MF Dnes: Stavba dálnice se má rozjet naplno
25.1.2005 | HRADEC KRÁLOVÉ | MF Dnes | Imrich Dioszegi |
Cesta autem z Hradce Králové do Prahy by měla být už letos příjemnější, tedy nejprve však pro obyvatele vesnic, kterými dnes projíždějí desetitisíce aut. Pro tamní obyvatele to bude začátek nové historie.
Hlavní silnice procházející Vlkovem pod Oškobrhem či Obědovicemi ztichne.
Části dnes přetíženého tahu spojujícího Hradecký a Pardubický kraj s hlavním městem by měla nahradit dálnice D11. Na většinu úseků dálnice vtrhly stavební stroje loni v létě.
Dosud postupuje výstavba vlastního tělesa dálnice velmi rychle, stavbařům dokonce přálo i počasí. „Termíny dokončení úseků dálnice, na kterých se nyní pracuje, jsou téměř světovým rekordem. Do konce letošního roku budou rozestavěné části v polovičním profilu až na poslední úsek u Libice nad Cidlinou zprovozněny,“ řekl generální ředitel Silnic a dálnic Petr Laušman.
Dálnice zatím po kouskách
Dálnice letos zatím nebude navazovat na starou dálnici D11 u Poděbrad. Ten bude napojen až v roce 2006. Na některých místech budou automobily sjíždět na starou silnici I/11.
Na nové dálnici letos budou automobily jezdit jen v jednom pruhu. Přesto by poloviční profil měl nahradit stávající přetíženou silnici.
Řidiči si tak už letos budou moci moci vybrat, zda pojedou po staré silnici či využijí části nové dálnice. „Předpokládám, že částečně zprovozněnou dálnici, která neprojíždí městy a je bez křižovatek, řidiči upřednostní. Problém je, že za Chlumcem budou muset auta zase sjíždět na I/11. Po hrázi Žehuňského rybníka a do serpentin nad ním nebudeme moci kamionovou dopravu zatím pustit,“ řekl Laušman.
Kamiony, které budou jezdit z průmyslové zóny Kolín - Ovčáry, najedou na D 11 po nově rekonstruované silnici II/328, která vede k Žehuni. Tam by měla být napojena na poloviční dálnici.
Z Hradce do Prahy po dálnici nejdřív za dva roky
Na plynulé spojení mezi Hradcem a Prahou si ale budou muset motoristé počkat ještě desítky měsíců. Kromě letos nezprovozněné části od Poděbrad visí stále otazníky nad úsekem těsně před krajským městem. Ten se zatím stále nestaví. Stát tam vyvlastňuje pozemky pro dálnici, někteří vlastníci parcel se tomu brání.
Na problematický úsek před Hradcem už požádalo Ředitelství silnic a dálnic o stavební povolení. „Týká se to části až po Praskačku. Od této obce to zatím není vyřešeno vůbec. Asi u jedenácti pozemků tam v různém stadiu probíhají vyvlastňovací řízení. Tam situace dobrá není. Nesložitější je problém toho pozemku, který byl prodán 67 spoluvlastníkům,“ uvedl Laušman.
Spor s úředníky chce urovnat primátor
Jeden z vlastníků, který tím dokončení dálnice brzdí, chce za parcely pro dálnici náhradní pozemky. Stát si tam ale způsobil problémy sám: jeho úředníci jednali s některými majiteli parcel necitlivě. O urovnání se chce pokusit hradecký primátor Otakar Divíšek.
Podle primátora tam má stát co nabídnout. „Chceme se domluvit nebo donutit pozemkový fond, aby jednomu z vlastníků dal, co požaduje. Bylo mi vysvětleno, že to nejde, já si to však nemyslím. Stát by se měl pokusit jednat lépe. Lidem by se tam mělo vyjít vstříc, pokud to bude možné,“ uvedl Divíšek.
Podle Ředitelství silnic a dálnic požadavky vlastníků stát uspokojit nemohl. „Pokud se hradeckému primátorovi podaří s vlastníkem pozemků dohodnout, budeme rádi a stavbě dálnice to pomůže. V řadě jiných případů, například při stavbě obchvatu Plzně, nám města tímto diplomatickým způsobem dokázala pomoci,“ řekl Laušman.
Pokud se to nezdaří, stát pozemky pro dálnici vyvlastní.
***
Postup výstavby dálnice D 11 z Libic nad Cidlinou do Hradce Králové
A ÚSEK Z LIBICE NAD CIDLINOU DO DOBŠIC - 9,7 km
* 2004 - zahájení stavby
* 2005 - zprovoznění dálnice v polovičním profilu
* 2006 - úplné zprovoznění
B ÚSEK Z DOBŠIC DO CHÝŠTĚ - 16,3 km
* 2004 - zahájení stavby
* 2005 - zprovoznění dálnice v polovičním profilu
* 2006 - úplné zprovoznění
C ÚSEK Z CHÝŠTĚ DO OSIČEK - 11,9 km
* červenec 2004 - zahájení stavby
* říjen 2007 - zprovoznění dálnice
D ÚSEK Z OSIČEK DO HRADCE KRÁLOVÉ - 11,9 km
* listopad 2004 - zahájení výstavby
* říjen 2007 - zprovoeznění dálnice
reklama
Části dnes přetíženého tahu spojujícího Hradecký a Pardubický kraj s hlavním městem by měla nahradit dálnice D11. Na většinu úseků dálnice vtrhly stavební stroje loni v létě.
Dosud postupuje výstavba vlastního tělesa dálnice velmi rychle, stavbařům dokonce přálo i počasí. „Termíny dokončení úseků dálnice, na kterých se nyní pracuje, jsou téměř světovým rekordem. Do konce letošního roku budou rozestavěné části v polovičním profilu až na poslední úsek u Libice nad Cidlinou zprovozněny,“ řekl generální ředitel Silnic a dálnic Petr Laušman.
Dálnice zatím po kouskách
Dálnice letos zatím nebude navazovat na starou dálnici D11 u Poděbrad. Ten bude napojen až v roce 2006. Na některých místech budou automobily sjíždět na starou silnici I/11.
Na nové dálnici letos budou automobily jezdit jen v jednom pruhu. Přesto by poloviční profil měl nahradit stávající přetíženou silnici.
Řidiči si tak už letos budou moci moci vybrat, zda pojedou po staré silnici či využijí části nové dálnice. „Předpokládám, že částečně zprovozněnou dálnici, která neprojíždí městy a je bez křižovatek, řidiči upřednostní. Problém je, že za Chlumcem budou muset auta zase sjíždět na I/11. Po hrázi Žehuňského rybníka a do serpentin nad ním nebudeme moci kamionovou dopravu zatím pustit,“ řekl Laušman.
Kamiony, které budou jezdit z průmyslové zóny Kolín - Ovčáry, najedou na D 11 po nově rekonstruované silnici II/328, která vede k Žehuni. Tam by měla být napojena na poloviční dálnici.
Z Hradce do Prahy po dálnici nejdřív za dva roky
Na plynulé spojení mezi Hradcem a Prahou si ale budou muset motoristé počkat ještě desítky měsíců. Kromě letos nezprovozněné části od Poděbrad visí stále otazníky nad úsekem těsně před krajským městem. Ten se zatím stále nestaví. Stát tam vyvlastňuje pozemky pro dálnici, někteří vlastníci parcel se tomu brání.
Na problematický úsek před Hradcem už požádalo Ředitelství silnic a dálnic o stavební povolení. „Týká se to části až po Praskačku. Od této obce to zatím není vyřešeno vůbec. Asi u jedenácti pozemků tam v různém stadiu probíhají vyvlastňovací řízení. Tam situace dobrá není. Nesložitější je problém toho pozemku, který byl prodán 67 spoluvlastníkům,“ uvedl Laušman.
Spor s úředníky chce urovnat primátor
Jeden z vlastníků, který tím dokončení dálnice brzdí, chce za parcely pro dálnici náhradní pozemky. Stát si tam ale způsobil problémy sám: jeho úředníci jednali s některými majiteli parcel necitlivě. O urovnání se chce pokusit hradecký primátor Otakar Divíšek.
Podle primátora tam má stát co nabídnout. „Chceme se domluvit nebo donutit pozemkový fond, aby jednomu z vlastníků dal, co požaduje. Bylo mi vysvětleno, že to nejde, já si to však nemyslím. Stát by se měl pokusit jednat lépe. Lidem by se tam mělo vyjít vstříc, pokud to bude možné,“ uvedl Divíšek.
Podle Ředitelství silnic a dálnic požadavky vlastníků stát uspokojit nemohl. „Pokud se hradeckému primátorovi podaří s vlastníkem pozemků dohodnout, budeme rádi a stavbě dálnice to pomůže. V řadě jiných případů, například při stavbě obchvatu Plzně, nám města tímto diplomatickým způsobem dokázala pomoci,“ řekl Laušman.
Pokud se to nezdaří, stát pozemky pro dálnici vyvlastní.
***
Postup výstavby dálnice D 11 z Libic nad Cidlinou do Hradce Králové
A ÚSEK Z LIBICE NAD CIDLINOU DO DOBŠIC - 9,7 km
* 2004 - zahájení stavby
* 2005 - zprovoznění dálnice v polovičním profilu
* 2006 - úplné zprovoznění
B ÚSEK Z DOBŠIC DO CHÝŠTĚ - 16,3 km
* 2004 - zahájení stavby
* 2005 - zprovoznění dálnice v polovičním profilu
* 2006 - úplné zprovoznění
C ÚSEK Z CHÝŠTĚ DO OSIČEK - 11,9 km
* červenec 2004 - zahájení stavby
* říjen 2007 - zprovoznění dálnice
D ÚSEK Z OSIČEK DO HRADCE KRÁLOVÉ - 11,9 km
* listopad 2004 - zahájení výstavby
* říjen 2007 - zprovoeznění dálnice
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




