MF Dnes: Starosta: Bojíme se hlavně o děti
18.5.2006 | KOLÍN | MF Dnes
Kolín, Mladá Boleslav, Nymburk. Velká města, jejichž obyvatelé bojují za silniční obchvat. Potřebují je ale i malé obce, které do měst auta přivádějí.
V Církvici na Kutnohorsku chtějí obchvat už několik let. „Obyvatelé dokonce sepsali před čtyřmi lety petici,“ řekl Stanislav Vlk, starosta obce, přes kterou vede silnice spojující Kolín a Čáslav.
Jak vypadá situace v obci?
Lidé tu riskují, protože silnici nelze téměř přejít. Musí ji přecházet i několikrát denně, když jdou na vlak nebo autobus. Bojíme se hlavně o děti. Situace je neúnosná a zhoršuje se. Podle mých odhadů tudy projede denně kolem 20 tisíc aut, z toho třicet procent nákladních.
Udělali jste nějaká opatření pro bezpečnější přecházení?
Zpomalovací prahy tady nemůžeme instalovat. Chystáme se ale alespoň lépe označit přechod pro chodce, koupíme například světelný semafor. Je to jen naše akce, takže budeme muset sehnat asi 150 tisíc korun. Byli bychom rádi, kdyby nám přispěl kraj.
Jaká je šance na výstavbu obchvatu?
Jsou hotové studie, kraj se teď musí vyjádřit k posouzení stavby z hlediska životního prostředí. Až od něj dostaneme posudky, bude se moci začít řešit projekt.
Stěžují si lidé často?
Chodí za mnou a ptají se, kdy už obchvat bude, a já jim musím stále vysvětlovat, že na krajském úřadě na oddělení životního prostředí leží posudky vlivu stavby na životní prostředí. Bez nich se začít nedá. V roce 2002 dokonce sepsali petici, sehnali přes 600 podpisů, což je více než polovina obyvatel obce. Před deseti dny odeslali i dopis hejtmanovi. Doufám, že obchvat je v dohlednu, protože jen od začátku roku v nejkritičtějším úseku Kuchyňka zemřeli už čtyři lidé při dopravní nehodě.
reklama
Jak vypadá situace v obci?
Lidé tu riskují, protože silnici nelze téměř přejít. Musí ji přecházet i několikrát denně, když jdou na vlak nebo autobus. Bojíme se hlavně o děti. Situace je neúnosná a zhoršuje se. Podle mých odhadů tudy projede denně kolem 20 tisíc aut, z toho třicet procent nákladních.
Udělali jste nějaká opatření pro bezpečnější přecházení?
Zpomalovací prahy tady nemůžeme instalovat. Chystáme se ale alespoň lépe označit přechod pro chodce, koupíme například světelný semafor. Je to jen naše akce, takže budeme muset sehnat asi 150 tisíc korun. Byli bychom rádi, kdyby nám přispěl kraj.
Jaká je šance na výstavbu obchvatu?
Jsou hotové studie, kraj se teď musí vyjádřit k posouzení stavby z hlediska životního prostředí. Až od něj dostaneme posudky, bude se moci začít řešit projekt.
Stěžují si lidé často?
Chodí za mnou a ptají se, kdy už obchvat bude, a já jim musím stále vysvětlovat, že na krajském úřadě na oddělení životního prostředí leží posudky vlivu stavby na životní prostředí. Bez nich se začít nedá. V roce 2002 dokonce sepsali petici, sehnali přes 600 podpisů, což je více než polovina obyvatel obce. Před deseti dny odeslali i dopis hejtmanovi. Doufám, že obchvat je v dohlednu, protože jen od začátku roku v nejkritičtějším úseku Kuchyňka zemřeli už čtyři lidé při dopravní nehodě.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




