https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/tramvaj-na-nejvetsi-sidliste-strach-z-hluku
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Tramvaj na největší sídliště: strach z hluku

23.2.2010 | LIBEREC | MF Dnes | Adam Pluhař |
Řada nových semaforů, kruhový objezd, upravené silnice, ale také strach obyvatel z hluku a ztráty parkovacích míst. To vše sebou nese chystaný projekt nové tramvajové trati do sídliště Rochlice. Tramvaj podle města výrazně pomůže odlehčit přeplněným autobusům, které přestávají stačit náporům cestujících.
 
V Rochlici žije přes 14 tisíc lidí. I když podle spíše optimistických odhadů dojedou tramvaje až na konečnou v Dobiášově ulici nejdříve za čtyři roky, tamní obyvatelé se už teď obávají hluku. „Tramvaj má mít otočku dvacet metrů od naší třídy, bude nám navíc jezdit přes ulici pod okny,“ upozornil nedávno ředitel Základní školy Dobiášova Ivo Svatoš. „Hluk je největší problém této stavby, počítá se tu proto s velkými protihlukovými zdmi. Obávám se spíš, že budou vypadat z estetického hlediska strašně,“ míní Pavel Rychetský, vedoucí odboru dopravy libereckého magistrátu.

Hluku, ale i nehod způsobených srážkou tramvaje s chodci nebo auty na rušném sídlišti, se bojí také obyvatelé přilehlých domů. Navíc se obávají toho, že kolejím bude muset ustoupit část parkovacích míst. Ty už teď na sídlišti zoufale chybí. Zatím totiž nemají dostatek informací. „Pro obyvatele připravujeme prezentaci projektu včetně dynamických vizualizací. Ukážeme jim třeba to, že dnes jsou tramvaje mnohem tišší než dříve, při stavbě trati se používají moderní technologie. Jsme přesvědčeni, že se hluku lidé nemusejí bát. Trať také zasáhne spíš do travnatého pásu než do parkovacích míst,“ uvedl Jiří Veselka, ředitel libereckého Dopravního podniku. Prezentaci nové trati chystá město a Dopravní podnik na červen letošního roku. Bude s největší pravděpodobností ve škole Dobiášova. Odborníci trať představí také v domě s pečovatelskou službou. Jeho obyvatel se stavba také dotkne, dnes mají z hluku tramvají strach.

Experti: Díky tramvaji bude doprava bezpečnější

Dopravní podnik i odbor dopravy tvrdí, že provoz bude naopak v místech, kudy tramvaj povede, mnohonásobně bezpečnější. „Například Dobiášova se stane mnohem klidnější. Děti, které přecházejí silnici do školy, budou naopak mnohem chráněnější,“ upozornil Jiří Veselka.

Kvůli větší bezpečnosti se výrazně změní také silnice podél tramvajové trati. „Všechny křižovatky, které přejíždí tramvajové koleje, dostanou semafory. Podél celé trati jich bude několik,“ podtrhl Rychetský. Už letos by měla vzniknout světelně řízená křižovatka Kunratická – Jablonecká, semafor dostanou i chodci. Jen v Jablonecké začnou dopravu řídit čtyři nové semafory. Se „světly“ se třeba počítá také u silnice, která povede k plánovanému komplexu obytných domů na místě zbourané Textilany. Přes areál začne letos Dopravní podnik budovat další část dvojkolejné trati až k zastávce U lomu. V těchto místech se nové koleje oddělí od trati na Jablonec. Tam v budoucnu tramvaj odbočí doprava a začne stoupat kopcem na Broumovskou. Koleje povedou vpravo od stávající silnice zcela mimo ni. Aby se tam samostatná trať vešla, rozšíří se silnice na levé straně, kde je nyní zalesněné údolí.

Během stavby se také výrazně změní křižovatka v Broumovské. „V místech, kde je dnes křižovatka Krejčího – Broumovská, vznikne kruhový objezd se čtyřmi směry. Tramvaj bude podjíždět odbočnou větev,“ zmínil část projektu Pavel Rychetský.

Letos začne stavba úseku od areálu Textilany až po zastávku U Lomu. Úsek si vyžádá zhruba 150 milionů korun. „Není úplně jisté, jestli se nám podaří dvoukolejný úsek postavit ještě letos, čekají nás tam velmi složité stavby. Konkrétní termíny budeme znát až v březnu,“ upozornil Veselka. Navázat stavbou další části tratě směrem na Broumovskou chce příští rok. Na celou stavbu trati ještě chybí peníze. Od zastávky U lomu až na konečnou v Dobiášově ulici by se stavba mohla ještě vyšplhat na 450 milionů korun. Dopravní podnik je chce získat z evropských dotací.
reklama

 
Adam Pluhař

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist