https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/stat-chce-primet-firmy-k-obmene-vozidel
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Stát chce přimět firmy k obměně vozidel

15.11.2007 | Právo | Jiří Novotný |
Modernizaci vozového parku mají pomoci slevy i přirážky v silniční dani. Do vlády půjde novela ještě letos.
 
Průměrné stáří nákladních aut, která jezdí v Česku, přesahuje osmnáct let. Přimět podnikatele, aby se starých šunek zbavili a nahradili je moderními vozy, chce ministerstvo financí (MF) zásadní novelou zákona o silniční dani.

Návrh novely už prošel meziresortním připomínkovým řízením a ještě letos ho ministr financí Miroslav Kalousek předloží vládě.

Pokud návrh projde i v parlamentu a podepíše jej prezident, zvýší se o celou čtvrtinu sazba silniční daně pro vozidla zaregistrovaná poprvé do 31. prosince 1989. Naopak pro nové nákladní vozy a osobní auta používaná k podnikání má silniční daň klesnout v prvních třech letech po registraci o 48 procent a v dalších 36 měsících o 40 procent. Zatímco dosud byly daňově zvýhodněny jenom těžké kamióny splňující přísné emisní normy Euro, teď se má zvýhodnění rozšířit na všechna vozidla. Podle MF se však už nebude vycházet z euronorem, ale výhradně z data první registrace.

„Cílem je stimulovat podnikatelskou sféru k používání vozidel šetrnějších k životnímu prostředí,“ uvádí MF v návrhu novely, který má Právo k dispozici.
Pro nepodnikající občany a neziskové subjekty se má sazba daně snížit podle hmotnosti vozidel o 48 až 100 procent. Okruh osvobozených od daně se rozšíří i na vozidla obecní policie, vězeňské služby a hybridní automobily.

Bursík tvrdě proti této změně

Výnosy ze silniční daně jsou jedním z významných příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. MF odhaduje, že navrhovanými změnami by se roční příjmy z této daně neměly snížit o víc než 200 miliónů korun.

Do meziresortního řízení byl návrh novely odeslán 20. září. Ukázalo se, že připomínky k němu mají ministerstvo životního prostředí, Hospodářská komora ČR, ale i sdružení autodopravců Česmad Bohemia. O konečné znění novely se tedy ještě povede ve vládě i parlamentu boj.

Například ministr životního prostředí Martin Bursík nechce, aby se snížení sazeb silniční daně odvíjelo od data první registrace vozidla. Trvá na tom, že se nadále musí vycházet z emisních norem Euro. To ovšem MF odmítá s odkazem na novou směrnici Evropské unie. Hospodářská komora a Česmad zase žádají prodloužit sníženou sazbu ne o šest, ale o devět let po první registraci vozidla.

„Podnikatele by to motivovalo, aby své staré liazky a avie, jichž jezdí ještě spousta, nahradili například sedm let starými vozy splňujícími Euro 2. Pomohlo by to životnímu prostředí i obměně vozového parku. Na úplně nová auta nemálo firem prostě nemá,“ řekl Právu mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.
reklama

 
Jiří Novotný

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist