https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/spor-o-stavbu-tunelu-z-prahy-do-berouna
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Spor o stavbu tunelu z Prahy do Berouna

19.10.2005 | PRAHA | Právo | Jiří Novotný |
Na nové železniční trati, která se stane součástí budoucího třetího železničního koridoru Praha - Norimberk, chce Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) postavit 19,2 kilometru dlouhý tunel, jeden z nejdelších na světě.
 
Ministerstvo dopravy (MD) však tento záměr odmítá jako technicky nerealizovatelný.

„Mezi Prahou a Berounem opravdu povede nová železniční trať. Na SŽDC si zřejmě na mapě mezi těmito městy namalovali tlustou čáru. Rozhodně to nepůjde řešit jedním tunelem, ale dvěma až třemi menšími,“ řekl v úterý Právu náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek.

Jak náměstek dále uvedl, technické řešení je na investorovi, tedy SŽDC. „Požaduji, aby byly neprodleně zahájeny práce, které by vedly k reálnému projektu. Ustavena k tomu musí být skupina odborníků,“ zdůraznil.

Vláda letos v červenci schválila financování nejen třetího, ale i čtvrtého železničního koridoru (Praha - České Budějovice - Horní Dvořiště - Linec). Oba koridory Českou republiku propojí s transevropskými železničními magistrálami a dokončeny mají být v roce 2016.

Vydatně přispět má Evropská unie

Podle vládního usnesení si výstavba třetího koridoru vyžádá 75,6 miliardy a čtvrtého 41,9 miliardy korun. Na dotaz, kde na to stát vezme, odpověděla vedoucí kanceláře generálního ředitele SŽDC Anna Kodysová: „Počítáme s výrazným přispěním z fondů Evropské unie.“

Zmíněný 19,2 km dlouhý tunel má podle Kudysové začínat na pražském Barrandově, mostem překlenout říčku Loděnici, pak Berounku a vyústit v železniční stanici Beroun. „Zatím jde ale pouze o studii, která může doznat značných změn. Studie nyní bude rozpracována do projektové dokumentace a poté přijde na řadu klasické schvalovací řízení,“ informovala Kodysová.

Kocourek však trvá na tom, že tak dlouhý tunel je zcela nereálným záměrem.
„Budu o tom mluvit s generálním ředitelem SŽDC Janem Komárkem,“ prohlásil.

Vlaky rychlostí až 300 kilometrů

Nynější železniční trať, vedoucí z hlavního města do Berouna podél řeky Berounky, se nedá pro potřeby třetího koridoru zmodernizovat, protože je na ní možné jezdit rychlostí nanejvýš 80 kilometrů v hodině. Bude tedy v budoucnu sloužit pouze pro příměstskou dopravu a pro koridor vyroste zcela nová trať.

„Plánujeme ji, stejně jako celý třetí koridor, pro rychlost až 300 kilometrů. Jinak bychom totiž nedosáhli na finanční prostředky z Evropské unie,“ uvedla Kodysová. Na připomínku, že soupravy Pendolino, které si za 4,5 miliardy korun pořídily České dráhy (ČD), mají rychlost maximálně 250 kilometrů v hodině, Kodysová konstatovala: „Úkolem SŽDC je vybudovat tratě pro až 300kilometrovou rychlost. A na železničních dopravcích pak bude, zda toho využijí a zajistí si odpovídající rychlovlaky.“

reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist