Právo: Stavba silnice na Slovensko má šanci na urychlení
11.7.2007 | TŘINEC | Právo | Anna Bortlíčková |
Rychlou odezvu má iniciativa zástupců podnikatelské sféry a samosprávy, kteří připravili vlastní strategii k urychlení modernizace důležité spojnice Moravskoslezského kraje se Slovenskem - silnice I/11.
Příští týden budou v Praze iniciátoři strategie a zástupce kraje jednat o navrhovaném řešení s premiérem Mirkem Topolánkem a ministrem dopravy Alešem Řebíčkem (oba ODS).
„Návrh řešení s žádostí o jeho podporu jsme Topolánkovi předali v Třinci 29. června, což byl pátek, a už v pondělí 2. července nám volali z úřadu vlády, že na 16. července je svoláno první jednání v Praze,“ řekla Právu starostka Třince Věra Palkovská (NK).
Jak již Právo informovalo, neustále odkládání modernizace přetíženého mezinárodního dopravního tahu I/11 v úsecích Třanovice-NeboryOldřichovice-Bystřice-Mosty u Jablunkova donutilo podnikatele v kraji k vypracování vlastní strategie, jak výstavbu silnice urychlit.
Možný návrh řešení připravily Krajská hospodářská komora společně s vedením města Třinec, Třineckými železárnami a Sdružením pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Podle tohoto návrhu by mělo vzniknout sdružení subjektů, které ve spolupráci s ministerstvem dopravy zajistí přípravu stavby včetně výkupu pozemků, a pak také realizaci samotné stavby komunikace.
„Ve sdružení by měli být zástupci vlády, ministerstev dopravy, financí a průmyslu, Moravskoslezského kraje, příspěvkových organizací zajišťujících rozvoj podnikání a regionů, dotčených měst a obcí a významných firem, např. Třineckých železáren,“ řekl generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian. Podle loňského usnesení vlády by měla být silnice v uvedených úsecích zprovozněna v roce 2012, podle zástupců podnikatelské sféry a starostů však dosavadní vývoj nasvědčoval spíše dalšímu zdržení.
„Některé materiály jako o termínu dokončení hovoří až o roce 2013. Chceme, aby se stavba silnice urychlila a komunikace byla hotova už v roce 2011. I tak je nepředstavitelné, co budou lidé do té doby prožívat. Dopravní situace je už nyní kritická a spuštěním výroby v automobilce Hyundai koncem roku 2008 se dopravní zátěž ještě zvýší, což bude pro občany velmi bolestné,“ prohlásila Palkovská.
Podle Fabiana je s nárůstem automobilové dopravy spojena zátěž pro dotčené obce a města, větší nehodovost atd., ale i logistické problémy významných ekonomických firem, což může mít vliv na jejich konkurenceschopnost. Jak Právu řekl Fabian, jednání s Topolánkem a Řebíčkem v Praze se zúčastní zástupci podnikatelské sféry a samosprávy, kteří navrhovanou strategii podepsali, a rovněž zástupce Moravskoslezského kraje.
„Je nesporně velmi dobré, že premiér reagoval pozitivně, ale stejně důležité je, jak se dohodneme na konkrétním postupu. A já věřím, že se dohodneme,“ dodal.
reklama
„Návrh řešení s žádostí o jeho podporu jsme Topolánkovi předali v Třinci 29. června, což byl pátek, a už v pondělí 2. července nám volali z úřadu vlády, že na 16. července je svoláno první jednání v Praze,“ řekla Právu starostka Třince Věra Palkovská (NK).
Jak již Právo informovalo, neustále odkládání modernizace přetíženého mezinárodního dopravního tahu I/11 v úsecích Třanovice-NeboryOldřichovice-Bystřice-Mosty u Jablunkova donutilo podnikatele v kraji k vypracování vlastní strategie, jak výstavbu silnice urychlit.
Možný návrh řešení připravily Krajská hospodářská komora společně s vedením města Třinec, Třineckými železárnami a Sdružením pro rozvoj Moravskoslezského kraje. Podle tohoto návrhu by mělo vzniknout sdružení subjektů, které ve spolupráci s ministerstvem dopravy zajistí přípravu stavby včetně výkupu pozemků, a pak také realizaci samotné stavby komunikace.
„Ve sdružení by měli být zástupci vlády, ministerstev dopravy, financí a průmyslu, Moravskoslezského kraje, příspěvkových organizací zajišťujících rozvoj podnikání a regionů, dotčených měst a obcí a významných firem, např. Třineckých železáren,“ řekl generální ředitel Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Miroslav Fabian. Podle loňského usnesení vlády by měla být silnice v uvedených úsecích zprovozněna v roce 2012, podle zástupců podnikatelské sféry a starostů však dosavadní vývoj nasvědčoval spíše dalšímu zdržení.
„Některé materiály jako o termínu dokončení hovoří až o roce 2013. Chceme, aby se stavba silnice urychlila a komunikace byla hotova už v roce 2011. I tak je nepředstavitelné, co budou lidé do té doby prožívat. Dopravní situace je už nyní kritická a spuštěním výroby v automobilce Hyundai koncem roku 2008 se dopravní zátěž ještě zvýší, což bude pro občany velmi bolestné,“ prohlásila Palkovská.
Podle Fabiana je s nárůstem automobilové dopravy spojena zátěž pro dotčené obce a města, větší nehodovost atd., ale i logistické problémy významných ekonomických firem, což může mít vliv na jejich konkurenceschopnost. Jak Právu řekl Fabian, jednání s Topolánkem a Řebíčkem v Praze se zúčastní zástupci podnikatelské sféry a samosprávy, kteří navrhovanou strategii podepsali, a rovněž zástupce Moravskoslezského kraje.
„Je nesporně velmi dobré, že premiér reagoval pozitivně, ale stejně důležité je, jak se dohodneme na konkrétním postupu. A já věřím, že se dohodneme,“ dodal.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




