Právo: Střítež nechce hlučné nákladní vlaky
15.6.2007 | STŘÍTEŽ | Právo | Anna Bortlíčková |
Lidé ve Stříteži na FrýdeckoMístecku nechtějí, aby železniční trať, která protíná vesnici, byla rozšířena i pro nákladní dopravu. Svůj nesouhlas vyjadřují v petici, kterou podepsalo již 600 lidí, z toho většina místních obyvatel, další jsou z okolních obcí.
„Obáváme se, že se zvýší hluk a zhorší bezpečnost. Přes přechod na železničním přejezdu chodí hodně lidí včetně školních dětí,“ řekl Právu člen petičního výboru Eduard Siwy.
„Slibovali nám, že nová trať bude tišší. Ale z hlukové studie, která je součástí dokumentace o vlivu na životní prostředí, vyplývá, že hluk tady bude větší než nyní,“ dodal s tím, že výhled do roku 2020 počítá, že po této trati bude jezdit denně 44 nákladních vlakových souprav.
Nyní přes vesnici projíždějí jen dva osobní motoráčky za hodinu. Optimalizací tratě se má rozšířit její kapacita i pro nákladní dopravu. To umožní mj. přepravu materiálu a dílů mezi automobilkami Hyundai v Nošovicích a Kia u slovenské Žiliny a také hotových aut směrem na Slovensko a do Polska.
Zatím nesouhlas, požadavky později
„Žádáme, aby přeprava raději byla vedena po trati přes FrýdekMístek a Ostravu-Kunčice na Český Těšín,“ řekl Siwy s tím, že petice již byla odeslána vládě.
„Zastupitelstvo obce podpořilo petici. Nákladní vlakovou dopravu tady nechceme. I když se nezvýší hluk, neumím si představit ty kolony aut, které nám ucpou obec pokaždé, když budou muset stát u železničního přejezdu kvůli projíždějícím dlouhým nákladním vlakům,“ řekl Právu místostarosta Stříteže Jiří Kajzar (KSČM). Na námitku, že svůj souhlas mohou podmínit vybudováním podjezdu či podchodu, podobně jako to požadují zastupitelé sousední obce Hnojník, odpověděl: „Zatím nesouhlasíme. Pokud se ale neubráníme, budeme řešit, co dále, aby to bylo co nejméně bolestivé.“ Investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, už dříve uvedl, že má povinnost vybudovat protihluková a další opatření, aby vyšší provoz na železnici obyvatele obtěžoval co nejméně.
Mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk řekl, že z ekologických a ekonomických podkladů je zřejmé, že firma klade důraz na dopravu materiálů a hotových výrobků po železnici. „Jimi navrhované řešení přepravy po železnici přes Ostravu-Kunčičky je nepřijatelné. Z banálních 25 kilometrů, o které je ta vzdálenost větší, by byly ročně tisíce kilometrů navíc. Musíme jednat a hledat kompromis, aby s výsledkem byli spokojeni i lidé ve Stříteži,“ dodal.
reklama
„Slibovali nám, že nová trať bude tišší. Ale z hlukové studie, která je součástí dokumentace o vlivu na životní prostředí, vyplývá, že hluk tady bude větší než nyní,“ dodal s tím, že výhled do roku 2020 počítá, že po této trati bude jezdit denně 44 nákladních vlakových souprav.
Nyní přes vesnici projíždějí jen dva osobní motoráčky za hodinu. Optimalizací tratě se má rozšířit její kapacita i pro nákladní dopravu. To umožní mj. přepravu materiálu a dílů mezi automobilkami Hyundai v Nošovicích a Kia u slovenské Žiliny a také hotových aut směrem na Slovensko a do Polska.
Zatím nesouhlas, požadavky později
„Žádáme, aby přeprava raději byla vedena po trati přes FrýdekMístek a Ostravu-Kunčice na Český Těšín,“ řekl Siwy s tím, že petice již byla odeslána vládě.
„Zastupitelstvo obce podpořilo petici. Nákladní vlakovou dopravu tady nechceme. I když se nezvýší hluk, neumím si představit ty kolony aut, které nám ucpou obec pokaždé, když budou muset stát u železničního přejezdu kvůli projíždějícím dlouhým nákladním vlakům,“ řekl Právu místostarosta Stříteže Jiří Kajzar (KSČM). Na námitku, že svůj souhlas mohou podmínit vybudováním podjezdu či podchodu, podobně jako to požadují zastupitelé sousední obce Hnojník, odpověděl: „Zatím nesouhlasíme. Pokud se ale neubráníme, budeme řešit, co dále, aby to bylo co nejméně bolestivé.“ Investor, kterým je Správa železniční dopravní cesty, už dříve uvedl, že má povinnost vybudovat protihluková a další opatření, aby vyšší provoz na železnici obyvatele obtěžoval co nejméně.
Mluvčí Hyundai Motor Manufacturing Czech Petr Vaněk řekl, že z ekologických a ekonomických podkladů je zřejmé, že firma klade důraz na dopravu materiálů a hotových výrobků po železnici. „Jimi navrhované řešení přepravy po železnici přes Ostravu-Kunčičky je nepřijatelné. Z banálních 25 kilometrů, o které je ta vzdálenost větší, by byly ročně tisíce kilometrů navíc. Musíme jednat a hledat kompromis, aby s výsledkem byli spokojeni i lidé ve Stříteži,“ dodal.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




