https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/simonovsky-chce-dat-trate-krajum
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Šimonovský chce dát tratě krajům

28.2.2004 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Odpovědnost za provoz na regionálních železničních tratích by měly převzít kraje. Prosazuje to ministr dopravy Milan Šimonovský. Stát totiž není schopen plně pokrýt ztrátu Českých drah (ČD) z objednané osobní dopravy a ani z krajských rozpočtů nejde na dopravní obslužnost dostatek peněz.
 
Na letošek dráhy dostanou ze státního rozpočtu a od krajů celkem sedm miliard korun, tedy stejně jako loni. Ztráta z objednané osobní dopravy však je 9,5 miliardy Kč. Generální ředitel ČD Petr Kousal proto už dříve připustil, že pokud by provozování ztrátových vlaků ohrozilo ekonomickou stabilitu akciové společnosti ČD, bude nutné neefektivní spoje zrušit.
Stejný názor má i Šimonovský. "Nevylučuji, že některé tratě budou vnásledném období po dohodě s kraji zrušeny, a to tak, že bude omezena objednávka státu, kterou za něj realizují kraje," uvedl po nedávné schůzce s ministry dopravy Slovenska, Polska a Maďarska.
Podle Šimonovského je na krajích, zda železniční dopravu omezí, či ne. Zda tedy ponechají vlakové spoje vdosavadním rozsahu, nebo je nahradí autobusy.
Na dotaz Práva, zda se počítá i s převodem regionálních tratí na kraje, Šimonovský odpověděl: "Pokud o to kraje požádají, budu to podporovat."
Českým drahám se ani vloňském roce nepodařilo zastavit úbytek cestujících. Přepravily jich 173 miliónů, o dva milióny méně než předloni. Tržby z osobní dopravy byly podle předběžných výsledků jen 5,1 miliardy korun, o 180 miliónů nižší, než se plánovalo.

Ubude nejméně 6000 železničářů
V jízdním řádu 2003/2004, kterým se provoz na železnici řídí od loňského 14. prosince, se rozsah osobní dopravy proti tomu předchozímu změnil jen nepatrně. V regionální dopravě sice ČD snížily rozsah vlakových spojů o 0,4 procenta, ale dálkové naopak posílily o 1,5 procenta.
V průměru nyní denně jezdí 6492 vlaků proti loňským 6700. Pokud by se však záměry Šimonovského skutečně realizovaly, byl by úbytek vlakových spojů mnohem dramatičtější. Ještě více by se také urychlilo propouštění na Českých drahách. V jejich podnikatelském záměru se přitom už letos počítá se snížením počtu zaměstnanců o šest tisíc.
Vedení ČD by chtělo propouštěným ulehčit odchod využitím doprovodného sociálního programu, který v roce 2000 schválila vláda. Na to by pro letošek dráhy potřebovaly 530 miliónů korun. Od státu však mají k dispozici jen 123 miliónů. Odborové sdružení železničářů (OSŽ) proto pohrozilo, že pokud nedostane záruky, že finanční prostředky na program budou navýšeny, přikročí k protestním akcím.

Ostře proti dělení Českých drah
Šimonovský popírá, že by už dal Kousalovi nějaký konkrétní slib o dodatečném navýšení peněz na odstupné.
"Bude to tématem pro další jednání s vedením ČD. Dráhy však musejí upřesnit počet propouštěných a těch, kteří na sociální program mají nárok. Odstupné z programu, které může na jednotlivce dosahovat až 180 tisíc korun, je totiž vázáno na splnění zcela konkrétních podmínek," prohlásil ministr.
Podle předsedy OSŽ Jaromíra Duška využije jeho odborová centrála všech prostředků včetně stávky, kdyby mělo dojít k porušení unitárního charakteru Českých drah. Právě to totiž nastane, jestliže stát odpovědnost za provoz na regionálních tratích předá krajům.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist