https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/srovnani-zon-vyzniva-pro-lutyni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Srovnání zón vyznívá pro Lutyni

11.10.2005 | DOLNÍ LUTYNĚ | MF Dnes | Darek Štalmach |
Při srovnání parametrů průmyslových zón, které Moravskoslezský a Zlínský kraj nabízejí automobilce Hyundai pro připravovanou továrnu vyrábějící tři sta tisíc automobilů ročně, vyšla s nejlepším hodnocením průmyslová zóna v Dolní Lutyni.
 
Nošovice - favorit, který nemá formu

Hlavním hitem všech novinových článků, týkajících se připravované výstavby automobilky Hyundai je bezesporu chystaná průmyslová zóna v Nošovicích. Pozemky, na kterých má připravovaná zóna vyrůst, však patří více než sto sedmdesáti vlastníkům, z nichž někteří svá pole prodat nechtějí. A právě třenice mezi krajem a majiteli polí je největším záporem na pomyslné stupnici, hodnotící připravenost jednotlivých zón k výstavbě automobilky.

Nemalou vadou na kráse nošovické zóny je i dopravní náročnost zásobování potenciální automobilky. Průjezd čtyř stovek kamionů denně po silnici vedoucí prakticky centrem nedalekého Frýdku-Místku, by znamenal nemalou ekologickou zátěž pro město, které na vybudování obchvatu stále jen marně čeká.

Stejné by to bylo ale i v případě vybudování zóny v nedalekém Mošnově. Jedním z důvodů uvažovaného umístění automobilky v Moravskoslezském kraji je i blízkost slovenské Žiliny, kde obdobný závod staví dceřiná společnost automobilky Hyundai KIA. Z Mošnova do Žiliny by totiž auta stejně jezdila přes FrýdekMístek.

Mošnovu chybí elektřina, nejsou vykoupené pozemky

Vedle mediálně silně prosazované průmyslové zóny v Nošovicích působí její mošnovská konkurentka téměř jako Popelka. Přestože nedaleko ležící letiště i možné napojení na železnici spojující Studénku s Příborem může z mošnovské zóny učinit atraktivní místo pro výstavbu nového závodu, nevyřešené vlastnické vztahy i chybějící zdroj dostatečně silného elektrického napětí odsouvají Mošnov do pozadí.

Při výčtu plusů a minusů charakterizujících jednotlivé areály uvažované pro výstavbu automobilky Hyundai však má mošnovská zóna nad nošovickou mírně navrch.

Ve prospěch Mošnova hovoří hlavně silný odpor majitelů půdy v Nošovicích, kteří svůj majetek nechtějí za žádnou cenu prodat. V Mošnově sice také ještě všechny vlastnické vztahy vyřešeny nejsou, avšak odpor, jaký kladou zemědělci v Nošovicích, se zde neočekává.

Dolní Lutyně je připravena, Holešovu chybí silnice

Jedinou průmyslovou zónou v kraji, která může okamžitě nabídnout požadovaný dvousethektarový areál, je průmyslová zóna v Dolní Lutyni. Její výhody jsou nesporné. Scelený pozemek, možnost rychlého dobudování inženýrských sítí, v těsné blízkosti povede brzy dálnice a nedaleko je i železniční trať.

Problémy působící ptačí rezervace, nacházející se kousek od připravované zóny, možná poněkud ustoupí. V bezprostřední blízkosti Lutyně se nachází Karviná. Město s vysokou nezaměstnaností, kterému by vznik tří tisícovek pracovních míst velmi pomohl.

Přestože hejtman Moravskoslezského kraje hovoří jen o zónách v regionu, agentura Czechinvest nabídla jihokorejcům také průmyslovou zónu v Holešově ležícím ve Zlínském kraji.

Ale ani tam není vše dořešeno. Plocha letiště, která by měla tvořit základ průmyslové zóny, má jen sto čtyřicet hektarů. O zbylých šedesát hektarů se dělí více než stovka vlastníků. Holešovu chybí také silniční spojení. Připravovaná rychlostní komunikace R47 je teprve ve stádiu zrodu a ani požadované spojení se Slovenskem není nejlepší.

***

Srovnání průmyslových zón

Nošovice

klady

* Má přístup k železnici i silnici první třídy.

* Zavedena voda, plyn i elektřina

* Lidé zvyklí na práci ne strojírenství.

zápory

* Lidé nejsou příliš zvyklí na pásovou výrobu.

* Hodně místních obyvatel nechce továrnu blízko Beskyd.

* Část majitelů pozemků nechce ustoupit Foto popis|

Mošnov

klady

* Povede kolem dálnice.

* O výkupu pozemků se jedná s menším počtem majitelů.

* Lidé zvyklí na práci ve strojírenství.

zápory

* Je třeba natáhnout elektřinu, voda i plyn zavedeny.

* Nevede k ní železnice.

* Lidé nejsou příliš zvyklí na pásovou výrobu.

Dolní Lutyně

klady

* Vede tam železnice, brzo přímo k ní povede i dálnice.

* Pozemky jsou v majetku státu.

* Možnost vybudování největší průmyslové zóny v kraji.

* Velká koncentrace pracovní síly v blízkosti.

zápory

* Negativní vliv na blízkou přírodní rezervaci.

* Možné problémy s ekology při povolování stavby.

Holešov

klady

* Lidé jsou zvyklí na pásovou výrobu.

zápory

* Chybí přístup k silnici 1 třídy (je v plánu)

* Horší spojení na Slovensko.

* Zavedena voda i plyn, elektřina slabá.
reklama

 
Darek Štalmach

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist