MF Dnes: Tisíce pneumatik se válí u kolejí
17.5.2006 | ČESKÉ BUDĚJOVICE | MF Dnes | Antonín Pelíšek |
Soudní cestou chce zrušit skládku ojetých pneumatik majitel pozemku na železniční zastávce v Dívčicích na Českobudějovicku. Na rozdíl od dalších míst v kraji, kde straší vyřazené pneumatiky dovezené z celé Evropy, mu došla trpělivost.
„Nájemce pozemku neplatí, navíc chceme, aby pneumatiky odstranil. Také z bezpečnostních důvodů, protože by zde mohl hrozit požár. Předali jsme případ právníkovi,“ uvedl náměstek českobudějovické Správy železniční dopravní cesty František Petřík.
Potíže s uskladněnými pneumatikami má železnice stejné jako na dalších desítkách lokalit. Uskladnění pod názvem zařízení pro sběr pneumatik přitom povoluje českobudějovický krajský úřad.
Scénář je shodný: Firma pneumatiky naváží, nějaký čas je drtí, aby je prodala jako surovinu, a potom se ztratí.
Podle krajského úřadu je dovoz legální
Například v Dívčicích je to pražská firma Mundo, stejně jako v Lišově v areálu bývalého závodu Jitona. Až tisíc tun podobného odpadu smí navézt do areálu bývalé briketárny v Jakuli u Nových Hradů firma PROFI TEAM CZ z Borovan.
Její majitel Martin Holý z Českého Krumlova chce z pneumatik vyrábět granulát, na to ale povolení zatím nemá. Další tuny pneumatik ze všech koutů Evropy leží v Jivně a Hůrách u Českých Budějovic, obrovské množství se jich dováží do odkališť v Mydlovarech a do části areálu Železničních opraven a strojíren v Českých Velenicích.
„Odpady jako papír, pryž, železo nebo plasty jsou na takzvaném zeleném seznamu Evropské unie, protože se dále využívají. Nejde o skládky, ale o zařízení pro sběr,“ vysvětlila vedoucí odpadového hospodářství odboru životního prostředí Jihočeského krajského úřadu Hana Pacáková. Jenomže co dělat v případě, když se ze zařízení pro sběr takového odpadu stanou trvalé skládky? Firma Mundo, která je za skládkou v Dívčicích i Lišově,má na obchodním rejstříku adresu, která nefunguje. Nenajdete ji pod tímto názvem ani na jiné adrese, stejně jako její jednatele.
„Také kvůli tomu jsme předali případ našemu právníkovi. Vím jenom, že má firma dva jednatele, ale nejdou sehnat. Uvedené kontakty na ni nefungují,“ poznamenal náměstek správy železniční cesty Petřík.
Proti skládkování pneumatik, plastů a pryže v Jakuli se odvolali ekologové. „Takové podnikání má několik negativních stránek. Chceme, aby bylo posuzováno podle zákona o vlivu na životní prostředí, protože přírody se týká i doprava takových surovin,“ upozornil Vladimír Molek ze sdružení pro záchranu krajiny Calla.
Jenom pro příklad: Povolená kapacita polorozpadlého areálu v Jakuli, který sousedí s lesem a s Chráněnou krajinnou oblastí Třeboňsko, představuje sedmdesát kamionů odpadků. Podle krajského úřadu je to omezení na nízkou hranici objemu.
Kamiony ničí silnice i domy podél nich
Kamiony s odpadem denně drtí státní i obecní silnice. Kolem domu Marhounů z Pištína na Českobudějovicku projíždějí kamiony s pneumatikami i s teplárenským popílkem. Míří do Mydlovar. „Je to rachot, že drnčí skleničky,“ poznamenal Jiří Marhoun.
V Hůrách na Českobudějovicku, ale i v Pištíně, se brání obce kamionům alespoň tím, že postavily dopravní značky se zákazem jízdy nákladu těžšího než dvanáct tun. Mají smůlu. Tyto značky neplatí podle vyhlášky pro zásobování. A tím dovozy odpadů ze zeleného seznamu podle dopravních policistů jsou.
Co s tím? Podle Pacákové nemůže kraj nevydat povolení k sběrnému místu pro využitelný odpad, když má souhlas například hygieniků. Firma, která o povolení žádá, by se mohla bránit žalobou.
„V Německu při povolování podobných zařízení musí žadatel složit před zahájením provozu peněžní kauci. V případě krachu firmy se použije na likvidaci odpadů,“ upozornila vedoucí krajského odpadového hospodářství odboru životního prostředí Pacáková.
Českobudějovický krajský úřad proto podle Pacákové navrhl takovou metodu jako připomínku k novelizaci zákona o odpadech.
reklama
Potíže s uskladněnými pneumatikami má železnice stejné jako na dalších desítkách lokalit. Uskladnění pod názvem zařízení pro sběr pneumatik přitom povoluje českobudějovický krajský úřad.
Scénář je shodný: Firma pneumatiky naváží, nějaký čas je drtí, aby je prodala jako surovinu, a potom se ztratí.
Podle krajského úřadu je dovoz legální
Například v Dívčicích je to pražská firma Mundo, stejně jako v Lišově v areálu bývalého závodu Jitona. Až tisíc tun podobného odpadu smí navézt do areálu bývalé briketárny v Jakuli u Nových Hradů firma PROFI TEAM CZ z Borovan.
Její majitel Martin Holý z Českého Krumlova chce z pneumatik vyrábět granulát, na to ale povolení zatím nemá. Další tuny pneumatik ze všech koutů Evropy leží v Jivně a Hůrách u Českých Budějovic, obrovské množství se jich dováží do odkališť v Mydlovarech a do části areálu Železničních opraven a strojíren v Českých Velenicích.
„Odpady jako papír, pryž, železo nebo plasty jsou na takzvaném zeleném seznamu Evropské unie, protože se dále využívají. Nejde o skládky, ale o zařízení pro sběr,“ vysvětlila vedoucí odpadového hospodářství odboru životního prostředí Jihočeského krajského úřadu Hana Pacáková. Jenomže co dělat v případě, když se ze zařízení pro sběr takového odpadu stanou trvalé skládky? Firma Mundo, která je za skládkou v Dívčicích i Lišově,má na obchodním rejstříku adresu, která nefunguje. Nenajdete ji pod tímto názvem ani na jiné adrese, stejně jako její jednatele.
„Také kvůli tomu jsme předali případ našemu právníkovi. Vím jenom, že má firma dva jednatele, ale nejdou sehnat. Uvedené kontakty na ni nefungují,“ poznamenal náměstek správy železniční cesty Petřík.
Proti skládkování pneumatik, plastů a pryže v Jakuli se odvolali ekologové. „Takové podnikání má několik negativních stránek. Chceme, aby bylo posuzováno podle zákona o vlivu na životní prostředí, protože přírody se týká i doprava takových surovin,“ upozornil Vladimír Molek ze sdružení pro záchranu krajiny Calla.
Jenom pro příklad: Povolená kapacita polorozpadlého areálu v Jakuli, který sousedí s lesem a s Chráněnou krajinnou oblastí Třeboňsko, představuje sedmdesát kamionů odpadků. Podle krajského úřadu je to omezení na nízkou hranici objemu.
Kamiony ničí silnice i domy podél nich
Kamiony s odpadem denně drtí státní i obecní silnice. Kolem domu Marhounů z Pištína na Českobudějovicku projíždějí kamiony s pneumatikami i s teplárenským popílkem. Míří do Mydlovar. „Je to rachot, že drnčí skleničky,“ poznamenal Jiří Marhoun.
V Hůrách na Českobudějovicku, ale i v Pištíně, se brání obce kamionům alespoň tím, že postavily dopravní značky se zákazem jízdy nákladu těžšího než dvanáct tun. Mají smůlu. Tyto značky neplatí podle vyhlášky pro zásobování. A tím dovozy odpadů ze zeleného seznamu podle dopravních policistů jsou.
Co s tím? Podle Pacákové nemůže kraj nevydat povolení k sběrnému místu pro využitelný odpad, když má souhlas například hygieniků. Firma, která o povolení žádá, by se mohla bránit žalobou.
„V Německu při povolování podobných zařízení musí žadatel složit před zahájením provozu peněžní kauci. V případě krachu firmy se použije na likvidaci odpadů,“ upozornila vedoucí krajského odpadového hospodářství odboru životního prostředí Pacáková.
Českobudějovický krajský úřad proto podle Pacákové navrhl takovou metodu jako připomínku k novelizaci zákona o odpadech.
reklama
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




