MF Dnes: Srovnání zón vyznívá pro Lutyni
11.10.2005 | DOLNÍ LUTYNĚ | MF Dnes | Darek Štalmach |
Při srovnání parametrů průmyslových zón, které Moravskoslezský a Zlínský kraj nabízejí automobilce Hyundai pro připravovanou továrnu vyrábějící tři sta tisíc automobilů ročně, vyšla s nejlepším hodnocením průmyslová zóna v Dolní Lutyni.
Nošovice - favorit, který nemá formu
Hlavním hitem všech novinových článků, týkajících se připravované výstavby automobilky Hyundai je bezesporu chystaná průmyslová zóna v Nošovicích. Pozemky, na kterých má připravovaná zóna vyrůst, však patří více než sto sedmdesáti vlastníkům, z nichž někteří svá pole prodat nechtějí. A právě třenice mezi krajem a majiteli polí je největším záporem na pomyslné stupnici, hodnotící připravenost jednotlivých zón k výstavbě automobilky.
Nemalou vadou na kráse nošovické zóny je i dopravní náročnost zásobování potenciální automobilky. Průjezd čtyř stovek kamionů denně po silnici vedoucí prakticky centrem nedalekého Frýdku-Místku, by znamenal nemalou ekologickou zátěž pro město, které na vybudování obchvatu stále jen marně čeká.
Stejné by to bylo ale i v případě vybudování zóny v nedalekém Mošnově. Jedním z důvodů uvažovaného umístění automobilky v Moravskoslezském kraji je i blízkost slovenské Žiliny, kde obdobný závod staví dceřiná společnost automobilky Hyundai KIA. Z Mošnova do Žiliny by totiž auta stejně jezdila přes FrýdekMístek.
Mošnovu chybí elektřina, nejsou vykoupené pozemky
Vedle mediálně silně prosazované průmyslové zóny v Nošovicích působí její mošnovská konkurentka téměř jako Popelka. Přestože nedaleko ležící letiště i možné napojení na železnici spojující Studénku s Příborem může z mošnovské zóny učinit atraktivní místo pro výstavbu nového závodu, nevyřešené vlastnické vztahy i chybějící zdroj dostatečně silného elektrického napětí odsouvají Mošnov do pozadí.
Při výčtu plusů a minusů charakterizujících jednotlivé areály uvažované pro výstavbu automobilky Hyundai však má mošnovská zóna nad nošovickou mírně navrch.
Ve prospěch Mošnova hovoří hlavně silný odpor majitelů půdy v Nošovicích, kteří svůj majetek nechtějí za žádnou cenu prodat. V Mošnově sice také ještě všechny vlastnické vztahy vyřešeny nejsou, avšak odpor, jaký kladou zemědělci v Nošovicích, se zde neočekává.
Dolní Lutyně je připravena, Holešovu chybí silnice
Jedinou průmyslovou zónou v kraji, která může okamžitě nabídnout požadovaný dvousethektarový areál, je průmyslová zóna v Dolní Lutyni. Její výhody jsou nesporné. Scelený pozemek, možnost rychlého dobudování inženýrských sítí, v těsné blízkosti povede brzy dálnice a nedaleko je i železniční trať.
Problémy působící ptačí rezervace, nacházející se kousek od připravované zóny, možná poněkud ustoupí. V bezprostřední blízkosti Lutyně se nachází Karviná. Město s vysokou nezaměstnaností, kterému by vznik tří tisícovek pracovních míst velmi pomohl.
Přestože hejtman Moravskoslezského kraje hovoří jen o zónách v regionu, agentura Czechinvest nabídla jihokorejcům také průmyslovou zónu v Holešově ležícím ve Zlínském kraji.
Ale ani tam není vše dořešeno. Plocha letiště, která by měla tvořit základ průmyslové zóny, má jen sto čtyřicet hektarů. O zbylých šedesát hektarů se dělí více než stovka vlastníků. Holešovu chybí také silniční spojení. Připravovaná rychlostní komunikace R47 je teprve ve stádiu zrodu a ani požadované spojení se Slovenskem není nejlepší.
***
Srovnání průmyslových zón
Nošovice
klady
* Má přístup k železnici i silnici první třídy.
* Zavedena voda, plyn i elektřina
* Lidé zvyklí na práci ne strojírenství.
zápory
* Lidé nejsou příliš zvyklí na pásovou výrobu.
* Hodně místních obyvatel nechce továrnu blízko Beskyd.
* Část majitelů pozemků nechce ustoupit Foto popis|
Mošnov
klady
* Povede kolem dálnice.
* O výkupu pozemků se jedná s menším počtem majitelů.
* Lidé zvyklí na práci ve strojírenství.
zápory
* Je třeba natáhnout elektřinu, voda i plyn zavedeny.
* Nevede k ní železnice.
* Lidé nejsou příliš zvyklí na pásovou výrobu.
Dolní Lutyně
klady
* Vede tam železnice, brzo přímo k ní povede i dálnice.
* Pozemky jsou v majetku státu.
* Možnost vybudování největší průmyslové zóny v kraji.
* Velká koncentrace pracovní síly v blízkosti.
zápory
* Negativní vliv na blízkou přírodní rezervaci.
* Možné problémy s ekology při povolování stavby.
Holešov
klady
* Lidé jsou zvyklí na pásovou výrobu.
zápory
* Chybí přístup k silnici 1 třídy (je v plánu)
* Horší spojení na Slovensko.
* Zavedena voda i plyn, elektřina slabá.
reklama
Hlavním hitem všech novinových článků, týkajících se připravované výstavby automobilky Hyundai je bezesporu chystaná průmyslová zóna v Nošovicích. Pozemky, na kterých má připravovaná zóna vyrůst, však patří více než sto sedmdesáti vlastníkům, z nichž někteří svá pole prodat nechtějí. A právě třenice mezi krajem a majiteli polí je největším záporem na pomyslné stupnici, hodnotící připravenost jednotlivých zón k výstavbě automobilky.
Nemalou vadou na kráse nošovické zóny je i dopravní náročnost zásobování potenciální automobilky. Průjezd čtyř stovek kamionů denně po silnici vedoucí prakticky centrem nedalekého Frýdku-Místku, by znamenal nemalou ekologickou zátěž pro město, které na vybudování obchvatu stále jen marně čeká.
Stejné by to bylo ale i v případě vybudování zóny v nedalekém Mošnově. Jedním z důvodů uvažovaného umístění automobilky v Moravskoslezském kraji je i blízkost slovenské Žiliny, kde obdobný závod staví dceřiná společnost automobilky Hyundai KIA. Z Mošnova do Žiliny by totiž auta stejně jezdila přes FrýdekMístek.
Mošnovu chybí elektřina, nejsou vykoupené pozemky
Vedle mediálně silně prosazované průmyslové zóny v Nošovicích působí její mošnovská konkurentka téměř jako Popelka. Přestože nedaleko ležící letiště i možné napojení na železnici spojující Studénku s Příborem může z mošnovské zóny učinit atraktivní místo pro výstavbu nového závodu, nevyřešené vlastnické vztahy i chybějící zdroj dostatečně silného elektrického napětí odsouvají Mošnov do pozadí.
Při výčtu plusů a minusů charakterizujících jednotlivé areály uvažované pro výstavbu automobilky Hyundai však má mošnovská zóna nad nošovickou mírně navrch.
Ve prospěch Mošnova hovoří hlavně silný odpor majitelů půdy v Nošovicích, kteří svůj majetek nechtějí za žádnou cenu prodat. V Mošnově sice také ještě všechny vlastnické vztahy vyřešeny nejsou, avšak odpor, jaký kladou zemědělci v Nošovicích, se zde neočekává.
Dolní Lutyně je připravena, Holešovu chybí silnice
Jedinou průmyslovou zónou v kraji, která může okamžitě nabídnout požadovaný dvousethektarový areál, je průmyslová zóna v Dolní Lutyni. Její výhody jsou nesporné. Scelený pozemek, možnost rychlého dobudování inženýrských sítí, v těsné blízkosti povede brzy dálnice a nedaleko je i železniční trať.
Problémy působící ptačí rezervace, nacházející se kousek od připravované zóny, možná poněkud ustoupí. V bezprostřední blízkosti Lutyně se nachází Karviná. Město s vysokou nezaměstnaností, kterému by vznik tří tisícovek pracovních míst velmi pomohl.
Přestože hejtman Moravskoslezského kraje hovoří jen o zónách v regionu, agentura Czechinvest nabídla jihokorejcům také průmyslovou zónu v Holešově ležícím ve Zlínském kraji.
Ale ani tam není vše dořešeno. Plocha letiště, která by měla tvořit základ průmyslové zóny, má jen sto čtyřicet hektarů. O zbylých šedesát hektarů se dělí více než stovka vlastníků. Holešovu chybí také silniční spojení. Připravovaná rychlostní komunikace R47 je teprve ve stádiu zrodu a ani požadované spojení se Slovenskem není nejlepší.
***
Srovnání průmyslových zón
Nošovice
klady
* Má přístup k železnici i silnici první třídy.
* Zavedena voda, plyn i elektřina
* Lidé zvyklí na práci ne strojírenství.
zápory
* Lidé nejsou příliš zvyklí na pásovou výrobu.
* Hodně místních obyvatel nechce továrnu blízko Beskyd.
* Část majitelů pozemků nechce ustoupit Foto popis|
Mošnov
klady
* Povede kolem dálnice.
* O výkupu pozemků se jedná s menším počtem majitelů.
* Lidé zvyklí na práci ve strojírenství.
zápory
* Je třeba natáhnout elektřinu, voda i plyn zavedeny.
* Nevede k ní železnice.
* Lidé nejsou příliš zvyklí na pásovou výrobu.
Dolní Lutyně
klady
* Vede tam železnice, brzo přímo k ní povede i dálnice.
* Pozemky jsou v majetku státu.
* Možnost vybudování největší průmyslové zóny v kraji.
* Velká koncentrace pracovní síly v blízkosti.
zápory
* Negativní vliv na blízkou přírodní rezervaci.
* Možné problémy s ekology při povolování stavby.
Holešov
klady
* Lidé jsou zvyklí na pásovou výrobu.
zápory
* Chybí přístup k silnici 1 třídy (je v plánu)
* Horší spojení na Slovensko.
* Zavedena voda i plyn, elektřina slabá.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




