MF Dnes: Ticho, prosí lidé u silnic
19.4.2007 | PRAHA | MF Dnes | Pavla Kubálková, Alice Kottová |
„Bydlíme tady čtyřicet let, ale to, co se tu děje poslední roky, jsme ještě nezažili. Už ani nepamatuji, kdy jsme se naposledy pořádně vyspali,“ říká Zdeněk Synáč, který žije od roku 1966 v Bítovské ulici poblíž pražské magistrály.
Stejně jako jeho trápí hluk další tisíce obyvatel Prahy 4.
Podle hlukové studie, kterou si nechali místní vypracovat, dosahuje hladina hluku v této oblasti v průměru 77 decibelů ve dne a 70 v noci, přitom hygienický limit je 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.
Nepomohla jim ani protihluková okna, která si nechali na své náklady udělat. „Navíc když začne být teplo, nemůžeme okna ani otevřít,“ stěžuje si Synáč. Hluk z magistrály neustává ani v noci. „Je tady čtyřiadvacet hodin denně,“ řekl Synáč.
Nepomohl jim ani soud
Spolu s dalšími třemi tisíci lidmi, kteří u hlučné dálnice bydlí, proto podal žalobu proti pražskému magistrátu. Stěžovali si, že město, které je vlastníkem magistrály, s jejich problémem nic nedělá. Včera Obvodní soud pro Prahu 1 jejich žalobu zamítl.
Soudkyně Libuše Fritzová sice uznala, že ulice 5. května je jednou z nejhlučnějších a že magistrát jako její vlastník toleruje překračování hygienických limitů hluku. Nicméně poukázala na to, že situace není v brzké době řešitelná. „Technicky není možné, aby město samo hluk snížilo v krátké době,“ odůvodnila své rozhodnutí Fritzová. Podle ní se navíc magistrát snaží celou situaci řešit. „Jedná se ale o dlouhodobé řešení, o výstavbu městského okruhu,“ dodala.
S jejím odůvodněním však žalující nesouhlasili. Argumentují, že ani městský okruh hluk nesníží, protože zde auta budou jezdit dál.
Podle právní zástupkyně žalujících Aleny Bányaiové soudkyně vycházela z toho, že lidé žijí v postiženém místě již dlouho, a tak hluk budou moci ještě vydržet. „Budeme se odvolávat, považujeme rozhodnutí soudu za protiústavní,“ dodala.
Pražský magistrát souhlasí s verdiktem soudkyně, že je situace v okolí magistrály neřešitelná. Snížení hluku o překročené decibely by podle právníka magistrátu Františka Gebauera znamenalo její skoro úplné zavření. I radnice tvrdí, že vše vyřeší plánovaný pražský okruh.
Hluk je problém všech měst
S hlukem bojují lidé v celém Česku. Například v Plzni trápí nadměrný hluk obyvatele u všech hlavních silničních tahů. Lidé žijící u jedné z rušných křižovatek proto poslali petici na krajskou hygienickou stanici. To nepomohlo.
Krajská hygienička dovolila správci silnic snižovat hluk na rozumnou hranici až do roku 2010.
Problém s hlukem lidí z Budějovické ulice v Táboře by mohla vyřešit plánovaná rekonstrukce této tepny, kterou za den projede až 20 tisíc aut. Sníží se počet jízdních pruhů a širší chodníky oddělí od silnice stromy. Kdy rekonstrukce začne, se zatím neví.
V Buchlovicích ve Zlínském kraji zase pomohla lidem od hluku až petice a protesty. Teprve poté vyrostla u hlavního tahu na Slovensko protihluková bariéra.
Jak nastolit ticho?
Hygienici přiznávají, že chránit se před hlukem je těžké.
„Pokud mu běžná okna nebrání, měli by se lidé obrátit na majitele domu. Ten by mohl požadovat po technické správě komunikací, aby buď přispěla, nebo zaplatila nová, protihluková okna,“ popsal pražský hygienik Vladimír Polanecký. Zákon, který by to přímo nařizoval, neexistuje. Problémy u silnic by mohlo zase vyřešit položení nízkohlukového asfaltu. To se však dělá až při plánovaných opravách silnic. Jedinou z možností, která lidem většinou opravdu pomůže, je sepsání petice a opakované požadavky na města a obce, aby se hlukem začaly zabývat.
Stupnice hluku
180 decibelů
velký raketový motor
140 decibelů
varhany, malý letecký
motor
130 decibelů
velká sbíječka
110 decibelů
automobil na silnici
při rychlosti 80 km/h
90 decibelů
křičící člověk
80 decibelů
domácí prostředky
a zařízení
77 decibelů
uvnitř bytu u magistrály
ve dne
70 decibelů
uvnitř bytu u magistrály
v noci
68 decibelů
běžně mluvící člověk
60 decibelů
malý ventilátor
50 decibelů
norma pro byt v noci
Pozn.: intenzita hluku metr od zdroje Zdroj: skripta Hluk a otřesy, ČVUT, měření v bytech u pražské magistrály
reklama
Stejně jako jeho trápí hluk další tisíce obyvatel Prahy 4.
Podle hlukové studie, kterou si nechali místní vypracovat, dosahuje hladina hluku v této oblasti v průměru 77 decibelů ve dne a 70 v noci, přitom hygienický limit je 60 decibelů ve dne a 50 decibelů v noci.
Nepomohla jim ani protihluková okna, která si nechali na své náklady udělat. „Navíc když začne být teplo, nemůžeme okna ani otevřít,“ stěžuje si Synáč. Hluk z magistrály neustává ani v noci. „Je tady čtyřiadvacet hodin denně,“ řekl Synáč.
Nepomohl jim ani soud
Spolu s dalšími třemi tisíci lidmi, kteří u hlučné dálnice bydlí, proto podal žalobu proti pražskému magistrátu. Stěžovali si, že město, které je vlastníkem magistrály, s jejich problémem nic nedělá. Včera Obvodní soud pro Prahu 1 jejich žalobu zamítl.
Soudkyně Libuše Fritzová sice uznala, že ulice 5. května je jednou z nejhlučnějších a že magistrát jako její vlastník toleruje překračování hygienických limitů hluku. Nicméně poukázala na to, že situace není v brzké době řešitelná. „Technicky není možné, aby město samo hluk snížilo v krátké době,“ odůvodnila své rozhodnutí Fritzová. Podle ní se navíc magistrát snaží celou situaci řešit. „Jedná se ale o dlouhodobé řešení, o výstavbu městského okruhu,“ dodala.
S jejím odůvodněním však žalující nesouhlasili. Argumentují, že ani městský okruh hluk nesníží, protože zde auta budou jezdit dál.
Podle právní zástupkyně žalujících Aleny Bányaiové soudkyně vycházela z toho, že lidé žijí v postiženém místě již dlouho, a tak hluk budou moci ještě vydržet. „Budeme se odvolávat, považujeme rozhodnutí soudu za protiústavní,“ dodala.
Pražský magistrát souhlasí s verdiktem soudkyně, že je situace v okolí magistrály neřešitelná. Snížení hluku o překročené decibely by podle právníka magistrátu Františka Gebauera znamenalo její skoro úplné zavření. I radnice tvrdí, že vše vyřeší plánovaný pražský okruh.
Hluk je problém všech měst
S hlukem bojují lidé v celém Česku. Například v Plzni trápí nadměrný hluk obyvatele u všech hlavních silničních tahů. Lidé žijící u jedné z rušných křižovatek proto poslali petici na krajskou hygienickou stanici. To nepomohlo.
Krajská hygienička dovolila správci silnic snižovat hluk na rozumnou hranici až do roku 2010.
Problém s hlukem lidí z Budějovické ulice v Táboře by mohla vyřešit plánovaná rekonstrukce této tepny, kterou za den projede až 20 tisíc aut. Sníží se počet jízdních pruhů a širší chodníky oddělí od silnice stromy. Kdy rekonstrukce začne, se zatím neví.
V Buchlovicích ve Zlínském kraji zase pomohla lidem od hluku až petice a protesty. Teprve poté vyrostla u hlavního tahu na Slovensko protihluková bariéra.
Jak nastolit ticho?
Hygienici přiznávají, že chránit se před hlukem je těžké.
„Pokud mu běžná okna nebrání, měli by se lidé obrátit na majitele domu. Ten by mohl požadovat po technické správě komunikací, aby buď přispěla, nebo zaplatila nová, protihluková okna,“ popsal pražský hygienik Vladimír Polanecký. Zákon, který by to přímo nařizoval, neexistuje. Problémy u silnic by mohlo zase vyřešit položení nízkohlukového asfaltu. To se však dělá až při plánovaných opravách silnic. Jedinou z možností, která lidem většinou opravdu pomůže, je sepsání petice a opakované požadavky na města a obce, aby se hlukem začaly zabývat.
Stupnice hluku
180 decibelů
velký raketový motor
140 decibelů
varhany, malý letecký
motor
130 decibelů
velká sbíječka
110 decibelů
automobil na silnici
při rychlosti 80 km/h
90 decibelů
křičící člověk
80 decibelů
domácí prostředky
a zařízení
77 decibelů
uvnitř bytu u magistrály
ve dne
70 decibelů
uvnitř bytu u magistrály
v noci
68 decibelů
běžně mluvící člověk
60 decibelů
malý ventilátor
50 decibelů
norma pro byt v noci
Pozn.: intenzita hluku metr od zdroje Zdroj: skripta Hluk a otřesy, ČVUT, měření v bytech u pražské magistrály
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




