Právo: Šumavu mají v budoucnu propojit elektrické dráhy
6.5.2004 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | Právo | Petr Pokorný |
Ekologicky čisté dopravní propojení české, rakouské a německé části Šumavy je cílem projektu s názvem Šumavské elektrické dráhy (ŠED).
Ten přímo souvisí se záměrem rozvoje kolejové dopravy a elektrické trakce v Jihočeském kraji a nyní už začíná dostávat první konkrétnější rysy ve formě předběžná studie.
Na financování projektu získal Jihočeský kraj příspěvek ze Státního fondu dopravní infrastruktury v limitní výši 80 procent, což představuje 3,2 miliónu korun. Částkou 400 tisíc korun se podílejí také České dráhy.
Zhotovitelem projektu je firma IKP Consulting Engineers, která v roce 2002 zpracovala analýzu současného stavu a loni předložila návrh koncepce. "Od počátku měl projektový tým na mysli zejména rozvoj kolejové dopravy a elektrické trakce v oblasti jižní části Šumavy a možnost výstavby železnice na levém břehu Lipenské vodní nádrže mezi obcemi Lipno nad Vltavou a Černá v Pošumaví s návazností do Rakouska a Bavorska. Cílem je maximálně zachovat přírodní a krajinné hodnoty, podpořit mobilitu a rozvoj cestovního ruchu a přitom upřednostnit dopravu hromadnou, zejména železniční, která je nejen ekologičtější, ale má podstatně menší nároky na plošné zabrání území," uvedl zástupce firmy Lukáš Mašín.
První konkrétní etapou projektu ŠED by mělo být prodloužení lehké kolejové dopravy od dnešní stanice Lipno do stanice Lipno-Kramolín do obce Lipno nad Vltavou a k nově otevřené stanici lanové dráhy. Tato stavba by mohla navázat na současnou změnu elektrické trakce na lipenské dráze z Rybníka do Lipna, kde je již nevyhovující stejnosměrná trakce nahrazována standardním systémem střídavého proudu 25kV / 50Hz. To by současně umožnilo přímou jízdu z Českých Budějovic až pod Kramolín a k Lipenskému jezeru.
"Tyto kroky však závisí na dalších rozhodnutích orgánů kraje o podpoře tohoto projektu, a to i ve vazbě na právě probíhající přípravu projektů do strukturálních fondů Evropské unie," poznamenal Mašín.
Jako cílový projekt na evropské úrovni je navržen kolejový regionální systém tří zemí - Rakouska, Německa a Česka, ABC NET (Upper Austria - Lower Bavaria - Southern Czechia), a to jako společný projekt uvedených regionů.
reklama
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




