https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/co-pisi-jini/trapi-nas-doprava-na-odkaliste-rika-petr-ciglbauer
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

MF Dnes: Trápí nás doprava na odkaliště, říká Petr Ciglbauer

7.3.2005 | MYDLOVARY | MF Dnes | Antonín Pelíšek |
Veřejné projednávání o vlivu na životní prostředí technologie, kterou se likvidují odkaliště po bývalém závodu na úpravu uranové rudy Mape Mydlovary, absolvovali zástupci několika jihočeských obcí.
 
Do odkališť u Mydlovar na Českobudějovicku totiž zaváží soukromé firmy staré pneumatiky a teplárenský popílek. „Chceme, aby se jámy co nejrychleji zavezly. Aby zároveň skončila těžká nákladní doprava, která nám ničí životní prostředí,“ uvedl starosta Mydlovar Petr Ciglbauer.

* Jaké jste měli při projednávání připomínky k projektu?

Projednávala se technologie zavážení pneumatikami. Nelíbí se nám, že pneumatiky se zaváží do odkališť celé, přitom mají být z osmdesáti procent drcené. Tento materiál má tvořit tak zvanou nosnou vrstvu při zavážení. Hlavní připomínku ale máme, a to stále už několik let, k dopravě.

* Co vás trápí?

Těžká doprava k odkalištím se navyšuje. Nákladní auta jezdí přes naši obec. Nikdo tady nevyřešil systém příjezdu. Nejsou zabezpečené ani údržby a opravy silnic. Když je auta rozbijí, udělají se opravy tím, že se natáhne další pěticentimetrová vrstva asfaltu. A protože se u nás silnice rozbíjí velice rychle, tak vrstvy přibývají. Silnice se zvedá, někteří lidé už mohou těžko vyjíždět z domů. Chtělo by to odfrézovat povrch, ale správci silnic nám vždycky jenom řeknou - to by bylo dvakrát tak drahé.

* Jedovaté odkaliště už vás tolik neděsí? Vloni tam naměřili ekologové vysoké limity toxických látek.

Tolik ne. Zjistilo se, že sem vozila auta popílek z Brna, ale naše zákony to umožňují. Nám by se líbilo, kdyby se ten materiál vozil třeba vlečkou nebo obchvatem, který je v územním plánu. Zavezení je i jednou z priorit kraje.

* Pokud si vzpomínám, kraj plánoval, že vylepší silnici k vám od Munic.

Plán je postavit silnici ke kalojemům od Chlumce směrem na Týn nad Vltavou. Jenomže se plánovala zároveň se spalovnou odpadů, která je zatím pořád v jednání. Změnil se vlastník JČE a teď se čeká na to, jak se k tomu vyjádří německá společnost E.ON. Neví se ani, jak bude pokračovat výtopna tady v Mydlovarech, na kterou doplácel JČE deset milionů korun ročně. Všechno spolu souvisí, jenomže vždycky se projednávají jen jednotlivosti. Teď byly na řadě pneumatiky.

* Máte jako obyvatelé Mydlovar pocit, že do projektů můžete mluvit?

Asi tak, že nás u jednotlivých jednání nechají vymluvit, a pak to stejně udělají podle sebe. Řekli jsme, že těžká doprava ničí nejenom silnici, ale i soukromé majetky, praskají zdi domů. Na jednání byli zástupci ministerstva životního prostředí, projektant i firmy. Odpověděli, že bychom měli dostat odškodnění.

* Kdo to řekl?

Napsal to posuzovatel do posudku projektu zavážení odkališť.

* Kdo by to měl zaplatit? Státní podnik Diamo, který je za odkaliště odpovědný, nebo firma, která je zaváží?

To je právě ten problém. Když to řeknu politicky, tak je to neuchopitelné. Mělo by se to kompenzovat, řeknou. Ale kdo, to už ne. Mezitím se nám ničí kanalizace a špinavý sníh stříká dál od náklaďáků na zdi domů.


reklama

 
Antonín Pelíšek

| MF Dnes

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist