https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/statu-hrozi-penale-az-milion-korun-denne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Právo: Státu hrozí penále až milión korun denně

11.4.2003 | KOLÍN | Právo
Platit by měl, pokud nenapojí včas kolínskou automobilku na D11 Česku hrozí, že bude muset platit obrovské penále investorům automobilky TPCA, která vyrůstá v Ovčárech u Kolína. Stát se totiž smluvně zavázal, že do ledna 2005 zajistí, aby automobilka byla silničními přivaděči napojena na dálnici D11. Dodržení termínu je ale ohroženo.
 
"Pokuta by mohla činit až jeden milión korun za každý den zpoždění," řekl Právu dobře informovaný zdroj. Podle něj jsou ve smlouvě s TPCA (společný podnik Peugeotu, Citroenu a Toyoty) uvedeny komunikace, které je nutné zrekonstruovat, aby je mohla nová automobilka plně využívat pro přepravu materiálů nezbytných pro její provoz. Vybudovat z Ovčár přivaděče na dálnici D11 má za úkol Ředitelství silnic a dálnic ČR. "Prvním přivaděčem bude nynější silnice druhé třídy č. 125 Ovčáry-Velký Osek a na druhý je nutné zrekonstrovat silnici č. 328 Ovčáry-Jestřábí Lhota. Ta se na dálnici D11 napojí u Dobšic, kde bude nová křižovatka," upřesnila ve čtvrtek jeho tisková mluvčí Martina Vápeníková. Na dotaz Práva, zda je ještě šance rekonstrukci zmíněných silnic dokončit tak, aby stát nemusel platit penále, odpověděl ředitel pro výstavbu dálnic ŘSD Alois Lichnovský: "Stihnout to možné je. Ovšem pouze v případě, že nedojde k nějakým dalším obstrukcím."

Výkup pozemků vázne

"V Ujednání o porozumění uzavřeném mezi ministerstvy průmyslu a obchodu, financí a práce a sociálních věcí na straně jedné a konsorciem na straně druhé je vládou uložena realizace dálnice D11 do června 2004. Splnění termínu je v současné době ohroženo kvůli průtahům s výkupem pozemků a odporu občanských iniciativ," řekla Právu mluvčí ministerstva průmyslu Vladimíra Říhová s tím, že smlouva se týká i přivaděče z automobilky na dálnici. "V případě ohrožení harmonogramu je v Ujednání o porozumění dána možnost změny po vzájemné dohodě. V případě nedodržení ustanovení může být spor postoupen Rozhodčímu soudu. Penále v ujednání stanoveno není," dodala Říhová. O pokutě za přivaděče z Ovčár k D11 však nehovořila. ŘSD si už dříve stěžovalo, že stavbu dálnic zpožďují obstrukce ekologů a neshody s ministerstvem životního prostředí. Případy, kdy stavbu blokují ekologická sdružení různého charakteru, se nyní vyskytují právě na dálnici D11 (Praha-Hradec Králové-hranice s Polskem). Její výstavba se zastavila před mnoha lety u Poděbrad a obnovit se ji dosud nepodařilo. Z plánovaných 145 kilometrů D11 je přitom hotov pouze 45kilometrový úsek z Prahy do Poděbrad. Na silnicích, které mají sloužit jako přivaděče na D11, jsou zase komplikace s výkupem pozemků. "Ve směru na Prahu bychom se s vlastníky pozemků měli brzy dohodnout, ale ve směru na Hradec Králové se 67 vlastníků rozhodlo výkup bojkotovat," informoval Lichnovský. Zatím tedy probíhají jen přípravné práce. ŘSD přesto doufá, že s rekonstrukci silnic bude možné začít ještě letos a stejně tak se stavbou úseku D11 mezi Poděbrady a Libicí nad Cidlinou.

První vozy již v lednu 2005

Složitost situace si uvědomuje i ministr dopravy Milan Šimonovský. Ten už dříve Právo ujistil, že dokončení dálnice D11 a zmíněných přivaděčů je jednou z priorit jeho ministerstva. "Je to nejen náš, ale i mezinárodní problém, protože ve výstavbě jsou nové ekonomické zóny, které se bez potřebné dopravní infrastruktury neobejdou," konstatoval ministr. Automobilka v Ovčárech se začala budovat loni a dokončena je již hrubá stavba. První automobily by z linek ovčáreckého konkurenta mladoboleslavské Škody měly vyjet na počátku roku 2005. TPCA počítá s roční produkcí 300 tisíc malých aut v ceně kolem osmi tisíc eur, tedy asi 250 tisíc korun. Třetina produkce ponese značku Toyota a zbytek budou vozy Peugeot a Citroen. Celkem by v Ovčárech měly vzniknout tři tisíce přímých pracovních míst a dalších sedm tisíc nepřímých u subdodavatelů. Ještě letos chce TPCA přijmout 300 manažerů a odborných pracovníků. Celkové náklady na vybudování 125hektarového areálu se vyšplhají až na 1,5 miliardy eur (v přepočtu 47 miliard korun).
reklama

 
Jiří Novotný, Martin Procházka

| Právo

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist