Právo: Špidla nevěří v brzký start mýtného na dálnicích
30.10.2003 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Elektronické mýtné se v České republice zřejmě nezačne vybírat dříve než v roce 2006. Shodli se na tom při jednání o problémech silničních dopravců premiér Vladimír Špidla a prezident Svazu dopravy ČR Jaroslav Hanák.
Ministerstvo dopravy i Státní fond dopravní infrastuktury přitom prosazují, aby mýtné odstartovalo v lednu 2005. Šéf resortu dopravy Milan Šimonovský navíc nevyloučil, že při aplikaci jednoduššího rádiového systému, který se nyní zavádí v Rakousku, by se s tím v ČR mohlo začít dokonce již ve druhé polovině příštího roku. "Já bych nebyl takový optimista. Podívejte se na komplikace, které letos zavádění mýtného provázejí v Německu. Shodně s premiérem Špidlou se proto domnívám, že v ČR se mýtné uplatní až od 1. ledna 2006," řekl Hanák Právu po zmíněném pondělním jednání s premiérem. V SRN vyvinulo konsorcium Toll Collect, v němž jsou DaimlerChrysler a Deutsche Telekom, satelitní systém výběru mýtného, který využívá laseru a technologie mobilních telefonů. Jeho prostřednictvím se bude sledovat pohyb kamiónů po německých dálnicích. Ve zkušebním provozu se ovšem v SRN projevily tak velké problémy, že spolková vláda se rozhodla odložit ostrý start elektronického mýtného z letošního 31. srpna na 2. listopadu. Nyní dokonce dospěla k závěru, že kvůli pokračujícím technickým potížím je nezbytný další odklad. Systém tak nebude spuštěn dříve než koncem prosince, a možná až v příštím roce. Není tedy divu, že Špidla nevěří v reálnost dřívějšího termínu pro ČR, než je rok 2006.
Společný postup
Ministři dopravy České republiky, Slovenska a Rakouska se 3. října na schůzce v Židlochovicích dohodli, že tyto země budou zavádění elektronického mýtného vzájemně koordinovat. Jak Právu řekl Christian Weissenburger z rakouského ministerstva silniční, letecké a námořní dopravy, v Rakousku bude od 1. ledna 2004 mýtné vybíráno na dálnicích od všech vozidel těžších než 3,5 tuny. "Průměrná sazba bude 0,22 eura za každý ujetý kilometr," sdělil. Na otázku, zda se Rakousko neobává, že i ono bude muset odstartování mýtného posunout, Weissenburger odpověděl: "Zvolili jsme technicky jednodušší systém než Němci. Zatím nic nenaznačuje, že by byl nutný odklad."
Premiér: budeme se radit s dopravci
Špidla se při jednání s dopravci rovněž zavázal, že s nimi budou předem konzultována opatření chystané druhé etapy reformy veřejných financí. Absenci této komunikace v uplynulých měsících tvrdě kritizovalo sdružení Česmad Bohemia a snažilo se dialogu s vládou domoci hrozbou protestních akcí. Oprávnění provozovat veřejnou silniční dopravu má v České republice přes čtyřicet tisíc firem. Zhruba devadesát procent z nich jsou malí přepravci s jedním až pěti vozidly. Právě ti by byli zvýšením spotřební daně na pohonné hmoty, která má od 1. ledna vzrůst o 1,80 koruny na litr, nejvíce postiženi. Česmad se nyní prostřednictvím opozičních poslanců snaží prosadit novelu zákona, která by tuto daň zvedla jen o padesát haléřů na litr. Argumentuje tím, že jinak by se malí dopravci ocitli na pokraji bankrotu, středním dopravcům by zisk klesl téměř k nule a těm velkým až na hranici rentability.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




