MF Dnes: Spolu s dálnicemi se stavějí i mosty pro netopýry a protihlukové stěny
13.9.2005 | PRAHA | MF Dnes
Dálnice už netvoří jen čtyři pruhy, nadjezdy, podjezdy a protihlukové stěny chránící obyvatele obcí, jež silnice lemují. Dnes se spolu s nimi stavějí i mosty pro žáby, ochranné stěny pro ptáky.
Taková ekologická opatření stojí miliardy korun navíc, jako je tomu v případě stavby dálnice z Prahy do Drážďan. „Na ekologická opatření vynakládáme dvacet procent nákladů,“ říká Hans-Jörg Kleffner, šéf společnosti Deges, která staví německou část tahu. Celkem jde o třicet milionů eur, tedy necelých devět set milionů korun.
Investuje se například do mostu pro netopýry. „Vrápenec malý létá příliš nízko nad zemí a hrozí střet s jedoucími auty,“ vysvětluje Kleffner. Proto v délce několika set metrů zasypou Němci dálnici tak, aby mohl netopýr i nadále přelétávat nad terénem bez nebezpečí.
Podchody pro žáby jsou běžné jako kanalizace. Malé mosty pod čtyřmi pruhy dálnice spolu s cestičkami, které je do nich navedou, jsou v místech, kde žáby cestují nejraději. „Žáby jsme vybavili minisenzory a nějakou dobu pozorovali jejich chování,“ vysvětluje hlavní projektant Degesu Bernd Rothe.
I na české straně se za ekologická opatření utratí zhruba miliarda korun. „Jen okolo hranice je osm kilometrů protihlukových a ochranných stěn kvůli tetřívkovi,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Běžnou součástí dálnic jsou podle něj mosty a zalesněné tunely pro přechod lesní zvěře.
Němcům se investice do ekologie vyplatí. Na rozdíl od české části dálnice čtyři pruhy povedou z hranic až do Drážďan, což městu uleví o 55 tisíc aut za den. V Česku se dálnice zastaví u Ústí nad Labem a pokračování bude mít od Lovosic. „České středohoří se bude zatím objíždět. Je několik možností, které se posuzují,“ říká Jiří Nouza z ministerstva dopravy.
reklama
Investuje se například do mostu pro netopýry. „Vrápenec malý létá příliš nízko nad zemí a hrozí střet s jedoucími auty,“ vysvětluje Kleffner. Proto v délce několika set metrů zasypou Němci dálnici tak, aby mohl netopýr i nadále přelétávat nad terénem bez nebezpečí.
Podchody pro žáby jsou běžné jako kanalizace. Malé mosty pod čtyřmi pruhy dálnice spolu s cestičkami, které je do nich navedou, jsou v místech, kde žáby cestují nejraději. „Žáby jsme vybavili minisenzory a nějakou dobu pozorovali jejich chování,“ vysvětluje hlavní projektant Degesu Bernd Rothe.
I na české straně se za ekologická opatření utratí zhruba miliarda korun. „Jen okolo hranice je osm kilometrů protihlukových a ochranných stěn kvůli tetřívkovi,“ říká šéf Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman. Běžnou součástí dálnic jsou podle něj mosty a zalesněné tunely pro přechod lesní zvěře.
Němcům se investice do ekologie vyplatí. Na rozdíl od české části dálnice čtyři pruhy povedou z hranic až do Drážďan, což městu uleví o 55 tisíc aut za den. V Česku se dálnice zastaví u Ústí nad Labem a pokračování bude mít od Lovosic. „České středohoří se bude zatím objíždět. Je několik možností, které se posuzují,“ říká Jiří Nouza z ministerstva dopravy.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk