https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/stat-neplati-za-stavbu-dalnice-d47
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Stát neplatí za stavbu dálnice D47

19.5.2004 | OSTRAVA | MF Dnes | Zuzana Kubátová |
Stavba dálnice D47 se komplikuje. Stát od začátku roku neplatí stavebním firmám sjednané zálohy. A dodavatelé hrozí zastavením stavby. Dluhy státu vůči firmám, jež stavějí dálnici D47, se zatím vyšplhaly na 300 milionů korun.
 
Pokud se problém s financováním nevyřeší během příštího týdne, zváží největší dodavatel ODS-Dopravní stavby zastavení či omezení stavebních prací. To by mohlo ohrozit splnění vládních slibů, že dálnice z Lipníka nad Bečvou po polskou hranici začne sloužit řidičům v roce 2008. "Považuji to za vážnou chybu. Stavba je prioritou vlády a když si vláda stanoví prioritu a pak na to ani neumí zajistit finance, je to smutné," říká senátor Václav Roubíček, člen zvláštního výboru na kontrolu stavby, který vytvořili politici z Moravskoslezského kraje.
Jen firmě ODS-Dopravní stavby dlužil stát za práce na dálnici ke konci dubna po lhůtě splatnosti 164 miliony korun, to už ale měli úředníci na stole nové faktury na dalších 160 milionů. "Od té doby částka k proplacení narostla o dalších 60 milionů, měsíčně na dálnici prostavíme kolem stovky milionů. A nemůžeme stát úvěrovat donekonečna," říká prezident společnosti Pavel Vítek. Ten je ale zatím stále přesvědčen, že problém s financováním stavby nastal jen nedopatřením, ne proto, že by ministerstva na stavbu peníze skutečně neměla.
"Zatím to není žádné drama, věřím, že se ten problém do konce května vyřeší. Stává se to zpočátku každé stavby," řekl Vítek.
Podobnou zkušenost s opožďováním plateb má jeho firma i ze stavby obchvatu Dobré: "Tam to také zpočátku vázlo a když jsem začal křičet, úředníci to vyřešili, dnes placení běží jako na drátkách," řekl Vítek. Firma ODS-Dopravní stavby už loni na čtyři měsíce zastavila stavbu dálnice D47 v Ostravě-Přívoze. Důvodem tehdy také byly problémy s financováním. Tento dálniční úsek totiž původně stavbaři začali budovat na objednávku izraelského konsorcia Housing& Construction, jež mělo podle smlouvy se Zemanovou vládou dálnici stavět.
Současný kabinet ale Izraelcům kontrakt vypověděl. "Problém vznikne vždycky tím, že ministři jsou přesvědčeni, že je všechno v pořádku, ale mezi jejich podřízenými to vázne," tvrdí Vítek, jehož firma za práce odvedené v Ostravě-Přívoze nakonec dostala vše, co jí stát dlužil. O tom, že problém s placením stavby dálnice se během několika dnů vyřeší, ujišťují ve svých vyjádřeních pro agenturu ČTK ministři financí i dopravy. "Zdržení plateb je pouze administrativní záležitost, došlo k němu proto, že financování stavby letos přešlo ze Státního fondu dopravní infrastruktury na ministerstvo dopravy. Vyřešíme to do konce května," ujistil šéf resortu dopravy Milan Šimonovský.
"Věřím, že se to vyřeší, i když je jasné, že peníze ve státní kase nejsou," říká k tomu senátor Roubíček.
Letos má stát dát na stavbu dálnice D47 pět miliard korun ze státního rozpočtu, práce v příštích letech se mají hradit ze státních dluhopisů, které však ještě nebyly vydány. Objevil se i návrh na využití úvěru Evropské investiční banky, zatím ale není jasno, je-li tato cesta reálná.

***

Řekli o stavbě dálnice

* Ministr dopravy Milan Šimonovský: "Důvodem zdržení je fakt, že financování výstavby dálnice letos přešlo ze Státního fondu dopravní infrastruktury na ministerstvo dopravy, které tak muselo provést řadu administrativních opatření."

* Mluvčí ministerstva financí Marek Zeman: "Nyní uvažujeme, že bychom mohli nahradit část dluhopisů, z nichž se má stavba dálnice platit, úvěrem od Evropské investiční banky. Ten se totiž jeví jako výhodnější než emise státních dluhopisů."

reklama

 
Zuzana Kubátová

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist