Právo: Stavba nové letištní dráhy vyvolává emoce
27.10.2005 | PRAHA | Právo | Lenka Hloušková, Tereza Čapková |
Vyvlastňování pozemků pro potřeby výstavby nové vzletové a přistávací dráhy v Ruzyni se nelíbí stovkám občanů Nebušic a Přední Kopaniny. Ti již před rokem projekt odmítli v referendu. Sněmovna včera těsnou většinou schválila návrh zákona, jenž má vše urychlit. Pražský magistrát ho ihned označil za zbytečný.
Lidem vadí hlučnost spojená s provozem dráhy a možné znehodnocení jejich domů a pozemků. „Navrhovaný zákon má prohlásit výstavbu dráhy za veřejný zájem, a zjednodušit tak vyvlastňování pozemků v okolí letiště. Zkrácením zákonných lhůt má rovněž omezit přístup veřejnosti k účasti v povolovacích řízeních, která výstavbě zamýšlené dráhy předcházejí,“ řekl Právu Jan Holub, předseda občanského sdružení Pro Nebušice, jež výstavbu ranveje odmítá.
Holuba naplňuje optimismem, že včerejší rozhodnutí Sněmovny bylo jen velmi těsné. Pro hlasovalo 85 ze 168 přítomných poslanců, tedy právě tolik, kolik bylo potřeba. „Teď se budeme snažit přesvědčit senátory, aby zákon nepřijali. Pokud se tak stane, chceme mezi nimi najít jedince ochotné podat stížnost k Ústavnímu soudu,“ nastínil další strategii občanského sdružení Holub. Připomněl, že projekt vloni v listopadu v referendu odmítlo více než 1400 občanů z Nebušic a Přední Kopaniny. „Podporují nás i obyvatelé Lysolají, Suchdola, Jenče a Hostivic,“ uzavřel.
Asi čtvrtinu pozemků nutných pro výstavbu nové dráhy vlastní finanční skupina Penta. Ta, podobně jako občané, považuje zákon za protiústavní.
Magistrát: Sněmovna porodila myš
Ministerstvo dopravy označuje výstavbu ranveje za strategický zájem České republiky. Souhlasí s ním i pražský magistrát. Náměstek primátora Jan Bürgermeister (ODS) však včera přirovnal práci Sněmovny nad tímto zákonem ke slonu rodícímu myš. Podle něj by se Sněmovna měla na svých jednáních zabývat mnohem důležitějšími věcmi.
„Iniciativa poslanců mě překvapila. Vyvlastnění pozemků umožnily už změny v územním plánu provedené minulý týden,“ konstatoval. Investor může podle něj „okamžitě zahájit řízení k přípravě stavby včetně vyvlastňování pozemků na základě současného stavebního zákona“.
Magistrát nyní chce doladit napojení letiště na městskou hromadnou dopravu. Přepravu dvaceti tisíc lidí denně autobusy nevidí reálně. Situaci by měla vyřešit výstavba rychlodráhy nebo prodloužení metra A.
„Trasa A by vedla až na Dědinu s možností prodloužit ji až na Ruzyň,“ nastínil Bürgermeister. Výhrady zaznívají i k míře hluku související s provozem nové ranveje. Připomínky schválila v úterý městská rada. Teď poputují na ministerstvo životního prostředí.
Vybudování dráhy bude stát sedm miliard korun. Pražské letiště předpokládá, že výstavba začne v roce 2007 a skončí v roce 2009.
reklama
Holuba naplňuje optimismem, že včerejší rozhodnutí Sněmovny bylo jen velmi těsné. Pro hlasovalo 85 ze 168 přítomných poslanců, tedy právě tolik, kolik bylo potřeba. „Teď se budeme snažit přesvědčit senátory, aby zákon nepřijali. Pokud se tak stane, chceme mezi nimi najít jedince ochotné podat stížnost k Ústavnímu soudu,“ nastínil další strategii občanského sdružení Holub. Připomněl, že projekt vloni v listopadu v referendu odmítlo více než 1400 občanů z Nebušic a Přední Kopaniny. „Podporují nás i obyvatelé Lysolají, Suchdola, Jenče a Hostivic,“ uzavřel.
Asi čtvrtinu pozemků nutných pro výstavbu nové dráhy vlastní finanční skupina Penta. Ta, podobně jako občané, považuje zákon za protiústavní.
Magistrát: Sněmovna porodila myš
Ministerstvo dopravy označuje výstavbu ranveje za strategický zájem České republiky. Souhlasí s ním i pražský magistrát. Náměstek primátora Jan Bürgermeister (ODS) však včera přirovnal práci Sněmovny nad tímto zákonem ke slonu rodícímu myš. Podle něj by se Sněmovna měla na svých jednáních zabývat mnohem důležitějšími věcmi.
„Iniciativa poslanců mě překvapila. Vyvlastnění pozemků umožnily už změny v územním plánu provedené minulý týden,“ konstatoval. Investor může podle něj „okamžitě zahájit řízení k přípravě stavby včetně vyvlastňování pozemků na základě současného stavebního zákona“.
Magistrát nyní chce doladit napojení letiště na městskou hromadnou dopravu. Přepravu dvaceti tisíc lidí denně autobusy nevidí reálně. Situaci by měla vyřešit výstavba rychlodráhy nebo prodloužení metra A.
„Trasa A by vedla až na Dědinu s možností prodloužit ji až na Ruzyň,“ nastínil Bürgermeister. Výhrady zaznívají i k míře hluku související s provozem nové ranveje. Připomínky schválila v úterý městská rada. Teď poputují na ministerstvo životního prostředí.
Vybudování dráhy bude stát sedm miliard korun. Pražské letiště předpokládá, že výstavba začne v roce 2007 a skončí v roce 2009.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




