun za hodinu. „To je ale maximum, v praxi dosahujeme výkonu zhruba polovičního,“ dodal ředitel Richter.
Investorem opravy silnice na Domažlicku je Správa a údržba silnic Domažlice. Využití nové technologie umožnil Plzeňský kraj. Rekonstrukce vyjde na 13 300 000 Kč. Oprava je prováděna za plné výluky dopravy, která tu platí od tohoto pondělí. „Skončit by měla příští čtvrtek,“ dodal ředitel správy silnic.
Stroj máme asi dva a půl roku, za tu dobu jsme realizovali deset úseků různých délek v různých koutech republiky
Josef Richter, technický ředitel spol. Skanska
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




