MF Dnes: Škrty pocítí i srnky, nedostanou nové přechody
4.2.2011 | PRAHA | MF Dnes
Zvířata musí přecházet mezi obytnou a obchodní zónou, v jiném případě po asfaltové cestě s dopravními značkami. I takové byly dřív představy stavitelů omigraci zvířat přes dálnice, které jim uměle přetrhly jejich cesty.
Po letech stát přiznal, že celkem dvanáct ekoduktů, jak se odborně říká přechodům pro zvěř, je ve většině případů zbytečných a nevyužívaných. Ředitelství silnic a dálnic proto v budoucnu výrazně omezí stavby nových přechodů pro zvěř přes nové dálnice. „Snažíme se poučit z historie,“ řekl ředitel výstavby René Poruba. „Pokud jsou navrženy na špatném místě, není divu, že nejsou využívané. Dálnice je ale bariéra, která zvěři v pohybu překáží,“ říká Miroslav Kutal z Hnutí Duha.
Ředitelství silnic a dálnic argumentuje i výsledky sledování pohybu zvířat na některých ekoduktech, které ukázalo, že přechody zvěř nevyužívá.
Stavitelé silnic nové přechody do budoucna nevylučují, chtějí ale najít levnější řešení ve spolupráci sministerstvem životního prostředí. Například vysázet ze stromků pásy navádějící zvěř třeba k dálničnímu mostu přes potok, který by musel být vystavěn i bez ohledu na zvěř. Nový postup by měl ušetřit až patnáct miliard korun. Stát navíc bude muset dál platit údržbu těch stávajících ekoduktů: za třicet let půjde zhruba o dvě miliardy korun. Analýza všech přechodů pro zvěř se chystá u staveb, které teprve začaly nebo se chystají, stávající ekodukty zůstanou.
reklama
Ředitelství silnic a dálnic argumentuje i výsledky sledování pohybu zvířat na některých ekoduktech, které ukázalo, že přechody zvěř nevyužívá.
Stavitelé silnic nové přechody do budoucna nevylučují, chtějí ale najít levnější řešení ve spolupráci sministerstvem životního prostředí. Například vysázet ze stromků pásy navádějící zvěř třeba k dálničnímu mostu přes potok, který by musel být vystavěn i bez ohledu na zvěř. Nový postup by měl ušetřit až patnáct miliard korun. Stát navíc bude muset dál platit údržbu těch stávajících ekoduktů: za třicet let půjde zhruba o dvě miliardy korun. Analýza všech přechodů pro zvěř se chystá u staveb, které teprve začaly nebo se chystají, stávající ekodukty zůstanou.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




