https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/stavba-jezu-je-v-rozporu-s-mezinarodnimi-zavazky-ceske-republiky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: „Stavba jezů je v rozporu s mezinárodními závazky České republiky“

14.1.2004 | PRAHA | Dopravní noviny | Petr Jechort |
Poslanecká sněmovna na počátku prosince schválila novelu zákona o ochraně přírody, podle níž - pokud ji přijme Senát a podepíše prezident - bude možné nadřadit stavby, jako je plánovaná výstavba plavebních stupňů na dolním Labi, požadavkům na ochranu přírody. O tom, jaké jsou nejvýznamnější výhrady Ministerstva životního prostředí ČR vůči výstavbě plavebních stupňů, kvůli nimž byla tato novela především vypracována, jsme hovořili s tiskovou mluvčí ministerstva životního prostředí Karolínou Šůlovou.
 
„Jaké jsou hlavní výhrady ministerstva životního prostředí vůči výstavbě plavebních stupňů na dolním Labi?“
„Jezy výrazně zasáhnou do krajiny i stávajících ekosystémů v údolí řeky - z posledního, do značné míry stále přirozeného úseku tzv. ‚dolního‘ Labe by se stala v podstatě ‚dálnice pro lodě‘. Změní se rychlost proudění, zaniknou lokální rozdíly mezi tůněmi, slepými rameny a rychle tekoucí vodou i rozdíly ve výšce hladiny v průběhu roku, a tím bude odstraněna dynamika toku.
Na kolísání hladiny jsou vázány ekosystémy a společenstva říčních břehů a přilehlé nivy i řada rostlin a živočichů. Téměř tři desítky z nich jsou kriticky a silně ohroženy - mezi nimi bobr, orel mořský, ledňáček nebo vzácný a pouze zde rostoucí drobnokvět pobřežní. Stavbou bude ohrožena funkce a existence stávajících ekosystémů a v případě některých druhů hrozí dokonce jejich vyhynutí v rámci celého území České republiky. Řeka by tak přišla o pestrost, pro niž je právě tento úsek Labe unikátní v celoevropském měřítku.
Praktické dopady takového kroku jsou koneckonců zdokumentovány po stavbě jezu nad Střekovem. Nad Střekovským jezem žije pouze sedm druhů ryb, zatímco níže po toku v místech plánovaných staveb jich najdeme 36.
Bez významu není ani ovlivnění unikátního rázu zdejší krajiny. Jedná se o zásah do významného fenoménu tzv. Labského kaňonu, který řeka vytvořila v průběhu mnoha tisíciletí v pískovcových skalách na česko-německém pomezí.
Ze všech těchto důvodů bylo ke stavbě vydáno nesouhlasné stanovisko z hlediska hodnocení vlivů stavby na životní prostředí. Nebyla udělena výjimka z ochranných podmínek přítomných rostlin a živočichů, a proto také s umístěním stavby na území CHKO nesouhlasí ani správy obou chráněných krajinných oblastí - CHKO České středohoří a CHKO Labské pískovce.
V neposlední řadě je nutné zmínit, že stavba je v různé míře v rozporu s mezinárodními závazky České republiky - Bernskou úmluvou o ochraně druhů a přírodních stanovišť, Ramsarskou úmluvou o ochraně mokřadů a směrnicemi EU o ochraně přírody.“

„MŽP uvedlo, že veřejný zájem v tomto případě nepřesahuje zájem o ochranu přírody. Jaký by musel být veřejný zájem, aby MŽP udělilo výjimku ze zákona č. 114/1992 Sb.?“
„Ochrana přírody je považována za jeden z celospolečensky významných veřejných zájmů. Míra veřejného zájmu na ochraně konkrétního přírodního fenoménu je přímo úměrná jeho jedinečnosti, přírodnímu významu a hodnotě. Tento úsek Labe je unikátní a velmi hodnotný nejen v rámci České republiky, ale i v celoevropském měřítku. Většina obdobných úseků evropských řek byla totiž nenávratně pozměněna technickými zásahy.
Veřejným zájmem, který je kladen proti ochraně přírody, je podpora a zefektivnění plavby na Labi. Tento záměr není ovšem řádně podložen odpovídající dopravní studií, která by se zabývala nejen plavbou, ale i využitelností, konkurenceschopností a vzájemnými vazbami jednotlivých způsobů dopravy. A navíc chybí relevantní ekonomický rozbor efektivnosti a návratnosti. Riziko ekonomické nevýhodnosti stavby dokládá například zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu a studie Světové banky o efektivitě veřejných výdajů v ČR. Obě potvrdily, že projekt se státu finančně nevyplatí.
Vodní doprava je u nás i v řadě okolních zemí sama o sobě jen těžko konkurenceschopná a možné řešení je právě v přechodu od vzájemné „soutěže“ různých způsobů dopravy k jejich propojení. Navíc zkušenosti z Německa, které má podstatně lepší podmínky pro provozování říční lodní dopravy, dokládají dlouhodobou stagnaci zájmu o tento způsob přepravy. Předpokládá se, že do roku 2010 se v SRN objem přepravy po Labi zvýší z dnešních 4,5 pouze na 4,6 miliónu tun.
Německo navíc rovněž v současnosti neuvažuje o splavnění středního toku Labe. To znamená, že úsek Labe, který navazuje na Českou republiku, nebude splavný s takovými parametry, jaké se zatím předpokládají. Mimochodem, v loňském roce byla na několika místech na německém Labi situace obdobná, tedy pro plavbu stejně nepříznivá, nebo dokonce horší než u nás. Stejná situace je i v některých dalších evropských zemích, Spojených státech a zemích bývalého Sovětského svazu.
Po obou březích Labe vede železnice s kapacitou, která vysoko přesahuje současné i předpokládané objemy dopravy, a ve stejném přepravním koridoru je navíc připravována stavba dálnice D8. MŽP proto stále hodnotí veřejný zájem na uchování přírodních hodnot tohoto úseku Labe za velice významný a přesahující jiné veřejné zájmy.“

„Jak by podle MŽP měla vypadat alternativa, která by umožnila zachovat přírodní hodnoty a zároveň i zajistit rozvoj vodní dopravy?“
„Ministerstvo životního prostředí považuje vodní dopravu za ekologickou a potřebnou - ovšem jen tehdy, pokud nevede k nevratné devastaci cenných ekosystémů. K přepravě zboží se Labe využívá již více než jedno tisíciletí a řeka, která plavbu umožňuje, ji také vždy do určité míry omezovala. Vodní cesta zůstává stále zachována a plavba bude i bez plavebních stupňů nadále možná, tak jako vždy v minulosti.
Určitou cestou, vedoucí k oživení plavby, může být rozvoj logistiky a intermodalita - vytvoření řetězce využívajícího různé způsoby dopravy s cílem co nejvyšší efektivity, ale třeba i omezení ekologicky nevhodných způsobů dopravy. Vodní doprava je u nás i v řadě okolních zemí sama o sobě jen těžko konkurenceschopná a možné řešení je právě v přechodu od vzájemné ‚soutěže‘ různých způsobů dopravy k jejich propojení, a to jak v prostorové, tak časové návaznosti. Právě to by mohlo řešit i výpadky vodní dopravy v plavebně nepříznivých obdobích. Hledání nových koncepčních přístupů v oblasti dopravy však nepřísluší MŽP.“
Ve stejnémkoridoru se nacházejí v současnosti modernizované železniční tratě, jejichž kapacita není zdaleka využita.

„Nebude v budoucnu stagnace vodní dopravy na Labi znamenat příliš velký nápor silniční dopravy, která je k životnímu prostředí mnohem méně šetrná?“
„Jak již bylo zmíněno - ve stejném koridoru se nacházejí v současnosti modernizované železniční tratě, jejichž kapacita není zdaleka využita, a ve fázi příprav je výstavba dálnice D8. Zkušenosti posledního desetiletí u nás i zkušenosti ze zahraničí také ukazují, že dochází ke změnám v nárocích na dopravu, její rychlost a flexibilitu a tyto tržní tlaky mají často za následek pokles zájmu o vodní dopravu. Výjimkou jsou samozřejmě země s rozvinutou infrastrukturou vodních cest, jako je například Nizozemsko.
Další vývoj bude tedy záviset především na nárocích trhu při zohlednění logistických vazeb, rychlosti a dalších parametrů, ale zdá se, že ani ve střednědobém výhledu nedojde v tomto prostoru k vyčerpání kapacity železniční dopravy, která je k životnímu prostředí rovněž šetrná a nezatíží životní prostředí zbytečně dalšími nevratnými zásahy.“

„Ministerstvo dopravy si stěžuje na příliš dlouhé časové intervaly, v nichž ministerstvo životního prostředí doposud posuzovalo dokumentaci ve věci výstavby plavebních stupňů. Jaké pro to byly důvody?“
„Důvodem byla složitost celého procesu. MŽP hledalo, zda existuje možnost vodní díla postavit a zachovat přitom cennou přírodu. Ukázalo se ale, že nikoli.“

„Ministerstvo dopravy uvádí, že požadavek MŽP, aby se na dolním Labi plavila pouze nízkoponorová plavidla, je splněn - všechna plavidla používaná na Labi jsou údajně nízkoponorová. Jaké je stanovisko MŽP v této otázce?“
„Parametry Labe a jeho specifika byly v minulosti faktorem, který až dosud určoval, jak bude plavba na řece vypadat. V 19. století tak vznikl pojem ,labský člun‘ pro plavidla odpovídající rozměry a ponorem možnostem daným řekou a další redukce již zřejmě možná není. Důsledné posouzení technických možností a využití moderních poznatků v této oblasti MŽP nezadalo a nepovažuje jej ani za věc, kterou by mělo vzhledem ke svému zaměření prioritně řešit.“
reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist