https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/splavne-labe-2011
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Splavné Labe? 2011

19.1.2007 | PARDUBICE | MF Dnes | Milan Zlinský |
Nasednout v Pardubicích na loď a vystoupit až v Hamburku? Zatím utopie. Za čtyři roky to však bude možná běžná záležitost. Do roku 2011 by totiž firma Skanska měla splavnit Labe z Chvaletic až do Pardubic.
 
Tím by se labská vodní cesta z německého Hamburku prodloužila na téměř 870 kilometrů.

Úprava říčního koryta, tak aby v něm mohly jezdit i velké lodě, bude stát asi dvě miliardy korun. Projektu zatím ale chybí stavební povolení. „To by mělo být vydáno zhruba v polovině letošního roku,“ řekl krajský radní odpovědný za dopravu Ivo Toman.

Za dvě miliardy má vzniknout u Přelouče více než tříkilometrový kanál, nová plavební komora s vraty či nová přemostění. Obří stavbu financuje stát, respektive Státní fond dopravní infrastruktury.

Skanska nejspíš začne stavět už letos a stavba by měla být dokončena v červnu 2011. „Splavnění Labe až do Pardubic je pro kraj prioritou. Doufám, že vodní dílo naplánované už za první republiky se podaří konečně vybudovat,“ přeje si Toman.

Řeka je mělká a nákladní lodě jsou pasé, říkají odpůrci

Odpůrci stavby však namítají, že řeka nemá potřebnou hloubku 160 centimetrů celý rok. „Tato tvrzení považuji za spekulativní a účelová,“ ohradil se Toman.

Na velkolepé plány stavařů se dívají s obavami také ekologové. Ti se bojí zničení slepých ramen řeky, kde žijí chráněné druhy rostlin a živočichů. Stavba by měla navíc procházet přes biocentrum Slavíkovy ostrovy, které leží přibližně kilometr od Přelouče. „Máme velkou obavu z toho, že zbytečně dojde k likvidaci evropsky cenné obrovské populace motýla modráska očkovaného,“ řekl nedávno Michael Kousal ze Svobody zvířat Hradec Králové.

V Pardubicích má vyrůst obří překladiště

V rámci zavedení lodní dopravy až do Pardubic by v krajském městě mělo vzniknout také velké překladiště. V něm by se na lodě mohl nakládat nebo vykládat materiál z vlaků nebo kamionů. „Velké logistické centrum by mělo stát nedaleko Svítkova mezi Labem a železničním koridorem. Ještě se řeší zda by železniční vlečka do přístavu vedla z hlavního nádraží nebo z Rosic nad Labem,“ řekl primátor Pardubic Jaroslav Deml.

Přístav by udělal z Pardubic skutečný dopravní uzel. Městem vede významná železniční trať, přibližuje se dálnice a nechybí ani mezinárodní letiště.

„Výhodou přístavu by byla blízkost letiště. Dále bychom z přístavu udělali silnici na budoucí mimoúrovňovou křižovatku u Hypernovy,“ vysvětlil Deml.

Politici se už i zabývali otázkou co by remorkéry mohly do Pardubic vozit. „Lodní doprava je vhodná pro přepravu těžkých a objemných nákladů, u kterých se nespěchá na datum doručení. Doprava po vodě není totiž dvakrát rychlá,“ uvedl Deml.

„Splavnění Labe je prospěšné pro rozvoj průmyslu, podnikání, obchodu, turistiky i pro životní prostředí,“ dodal Toman.

A co je třeba všechno pro splavnění Labe do Pardubic udělat? Nejvíce práce budou mít stavaři u Přelouče. Tam se totiž bude muset vystavět plavební kanál v délce 3150 metrů po pravém břehu Labe a plavební komora. U ní vyroste také nový velín. Součástí stavby jsou i dva nové mosty, jeden přes plavební kanál a jeden přes Labe. A také přeložka, asi osm set metrů silnice mezi Přeloučí a obcí Břehy, a zhruba stejný úsek silnice do Lohenic.
reklama

 
Milan Zlinský

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist