MF Dnes: Stavba dálnice D11 konečně začala
20.7.2004 | PARDUBICE | MF Dnes
Výstavba dálnice D11 na území Pardubického kraje je v plném proudu. Mezi obcí Chýšť poblíž Chlumce nad Cidlinou a Osičkami těžké stroje planýrují široké pruhy země. Po jedenáct kilometrů dlouhém úseku by se měla první auta prohánět již příští rok, celá dálnice z Poděbrad má být hotova v roce 2006.
"V současné době již naplno běží stavební práce na hlavní trase v úseku Chýšť - Osičky včetně přeložek cest a vysokého napětí. Úplnému rozjetí prací zatím brání jen probíhající archeologický průzkum, který v jedné lokalitě objevil staré osídlení. Ten by měl být dokončen v srpnu," uvedl ředitel závodu Praha Ředitelství silnic a dálnic Alois Lichnovský. Ze zbývajících pěti úseků nové dálnice se pracuje ještě na třech.
Výstavba dálnice se v některých místech musí vypořádat s podmínkami ekologů. Mezi Poděbrady a Dobšicí se připravuje takzvaný ekologický most, jakýsi podchod, kterým bude moci zvěř přecházet na druhou stranu komunikace. "Musí být vhodný pro srnčí zvěř, jeleny i losy, kteří tudy údajně cestují jednou za několik let," usmívá se Lichnovský.
Stavbaři řeší také ochranu obojživelníků. Podél budoucí trasy museli nainstalovat zábrany, u kterých odborná firma odchytávala žáby. "Až poznáme migrační trasy, umístíme na ně trvalé bariéry, které je ochrání před smrtí pod koly aut. Pro rozmnožování se pro ně vybudují náhradní tůně, čolci budou mít k dispozici i propustky pod stavbou," vysvětlil Jiří Francek ze společnosti Natura Servis.
Celý úsek dálnice mezi Poděbrady a Hradcem Králové by chtělo Ředitelství silnic a dálnic uvést do provozu již v příštím roce. Zdržení však bude před Hradcem Králové, kde téměř sedm desítek ekologických aktivistů zablokovalo stavbu společnou koupí pozemku a dosud se úspěšně brání vyvlastnění.
Dálnice už na území Pardubického kraje je, či spíše měla být. "Zbytky takzvané Hitlerovy dálnice jsou nedaleko Městečka Trnávka, kraj opouští u Jevíčka. Jako doklad Hitlerova megalomanství zbyly v krajině různě rozestavěné mosty a dálniční tělesa," upozorňuje Tomáš Janda, dálniční historik z Lázní Bohdaneč.
reklama
Výstavba dálnice se v některých místech musí vypořádat s podmínkami ekologů. Mezi Poděbrady a Dobšicí se připravuje takzvaný ekologický most, jakýsi podchod, kterým bude moci zvěř přecházet na druhou stranu komunikace. "Musí být vhodný pro srnčí zvěř, jeleny i losy, kteří tudy údajně cestují jednou za několik let," usmívá se Lichnovský.
Stavbaři řeší také ochranu obojživelníků. Podél budoucí trasy museli nainstalovat zábrany, u kterých odborná firma odchytávala žáby. "Až poznáme migrační trasy, umístíme na ně trvalé bariéry, které je ochrání před smrtí pod koly aut. Pro rozmnožování se pro ně vybudují náhradní tůně, čolci budou mít k dispozici i propustky pod stavbou," vysvětlil Jiří Francek ze společnosti Natura Servis.
Celý úsek dálnice mezi Poděbrady a Hradcem Králové by chtělo Ředitelství silnic a dálnic uvést do provozu již v příštím roce. Zdržení však bude před Hradcem Králové, kde téměř sedm desítek ekologických aktivistů zablokovalo stavbu společnou koupí pozemku a dosud se úspěšně brání vyvlastnění.
Dálnice už na území Pardubického kraje je, či spíše měla být. "Zbytky takzvané Hitlerovy dálnice jsou nedaleko Městečka Trnávka, kraj opouští u Jevíčka. Jako doklad Hitlerova megalomanství zbyly v krajině různě rozestavěné mosty a dálniční tělesa," upozorňuje Tomáš Janda, dálniční historik z Lázní Bohdaneč.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk