https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/snizi-hluk-ale-jen-na-papire
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Sníží hluk. Ale jen na papíře

5.2.2010 | PRAHA | MF Dnes | Aleš Berný. Alena Hechtová |
Ministerstvo zdravotnictví chce zvýšit hlukové limity. „Problémové“ ulice by tak byly papírově tiché.
 
Zaměstnanci Technické správy komunikací se možná vydají se šroubováky na magistrálu, aby odmontovali cedule s padesátkou. Ty se tu objevily kvůli tomu, aby se v ulici snížila hladina hluku.

Jenže ministerstvo zdravotnictví chce nyní zvednou nejvyšší povolenou hranici hluku. Z dosud povolených šedesáti decibelů na šedesát pět. Tím by se tak smazalo současné snížení hluku o tři decibely, které zpomalení přineslo. Na plán ministerstva upozornil deník E15.

To však není vše. Druhý dopad, který by to v praxi přineslo, si lze ukázat třeba na situaci na náměstí Míru v Praze 2.

Dnes spadá náměstí podle hlukových map hlavního města do oblasti, kde hluk přes den dosahuje zhruba kolem šedesáti pěti až šedesáti sedmi decibelů, tedy překračuje povolený limit.

Jedním škrtem pera by se tak v budoucnu stalo s nadsázkou klidnou „oázou“, přitom by se vůbec nic nezměnilo. Obyvatelé, kteří si stěžují na rámus, by poté přišli o argumenty. Hluk z ulice by splňoval limit.

A podobných případů jsou po Praze desítky. Obyvatel zasažených nadměrným hlukem je v Praze zhruba sto tisíc.

Přitom nadměrný hluk navíc významně ničí zdraví lidí. Způsobuje třeba zvýšený krevní tlak, únavu nebo depresi.

Zvýší limit už v létě?

Kdy budou nové limity schváleny, zatím není jasné.

„Jde o nařízení vlády, které nemusí procházet parlamentem. V tuto chvíli je v takzvaném vnitřním připomínkovém řízení našeho ministerstva a čeká ho ještě připomínkování z dalších rezortů. I tak se předpokládá, že by nařízení mohlo začít platit už v polovině letošního roku, ovšem zdůrazňuji, že jde skutečně o předpoklad, připomínky mohou jednání prodloužit,“ uvedl mluvčí ministerstva Vlastimil Sršeň.

Praha chce prostor Podle Sršně nařízení vlády vychází ze zkušeností jiných zemí Evropské unie. Tam jsou totiž hlukové limity pouze doporučené. U nás jsou dány direktivně. Zvýšení limitu se prý navíc týká jen hluku na ulicích.

„Neznamená to ale, že všude budou limity hluku zvýšeny automaticky. Na každý takový úsek bude muset být podána žádost, kterou posoudí místní hygienická stanice. Vyhověno bude pouze v pečlivě zvažovaných situacích, které ukážou, že v místě skutečně neexistuje jiné řešení,“ doplnil Sršeň.

Podle magistrátu je nejdůležitější, aby v případě zvýšení limitů byly od sebe odděleny jednotlivé aglomerace podle velikosti.

„Otázka je, jak bude návrh vypadat, ale bude důležité, aby se na velkou aglomeraci typu Prahy pohlíželo jinak než na řídce obydlené oblasti, je třeba aby tam vznikl jakýsi ,posuzovací‘ prostor pro jednotlivá města,“ řekla protihluková koordinátorka magistrátu Pavla Úlovcová. Co by to ale konkrétně znamenalo, se podle Úlovcové nyní nedá říct. „Zatím je ještě brzy odhadovat, jestli bychom odmontovávali cedule s omezením rychlosti, nebo přestali stavět zábrany,“ uvedla

Ze zvýšených limitů už mají strach také někteří obyvatelé, kteří žijí podél rušných pražských silnic.

„Pokud by se tak skutečně stalo, bylo by to zničující. Podle Státního zdravotního ústavu zdraví škodí už 50 decibelů, takhle by se škrtem pera limit zvedl až na 65,“ uvedla Alžběta Rejchrtová, která bydlí v ulici 5. května.

Přitom Evropská unie nařizuje všem městům, aby v příštích letech hluk naopak snižovala. Praha si kvůli nařízením Unie například musela nechat vypracovat Akční plán na snižování hluku, jehož jednotlivé kroky má během následujících let realizovat. Pokud by to město neudělalo, platilo by pokutu.

Zvýšené hlukové limity by pak také s největší pravděpodobností ovlivnily nejen přímo životy lidí, ale také výstavbu nových silnic v Praze.

Jedním z případů, kde by se do chystané výstavby promítly, je například plánovaná mimoúrovňová křižovatka Pražského okruhu v Běchovicích. „Pokud je ministerstvo zvedne, pravděpodobně to bude mít dopad na výstavbu, například na získání územního rozhodnutí. To je případ právě Běchovic, tady by to zřejmě pomohlo výstavbě,“ přiznala Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které Pražský okruh staví.
reklama

 
Aleš Berný. Alena Hechtová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist