Právo: Stát chce přimět firmy k obměně vozidel
15.11.2007 | Právo | Jiří Novotný |
Modernizaci vozového parku mají pomoci slevy i přirážky v silniční dani. Do vlády půjde novela ještě letos.
Průměrné stáří nákladních aut, která jezdí v Česku, přesahuje osmnáct let. Přimět podnikatele, aby se starých šunek zbavili a nahradili je moderními vozy, chce ministerstvo financí (MF) zásadní novelou zákona o silniční dani.
Návrh novely už prošel meziresortním připomínkovým řízením a ještě letos ho ministr financí Miroslav Kalousek předloží vládě.
Pokud návrh projde i v parlamentu a podepíše jej prezident, zvýší se o celou čtvrtinu sazba silniční daně pro vozidla zaregistrovaná poprvé do 31. prosince 1989. Naopak pro nové nákladní vozy a osobní auta používaná k podnikání má silniční daň klesnout v prvních třech letech po registraci o 48 procent a v dalších 36 měsících o 40 procent. Zatímco dosud byly daňově zvýhodněny jenom těžké kamióny splňující přísné emisní normy Euro, teď se má zvýhodnění rozšířit na všechna vozidla. Podle MF se však už nebude vycházet z euronorem, ale výhradně z data první registrace.
„Cílem je stimulovat podnikatelskou sféru k používání vozidel šetrnějších k životnímu prostředí,“ uvádí MF v návrhu novely, který má Právo k dispozici.
Pro nepodnikající občany a neziskové subjekty se má sazba daně snížit podle hmotnosti vozidel o 48 až 100 procent. Okruh osvobozených od daně se rozšíří i na vozidla obecní policie, vězeňské služby a hybridní automobily.
Bursík tvrdě proti této změně
Výnosy ze silniční daně jsou jedním z významných příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. MF odhaduje, že navrhovanými změnami by se roční příjmy z této daně neměly snížit o víc než 200 miliónů korun.
Do meziresortního řízení byl návrh novely odeslán 20. září. Ukázalo se, že připomínky k němu mají ministerstvo životního prostředí, Hospodářská komora ČR, ale i sdružení autodopravců Česmad Bohemia. O konečné znění novely se tedy ještě povede ve vládě i parlamentu boj.
Například ministr životního prostředí Martin Bursík nechce, aby se snížení sazeb silniční daně odvíjelo od data první registrace vozidla. Trvá na tom, že se nadále musí vycházet z emisních norem Euro. To ovšem MF odmítá s odkazem na novou směrnici Evropské unie. Hospodářská komora a Česmad zase žádají prodloužit sníženou sazbu ne o šest, ale o devět let po první registraci vozidla.
„Podnikatele by to motivovalo, aby své staré liazky a avie, jichž jezdí ještě spousta, nahradili například sedm let starými vozy splňujícími Euro 2. Pomohlo by to životnímu prostředí i obměně vozového parku. Na úplně nová auta nemálo firem prostě nemá,“ řekl Právu mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.
reklama
Návrh novely už prošel meziresortním připomínkovým řízením a ještě letos ho ministr financí Miroslav Kalousek předloží vládě.
Pokud návrh projde i v parlamentu a podepíše jej prezident, zvýší se o celou čtvrtinu sazba silniční daně pro vozidla zaregistrovaná poprvé do 31. prosince 1989. Naopak pro nové nákladní vozy a osobní auta používaná k podnikání má silniční daň klesnout v prvních třech letech po registraci o 48 procent a v dalších 36 měsících o 40 procent. Zatímco dosud byly daňově zvýhodněny jenom těžké kamióny splňující přísné emisní normy Euro, teď se má zvýhodnění rozšířit na všechna vozidla. Podle MF se však už nebude vycházet z euronorem, ale výhradně z data první registrace.
„Cílem je stimulovat podnikatelskou sféru k používání vozidel šetrnějších k životnímu prostředí,“ uvádí MF v návrhu novely, který má Právo k dispozici.
Pro nepodnikající občany a neziskové subjekty se má sazba daně snížit podle hmotnosti vozidel o 48 až 100 procent. Okruh osvobozených od daně se rozšíří i na vozidla obecní policie, vězeňské služby a hybridní automobily.
Bursík tvrdě proti této změně
Výnosy ze silniční daně jsou jedním z významných příjmů Státního fondu dopravní infrastruktury. MF odhaduje, že navrhovanými změnami by se roční příjmy z této daně neměly snížit o víc než 200 miliónů korun.
Do meziresortního řízení byl návrh novely odeslán 20. září. Ukázalo se, že připomínky k němu mají ministerstvo životního prostředí, Hospodářská komora ČR, ale i sdružení autodopravců Česmad Bohemia. O konečné znění novely se tedy ještě povede ve vládě i parlamentu boj.
Například ministr životního prostředí Martin Bursík nechce, aby se snížení sazeb silniční daně odvíjelo od data první registrace vozidla. Trvá na tom, že se nadále musí vycházet z emisních norem Euro. To ovšem MF odmítá s odkazem na novou směrnici Evropské unie. Hospodářská komora a Česmad zase žádají prodloužit sníženou sazbu ne o šest, ale o devět let po první registraci vozidla.
„Podnikatele by to motivovalo, aby své staré liazky a avie, jichž jezdí ještě spousta, nahradili například sedm let starými vozy splňujícími Euro 2. Pomohlo by to životnímu prostředí i obměně vozového parku. Na úplně nová auta nemálo firem prostě nemá,“ řekl Právu mluvčí Česmadu Bohemia Martin Felix.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




