MF Dnes: Splavnění Labe? Jen v jiné podobě
20.5.2008 | PŘELOUČ | MF Dnes | Jiří Tůma |
Úder, který loni ministr životního prostředí Martin Bursík zasadil plánu na postavení plavebního kanálu u Přelouče, nyní dokonal Nejvyšší správní soud.
Pokud se bude budovat splavnění Labe u Přelouče, tak už ne podle plánu, který platil pět let. Kdyby měl kanál v budoucnosti vzniknout, bude muset vypadat úplně jinak.
Pět let usilovali zastánci splavnění Labe u Přelouče o to, aby se začalo stavět. V letošním státním rozpočtu byly na stavbu i připravené peníze. Poslední nadějí byl pokus Ředitelství vodních cest vyžádat si na Nejvyšším správním soudu rozhodnutí, že výjimka vydaná v roce 2003 Liborem Amrozkem je platná. Jenže soud nakonec rozhodl opačně.
Kanál by musel být šetrnější k přírodě Kraj i Ředitelství vodních cest tak jsou ve slepé uličce a musí hledat možnosti, jak pokračovat dál. „Na tahu je Ředitelství vodních cest, které musí nalézt řešení,“ řekl náměstek pardubického hejtmana Roman Línek.
Možností je několik - od úpravy projektu přes novou žádost o ministerskou výjimku po přehodnocení celého plánu.
„Ministerstvo životního prostředí může znovu rozhodovat o výjimce pro splavnění Labe, ale musí se jednat o nový projekt. Současné plány byly zamítnuty a platí zásada, že nelze projednávat znovu věc, která již byla zamítnuta,“ řekl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Podle něj by plány ale musely doznat výrazných změn a nesměly by v takovémíře ohrožovat přírodní prostředí.
Stavbě kanálu bránilo především ekologické sdružení Svoboda zvířat. Ekologové tvrdí, že stavba tříkilometrového úseku zničí část slepého říčního ramene, což vážně ohrozí šestadvacet chráněných druhů živočichů a rostlin v biocentru Slavíkovy ostrovy. „Máme velkou obavu z toho, že zbytečně dojde k likvidaci evropsky cenné obrovské populace motýla modráska očkovaného,“ řekl nedávno Michael Kousal ze Svobody zvířat. Právě na popud ekologů Městský soud v Praze zrušil výjimku vydanou ministrem Ambrozkem a nařídil ministerstvu, aby své rozhodnutí přezkoumalo. Před rokem pak ministr Martin Bursík výjimku odmítl udělit. Ředitelství vodních cest se však obrátilo na vyšší soudní instanci s tím, že výjimka udělená ministrem Ambrozkem má zůstat v platnosti. Kasační stížnost ale Nejvyšší správní soud zamítl. „Nejvyšší správní soud shledal správným rozhodnutí městského soudu. V původním rozhodnutí ministerstva životního prostředí chybí zcela srovnání reálné stavby s reálnými dopady na přírodu,“ řekla mluvčí Nejvyššího správního soudu Sylva Dostálová.
Stavba se v minulých letech několikrát odkládala, původně se mělo začít stavět už v roce 2003, hotovo mělo být nejdříve v roce 2009, pak 2011. Nyní přijde další odklad. „Nelze odhadnout, o jakou dobu se bude jednat. Mohou to být měsíce, roky, ale také deset let,“ řekl Línek. Podle něj ale kraj bude o splavnění Labe nadále usilovat a kanál zůstává i ve vládním dokumentu s názvem Politika územního rozvoje, kde jsou vyjmenované stavby, jejichž vznik vláda podporuje.
reklama
Pět let usilovali zastánci splavnění Labe u Přelouče o to, aby se začalo stavět. V letošním státním rozpočtu byly na stavbu i připravené peníze. Poslední nadějí byl pokus Ředitelství vodních cest vyžádat si na Nejvyšším správním soudu rozhodnutí, že výjimka vydaná v roce 2003 Liborem Amrozkem je platná. Jenže soud nakonec rozhodl opačně.
Kanál by musel být šetrnější k přírodě Kraj i Ředitelství vodních cest tak jsou ve slepé uličce a musí hledat možnosti, jak pokračovat dál. „Na tahu je Ředitelství vodních cest, které musí nalézt řešení,“ řekl náměstek pardubického hejtmana Roman Línek.
Možností je několik - od úpravy projektu přes novou žádost o ministerskou výjimku po přehodnocení celého plánu.
„Ministerstvo životního prostředí může znovu rozhodovat o výjimce pro splavnění Labe, ale musí se jednat o nový projekt. Současné plány byly zamítnuty a platí zásada, že nelze projednávat znovu věc, která již byla zamítnuta,“ řekl mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar. Podle něj by plány ale musely doznat výrazných změn a nesměly by v takovémíře ohrožovat přírodní prostředí.
Stavbě kanálu bránilo především ekologické sdružení Svoboda zvířat. Ekologové tvrdí, že stavba tříkilometrového úseku zničí část slepého říčního ramene, což vážně ohrozí šestadvacet chráněných druhů živočichů a rostlin v biocentru Slavíkovy ostrovy. „Máme velkou obavu z toho, že zbytečně dojde k likvidaci evropsky cenné obrovské populace motýla modráska očkovaného,“ řekl nedávno Michael Kousal ze Svobody zvířat. Právě na popud ekologů Městský soud v Praze zrušil výjimku vydanou ministrem Ambrozkem a nařídil ministerstvu, aby své rozhodnutí přezkoumalo. Před rokem pak ministr Martin Bursík výjimku odmítl udělit. Ředitelství vodních cest se však obrátilo na vyšší soudní instanci s tím, že výjimka udělená ministrem Ambrozkem má zůstat v platnosti. Kasační stížnost ale Nejvyšší správní soud zamítl. „Nejvyšší správní soud shledal správným rozhodnutí městského soudu. V původním rozhodnutí ministerstva životního prostředí chybí zcela srovnání reálné stavby s reálnými dopady na přírodu,“ řekla mluvčí Nejvyššího správního soudu Sylva Dostálová.
Stavba se v minulých letech několikrát odkládala, původně se mělo začít stavět už v roce 2003, hotovo mělo být nejdříve v roce 2009, pak 2011. Nyní přijde další odklad. „Nelze odhadnout, o jakou dobu se bude jednat. Mohou to být měsíce, roky, ale také deset let,“ řekl Línek. Podle něj ale kraj bude o splavnění Labe nadále usilovat a kanál zůstává i ve vládním dokumentu s názvem Politika územního rozvoje, kde jsou vyjmenované stavby, jejichž vznik vláda podporuje.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




