https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/skvrna-v-baltu-je-pod-kontrolou
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Skvrna v Baltu je pod kontrolou

7.6.2003 | Právo
Ropná skvrna, která po havárii čínské obchodní lodě u dánského ostrova Bornholm zasáhla jih švédského pobřeží, je podle severských záchranářů pod kontrolou. Již ve středu ji příznivý obrat větru zahnal od břehu na širé moře a ve čtvrtek byl pak její směr od ohrožené pobřežní oblasti odkloněn ještě zřetelněji.
 
Největší ropný pás je podle odhadů asi 50 metrů široký a čtyři až pět kilometrů dlouhý. Dalším dílčím pozitivem ve složité situaci je fakt, že se podařilo zastavit únik nafty z vraku, který momentálně leží necelých 70 metrů pod mořskou hladinou. Loď měla s sebou celkem 1800 tun paliva; kolik jej přesně vyteklo do moře, však zatím není zcela jisté. Zbytky paliva, které jsou stále ještě v lodi na dně moře, budou z nádrží vyprázdněny po víkendu - odčerpávací práce by měly trvat přibližně týden. "Vypadá to, jako kdyby se ropa vždy večer potápěla pod hladinu a dopoledne druhého dne na ni zase vyplouvala," řekl Lars Sjöholm z pobřežní ochrany ve švédské Karlskroně. Radost ze zmírněného nebezpečí však ještě nemusí být konečná; nová změna směru větru může situaci znovu mnohem víc zkomplikovat. Čínská obchodní loď o výtlaku 70 tisíc tun se potopila v sobotu odpoledne po srážce s polským, avšak na Kypru registrovaným plavidlem. Příčinou kolize byl podle první předběžné zprávy dánských vyšetřovatelů lidský faktor - žádné závady na řídicím ani navigačním systému totiž nebyly zjištěny. Na palubě ztroskotaného plavidla bylo velké množství průmyslových hnojiv, která však nejsou ekologicky příliš nebezpečná. Úřad pro námořní dopravu ve Švédsku již navrhl opatření, podle nichž by mělo být moře v postižené oblasti rozděleno do dvou pruhů tak, jako je tomu například na dálnicích - tak, aby se protijedoucí plavidla nemohla vůbec potkat. Podobný systém již funguje například v dánsko-švédské úžině Öresund poblíž mostu, který od roku 2000 spojuje přes moře obě tyto země. Návrh však musí schválit také mezinárodní námořní organizace IMO. Nejviditelnějším následkem ropného neštěstí tak prozatím zůstává znečištění více než 10 kilometrů atraktivních pláží na východním pobřeží nejjižnějšího švédského kraje Skane. Ropná skvrna postihla také jednu chráněnou oblast a tamní ptačí sídliště, avšak podle odborníků jsou její následky mnohonásobně milosrdnější, než by tomu bylo v případě havárie některého z proplouvajících ropných tankerů.
reklama

 
Tomáš Sniegoň

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist