https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/spor-o-labske-jezy-se-vraci-do-vlady
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ižurnál: Spor o labské jezy se vrací do vlády

19.5.2004 | PRAHA | Ižurnál | Martin Hromádka, Aleš Heřmánek |
Po měsíci odkladů se dnes vláda vrátí ke sporu ministerstev životního prostředí a dopravy o výstavbu dvou jezů na dolním Labi. Nové jezy by měly dopravcům zajistit lepší splavnost řeky i v době sucha, podle ekologů ale stavby zničí unikátní přírodní celek.
 
Původně měli ministři rozhodnout už před třemi týdny, na programu jednání se ale tento bod neobjevil. Ministerstva se totiž dohadovala o tom, jak pracovala komise náměstků, kterou ke zvážení investice za víc než šest miliard korun vláda sestavila.

V závěrečném stanovisku komise se podle ministerstva životního prostředí objevily zavádějící informace. Nakonec se ministerstva shodla na společném prohlášení, to však neznamená, že by buď dopravci nebo ekologové ustoupili ve svých názorech na potřebnost jezů.

Ministerstvo dopravy se dnes znovu pokusí prosadit na vládě, aby s jejich výstavbou souhlasila. "Ministr dopravy předkládá návrh dopravy, jímž má vláda stanovit, že veřejný zájem na realizaci stavby - zlepšení podmínek na dolním Labi - výrazně převažuje nad zájme ochrany přírody a krajiny," uvedla mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová.

Lepší splavnost Labe by měly zajistit dva nově postavené jezy, které by tak doplnily soustavu dosavadních 21 plavebních stupňů. Zbývá dokončit dva chybějící stupně v profilu Malé Březno a Prostřední Žleb. Jejich realizací bude podle Roubcové docílen ponor plavidel 1,4 metru v průběhu celého kalendářního roku. Plavba s nižším ponorem se již nevyplatí.

Jezy na dolním toku Labe podle dopravců určují výkon celé vodní dopravy v Česku. V době, kdy nízký stav neumožňuje plavbu v asi čtyřicetikilometrovém úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí, nelze totiž k mezinárodní dopravě využívat ani horní tok Labe a Vltavu. Loni stav vody na dolním Labi omezil plavbu pod tento nízký ponor od konce května do závěru roku.

Ekologům na záměru vadí především zásah do krajiny. Stavby podle nich zničí unikátní nivu toku a nevyplatí se ani z ekonomického hlediska. Kvůli stavbám bude podle nich porušena ekologická rovnováha v lokalitě s mnoha ohroženými druhy, například lososy. Pod petici proti stavbám sebraly nevládní organizace víc než 16.000 podpisů.

reklama

 
Martin Hromádka, Aleš Heřmánek

| Ižurnál

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist