MF Dnes: Splavné Labe? 2011
19.1.2007 | PARDUBICE | MF Dnes | Milan Zlinský |
Nasednout v Pardubicích na loď a vystoupit až v Hamburku? Zatím utopie. Za čtyři roky to však bude možná běžná záležitost. Do roku 2011 by totiž firma Skanska měla splavnit Labe z Chvaletic až do Pardubic.
Tím by se labská vodní cesta z německého Hamburku prodloužila na téměř 870 kilometrů.
Úprava říčního koryta, tak aby v něm mohly jezdit i velké lodě, bude stát asi dvě miliardy korun. Projektu zatím ale chybí stavební povolení. „To by mělo být vydáno zhruba v polovině letošního roku,“ řekl krajský radní odpovědný za dopravu Ivo Toman.
Za dvě miliardy má vzniknout u Přelouče více než tříkilometrový kanál, nová plavební komora s vraty či nová přemostění. Obří stavbu financuje stát, respektive Státní fond dopravní infrastruktury.
Skanska nejspíš začne stavět už letos a stavba by měla být dokončena v červnu 2011. „Splavnění Labe až do Pardubic je pro kraj prioritou. Doufám, že vodní dílo naplánované už za první republiky se podaří konečně vybudovat,“ přeje si Toman.
Řeka je mělká a nákladní lodě jsou pasé, říkají odpůrci
Odpůrci stavby však namítají, že řeka nemá potřebnou hloubku 160 centimetrů celý rok. „Tato tvrzení považuji za spekulativní a účelová,“ ohradil se Toman.
Na velkolepé plány stavařů se dívají s obavami také ekologové. Ti se bojí zničení slepých ramen řeky, kde žijí chráněné druhy rostlin a živočichů. Stavba by měla navíc procházet přes biocentrum Slavíkovy ostrovy, které leží přibližně kilometr od Přelouče. „Máme velkou obavu z toho, že zbytečně dojde k likvidaci evropsky cenné obrovské populace motýla modráska očkovaného,“ řekl nedávno Michael Kousal ze Svobody zvířat Hradec Králové.
V Pardubicích má vyrůst obří překladiště
V rámci zavedení lodní dopravy až do Pardubic by v krajském městě mělo vzniknout také velké překladiště. V něm by se na lodě mohl nakládat nebo vykládat materiál z vlaků nebo kamionů. „Velké logistické centrum by mělo stát nedaleko Svítkova mezi Labem a železničním koridorem. Ještě se řeší zda by železniční vlečka do přístavu vedla z hlavního nádraží nebo z Rosic nad Labem,“ řekl primátor Pardubic Jaroslav Deml.
Přístav by udělal z Pardubic skutečný dopravní uzel. Městem vede významná železniční trať, přibližuje se dálnice a nechybí ani mezinárodní letiště.
„Výhodou přístavu by byla blízkost letiště. Dále bychom z přístavu udělali silnici na budoucí mimoúrovňovou křižovatku u Hypernovy,“ vysvětlil Deml.
Politici se už i zabývali otázkou co by remorkéry mohly do Pardubic vozit. „Lodní doprava je vhodná pro přepravu těžkých a objemných nákladů, u kterých se nespěchá na datum doručení. Doprava po vodě není totiž dvakrát rychlá,“ uvedl Deml.
„Splavnění Labe je prospěšné pro rozvoj průmyslu, podnikání, obchodu, turistiky i pro životní prostředí,“ dodal Toman.
A co je třeba všechno pro splavnění Labe do Pardubic udělat? Nejvíce práce budou mít stavaři u Přelouče. Tam se totiž bude muset vystavět plavební kanál v délce 3150 metrů po pravém břehu Labe a plavební komora. U ní vyroste také nový velín. Součástí stavby jsou i dva nové mosty, jeden přes plavební kanál a jeden přes Labe. A také přeložka, asi osm set metrů silnice mezi Přeloučí a obcí Břehy, a zhruba stejný úsek silnice do Lohenic.
reklama
Úprava říčního koryta, tak aby v něm mohly jezdit i velké lodě, bude stát asi dvě miliardy korun. Projektu zatím ale chybí stavební povolení. „To by mělo být vydáno zhruba v polovině letošního roku,“ řekl krajský radní odpovědný za dopravu Ivo Toman.
Za dvě miliardy má vzniknout u Přelouče více než tříkilometrový kanál, nová plavební komora s vraty či nová přemostění. Obří stavbu financuje stát, respektive Státní fond dopravní infrastruktury.
Skanska nejspíš začne stavět už letos a stavba by měla být dokončena v červnu 2011. „Splavnění Labe až do Pardubic je pro kraj prioritou. Doufám, že vodní dílo naplánované už za první republiky se podaří konečně vybudovat,“ přeje si Toman.
Řeka je mělká a nákladní lodě jsou pasé, říkají odpůrci
Odpůrci stavby však namítají, že řeka nemá potřebnou hloubku 160 centimetrů celý rok. „Tato tvrzení považuji za spekulativní a účelová,“ ohradil se Toman.
Na velkolepé plány stavařů se dívají s obavami také ekologové. Ti se bojí zničení slepých ramen řeky, kde žijí chráněné druhy rostlin a živočichů. Stavba by měla navíc procházet přes biocentrum Slavíkovy ostrovy, které leží přibližně kilometr od Přelouče. „Máme velkou obavu z toho, že zbytečně dojde k likvidaci evropsky cenné obrovské populace motýla modráska očkovaného,“ řekl nedávno Michael Kousal ze Svobody zvířat Hradec Králové.
V Pardubicích má vyrůst obří překladiště
V rámci zavedení lodní dopravy až do Pardubic by v krajském městě mělo vzniknout také velké překladiště. V něm by se na lodě mohl nakládat nebo vykládat materiál z vlaků nebo kamionů. „Velké logistické centrum by mělo stát nedaleko Svítkova mezi Labem a železničním koridorem. Ještě se řeší zda by železniční vlečka do přístavu vedla z hlavního nádraží nebo z Rosic nad Labem,“ řekl primátor Pardubic Jaroslav Deml.
Přístav by udělal z Pardubic skutečný dopravní uzel. Městem vede významná železniční trať, přibližuje se dálnice a nechybí ani mezinárodní letiště.
„Výhodou přístavu by byla blízkost letiště. Dále bychom z přístavu udělali silnici na budoucí mimoúrovňovou křižovatku u Hypernovy,“ vysvětlil Deml.
Politici se už i zabývali otázkou co by remorkéry mohly do Pardubic vozit. „Lodní doprava je vhodná pro přepravu těžkých a objemných nákladů, u kterých se nespěchá na datum doručení. Doprava po vodě není totiž dvakrát rychlá,“ uvedl Deml.
„Splavnění Labe je prospěšné pro rozvoj průmyslu, podnikání, obchodu, turistiky i pro životní prostředí,“ dodal Toman.
A co je třeba všechno pro splavnění Labe do Pardubic udělat? Nejvíce práce budou mít stavaři u Přelouče. Tam se totiž bude muset vystavět plavební kanál v délce 3150 metrů po pravém břehu Labe a plavební komora. U ní vyroste také nový velín. Součástí stavby jsou i dva nové mosty, jeden přes plavební kanál a jeden přes Labe. A také přeložka, asi osm set metrů silnice mezi Přeloučí a obcí Břehy, a zhruba stejný úsek silnice do Lohenic.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




