MF Dnes: Smrk chystá obří areál pro cyklisty
11.11.2008 | LIBEREC | MF Dnes | Milada Prokopová |
Unikátní areál pro terénní cyklistiku by měl do budoucna vzniknout na nejvyšším kopci české části Jizerských hor, Smrku. Na rozdíl od kontroverzního projektu obřího lyžařského areálu, tento nápad podporují ochranáři i Lesy ČR, které dokonce uvolnily statisíce korun na dokumentovou přípravu.
„Nepokácíme ani jeden strom,“ říká šéf libereckého inspektorátu Lesů České republiky Luděk Řičář. „Přitom nabídneme lidem možnost rekreovat se v lese způsobem, který jim bude příjemný a přírodě neublíží.“Terénní cyklistika není ve světě nic nového. Velmi oblíbená je například v Irsku nebo na Britských ostrovech. Na rozdíl od klasických většinou asfaltových cyklostezek, tyto takzvané singltrekové cesty využívají ryze přírodního terénu.
„Vedou po vrstevnici, takže nemají velký sklon, a jsou vymyšlené a upravené tak, aby na nich nezůstávala voda, “ popisuje Tomáš Kvasnička, předseda České mountainbikové asociace, která je v tuzemsku propagátorem terénní cyklistiky.
„Při případných úpravách a zpevnění se používají výhradně přírodní materiály, například štěrk,“ poznamenal Kvasnička.
Podle něj ale na Smrku nepůjde o sportovní vyžití pouze malé skupiny lidí. „Myslíme i na rodiny s dětmi a kočárky, vozíčkáře a méně zdatné cyklisty,“ vysvětluje Kvasnička. „Trasy budou odstupňovány podle náročnosti, stejně jako například sjezdovky. Lidé na nich nejezdí rychle, ale spíš si užívají přírody a techniky jízdy.“
Nápad vítají i místní starostové, kteří jej berou jako šanci nastartovat turistický ruch v této poměrně opomíjené části Jizerských hor.
„Dá se říct, že na rozdíl od projektu skiareálu, je tento opravdu reálný,“ připouští starosta Nového Města pod Smrkem Pavel Smutný.
„V současnosti hledáme vhodná nástupní místa. Jedno z nich by mohlo být například u novoměstského koupaliště, kde je parkoviště a občerstvení, další například u Junior kempu ve směru z města na zdejší turisticky známé místo Kyselku.“
V současnosti zpracovávají autoři návrhy tratí. „Přizvali jsem k tomu světového odborníka na tuto oblast Dafydda Davise, který nám pomáhal při stavbě tratí i jinde, například u jablonecké přehrady, nikde ale nešlo o tak komplexní a velký záměr,“ poznamenal Kvasnička.
Na otázku, zda se lesníci nebojí neukázněných cyklistů, kteří by ničili les, Luděk Řičař odpovídá: „To bychom museli les oplotit a nepustit tam vůbec nikoho, ale to by přestal plnit jednu z důležitých funkcí,“ doplnil Řičář. „Navíc lidé, kteří tomuto sportu holdují, jsou na úrovni a vědí, jak se mají chovat.“
Areál by měl mít celkem desítky kilometrů tras, které vzniknou postupně, na ně by mělo navazovat zázemí, možnost ubytování například v Lázních Libverda nebo v Novém Městě pod Smrkem, plus další služby pro cyklisty.
Právě v Lázních Libverda, kde nabízejí ubytování, doufají, že se jim povede turisty zdržet na delší dobu.
„Je to úplná novinka, která zatím u nás nemá obdoby, takže doufám, že to přitáhne hodně lidí,“ poznamenal Pospíšil.
Ochranáři projektu fandí. „Jsme víceméně dohodnutí,“ říká šéf Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory Jiří Hušek.
Ochranáři pohlídají, aby cyklisté nerušili netopýry „Teď už se budeme jen dohadovat na konkrétních trasách. Budeme hlídat například to, aby trasy nevedly příliš blízko starých štol, kde zimují netopýři, a aby nebyly narušeny vzácné přírodní lokality v této oblasti.“ Podle něj je dopad tohoto způsobu rekreace na přírodu minimální.
„Investice je mnohem nižší, ale nastartuje rozvoj služeb a vznik nových pracovních míst,“ poznamenal Hušek.
Prvních patnáct kilometrů by mohlo začít sloužit už napřesrok.
„Trasy bychom chtěli namalovat do konce roku, a pokud se povede sehnat peníze, mohli bychom začít budovat 1. etapu už na jaře příštího roku, aby v létě už mohla sloužit,“ doplnil Kvasnička.
„Na kolik vybudování areálu přijde, ukáže až hotový projekt, ale řádově může jít maximálně o desítky milionů korun.“
reklama
„Vedou po vrstevnici, takže nemají velký sklon, a jsou vymyšlené a upravené tak, aby na nich nezůstávala voda, “ popisuje Tomáš Kvasnička, předseda České mountainbikové asociace, která je v tuzemsku propagátorem terénní cyklistiky.
„Při případných úpravách a zpevnění se používají výhradně přírodní materiály, například štěrk,“ poznamenal Kvasnička.
Podle něj ale na Smrku nepůjde o sportovní vyžití pouze malé skupiny lidí. „Myslíme i na rodiny s dětmi a kočárky, vozíčkáře a méně zdatné cyklisty,“ vysvětluje Kvasnička. „Trasy budou odstupňovány podle náročnosti, stejně jako například sjezdovky. Lidé na nich nejezdí rychle, ale spíš si užívají přírody a techniky jízdy.“
Nápad vítají i místní starostové, kteří jej berou jako šanci nastartovat turistický ruch v této poměrně opomíjené části Jizerských hor.
„Dá se říct, že na rozdíl od projektu skiareálu, je tento opravdu reálný,“ připouští starosta Nového Města pod Smrkem Pavel Smutný.
„V současnosti hledáme vhodná nástupní místa. Jedno z nich by mohlo být například u novoměstského koupaliště, kde je parkoviště a občerstvení, další například u Junior kempu ve směru z města na zdejší turisticky známé místo Kyselku.“
V současnosti zpracovávají autoři návrhy tratí. „Přizvali jsem k tomu světového odborníka na tuto oblast Dafydda Davise, který nám pomáhal při stavbě tratí i jinde, například u jablonecké přehrady, nikde ale nešlo o tak komplexní a velký záměr,“ poznamenal Kvasnička.
Na otázku, zda se lesníci nebojí neukázněných cyklistů, kteří by ničili les, Luděk Řičař odpovídá: „To bychom museli les oplotit a nepustit tam vůbec nikoho, ale to by přestal plnit jednu z důležitých funkcí,“ doplnil Řičář. „Navíc lidé, kteří tomuto sportu holdují, jsou na úrovni a vědí, jak se mají chovat.“
Areál by měl mít celkem desítky kilometrů tras, které vzniknou postupně, na ně by mělo navazovat zázemí, možnost ubytování například v Lázních Libverda nebo v Novém Městě pod Smrkem, plus další služby pro cyklisty.
Právě v Lázních Libverda, kde nabízejí ubytování, doufají, že se jim povede turisty zdržet na delší dobu.
„Je to úplná novinka, která zatím u nás nemá obdoby, takže doufám, že to přitáhne hodně lidí,“ poznamenal Pospíšil.
Ochranáři projektu fandí. „Jsme víceméně dohodnutí,“ říká šéf Chráněné krajinné oblasti Jizerské hory Jiří Hušek.
Ochranáři pohlídají, aby cyklisté nerušili netopýry „Teď už se budeme jen dohadovat na konkrétních trasách. Budeme hlídat například to, aby trasy nevedly příliš blízko starých štol, kde zimují netopýři, a aby nebyly narušeny vzácné přírodní lokality v této oblasti.“ Podle něj je dopad tohoto způsobu rekreace na přírodu minimální.
„Investice je mnohem nižší, ale nastartuje rozvoj služeb a vznik nových pracovních míst,“ poznamenal Hušek.
Prvních patnáct kilometrů by mohlo začít sloužit už napřesrok.
„Trasy bychom chtěli namalovat do konce roku, a pokud se povede sehnat peníze, mohli bychom začít budovat 1. etapu už na jaře příštího roku, aby v létě už mohla sloužit,“ doplnil Kvasnička.
„Na kolik vybudování areálu přijde, ukáže až hotový projekt, ale řádově může jít maximálně o desítky milionů korun.“
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




