https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/telematika-prispiva-k-vetsi-bezpecnosti-preprav-nebezpecnych-veci
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dopravní noviny: Telematika přispívá k větší bezpečnosti přeprav nebezpečných věcí

13.10.2003 | PRAHA | Dopravní noviny | Stanislav Hájek |
Pokud při přepravě nebezpečných věcí dojde k havárii, její následky mohou být mnohem závažnější než v případě jiných přeprav. Jednu z možností, jak negativní následky mimořádných událostí zredukovat či těmto nehodám dokonce předcházet, představuje využití telematických systémů.
 
Úkolem telematiky, která spojuje telekomunikaci a informatiku, je decentrálně získaná data o nákladu (například teplota, tlak, stav náplně atd.) a jeho nositeli (například pozice, stav, stav uzávěrů, poloha ventilů atd.) přenést do informačního systému podniku.
U železničních vozů a kontejnerů není, na rozdíl od nákladních vozidel, přítomna obsluha. Technika není pod stálým dohledem a není k dispozici nikdo, kdo by v případě potřeby mohl zasáhnout. Dalším rozdílem je i to, že vozy či kontejnery nemají vlastní zdroj energie. A právě tato prázdná místa může vhodně pokrýt telematika.

Využití senzorů
Nasazení telematiky v železniční přepravě nebezpečných věcí přispívá ke zvýšení její bezpečnosti, a to tím způsobem, že umožňuje dozor nad nákladem a vozidlem, jakož i nad nesprávnými zásahy pracovníků při nakládce nebo vykládce. Například senzory na vozidle rozeznají technickou závadu, o níž systém přes GSM okamžitě odešle do centrály zprávu. Senzory, které snímají teplotu nákladu, pomáhají uchovat kvalitu přepravovaného zboží a zajistit bezpečnou přepravu. Tím lze například zabránit rozpadu epichlorhydridu, který při překročení určité teploty ztuhne a není možné jej již vykládat. Senzory tlaku a stavu náplně rozeznají i při nízkých teplotách přeplnění cisternového vozu, takže ještě před započetím přepravy je možné zajistit žádoucí stav. Senzory mohou dokonce zabránit zničení cisternového vozu - například tehdy, když při nakládce nebo vykládce upozorní na to, že odvětrávací ventil nebyl otevřen.
Senzory jsou rovněž schopny zachytit nesprávné zacházení s vozem (například silné nárazy při posunu v seřaďovacích stanicích) a s pomocí GSM mohou vyhodnotit i místo a čas. U nebezpečných věcí (jako jsou například výbušniny), přepravovaných v krytých vozech, mohou senzory sledovat stav dveří a každé jejich otevření ihned hlásit, čímž lze zabránit krádežím.
K velkým škodám může dojít také při vykolejení. Proto jsou i detektory vykolejení osazovány senzory, které případnou nehodu ihned nahlásí a pomohou tak minimalizovat následky vykolejení.

Telematika u DB Cargo
Telematické systémy nejsou pouze předmětem teoretických úvah, ale již se v praxi využívají. Například DB Cargo vybavilo na třináct tisíc svých nákladních vozů přístroji „Standard-Nav.Master“, které přispívají k optimálnímu využití vozů (operativní zásahy při přepravě), k vyhodnocování nesprávného zacházení (například silné nárazy při posunu), jakož i k zabránění krádeží zásilek. Výhodou je mimo jiné skutečnost, že systém zasílá pouze odchylky od žádoucího stavu, disponent tudíž není zaplavován zbytečnými informacemi a není při sledování všech svých vozů rozptylován.
Návratnost takovéto investice je velice krátká. Do budoucna DB Cargo počítá s tím, že vybraní zákazníci budou mít přímý přístup k datům, která jsou pro ně důležitá.
Význam telematiky bezpochyby roste. Svědčí o tom i skutečnost, že DB Cargo hodlá systémem GPS vybavit 90 tisíc nákladních vozů, které jezdí do zahraničí.
Využití telematiky postupně nalezne oporu i v legislativě. Již nyní se například připravují ustanovení do Řádu pro mezinárodní železniční přepravu nebezpečných věcí (RID) pro zabezpečení přeprav nebezpečných věcí s vysokým potenciálem rizika, při nichž bude doporučeno využívat telematických systémů k dozoru nad zásilkami, aby nemohly být zneužity k teroristickým účelům.
reklama

 
Stanislav Hájek

| Dopravní noviny

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist